شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

سیدمهدی طبیب زاده در نشست شورای گفت‌وگوی کرمان

احیای فرش به نگرش و روش نو نیاز دارد

رئیس اتاق کرمان در نشست شورای گفت‌وگوی این استان، با اشاره به شرایط نامساعد حوزه فرش، احیای جایگاه این صنعت ایرانی با شیوه‌های قبلی را غیرممکن دانشت و لر لزوم استفاده از نگرش و روش نو در این مسیر تأکید کرد.

08 مهر 1402
کد خبر : 67886
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: احیای فرش با ادامه دادن شیوه‌ها و دیدگاه‌های گذشته امکان‌پذیر نیست و نگرش و روش نو نیاز دارد.

سیدمهدی طبیب زاده در نودمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی مسائل و مشکلات صنعت فرش استان، افزود: خوشبختانه در حال حاضر استاندار کرمان، رئیس‌کل دادگستری استان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، اهمیت ویژه‌ای برای فرش استان و احیای آن قائل هستند که امیدواریم با توجه به آشنایی کامل مسئولان به مسائل مختلف این حوزه، بتوان به نتایج خوبی رسید.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف تهران، ادامه داد: اتاق کرمان از حضور فعالان حوزه فرش استان برای شرکت در این نمایشگاه مانند سال‌های گذشته حمایت کرد و امیدواریم در سال‌های آینده بتوان به‌جای غرفه، یک سالن در این نمایشگاه را به فرش کرمان اختصاص داد.

طبیب زاده، با اشاره به اینکه برخی زیرساخت‌های لازم برای صادرات فرش از کرمان فراهم نیست، بیان کرد: در بیش از 10 سال گذشته فقط دو محموله فرش از کرمان صادر شده و اگر صادرات دیگری بوده از گمرکات سایر استان‌ها انجام شده است.

انتقاد استاندار کرمان از رئیس مرکز ملی فرش ایران

در ادامه این نشست، استاندار کرمان گفت: با توجه به اینکه می‌توان اشتغال بسیاری در صنعت فرش ایجاد کرد، دولت نباید در حوزه فرش مانع ایجاد کند بلکه باید با رفع موانع، به ساماندهی فرش کمک کند زیرا این صنعت می‌تواند خانگی و درآمدزا باشد.

محمدمهدی فداکار، افزود: روزی مهم‌ترین صادرات کشور پس از نفت، قالی بود و نرخ این محصول با قیمت نفت و طلا تغییر می‌کرد، ضمن آنکه کالای مهم صادراتی و اثرگذار در اقتصاد کشور محسوب می‌شد اما متأسفانه اکنون این شرایط نامناسب را دارد.

 استاندار کرمان در ادامه برای توسعه صنعت فرش راهکارهایی را ارائه و بیان کرد: بحث فروش، بازاریابی و آموزش در تولید فرش ضروری است و همچنین شرکت فرش کرمان باید به کرمان برگردد و در اختیار این استان قرار گیرد؛ این شرکت به علت بدهی به وزارت صمت برگشته و ما حاضر به تسویه‌حساب این بدهی هستیم.

فداکار، با اشاره به اینکه در حال حاضر ما واقعاً بافنده نداریم و ۳۰ سال دیگر شاید کسی اصلاً قالی‌بافی بلد نباشد، خاطرنشان کرد: این مرکز علاوه بر موزه، می‌تواند محل شکل‌گیری آموزش و فروش باشد.

وی تصریح کرد: انجام کار پژوهشی در صنعت فرش کرمان ضروری است و در این زمینه مصالح، بافت و فرهنگ، آداب‌ورسوم قالی‌بافی کرمان مستندنگاری می‌شود که هزینه آن را از محل اعتبارات متمرکز پژوهشی پرداخت می‌کنیم.

استاندار کرمان با بیان اینکه فرش کرمان باید به صنعت تبدیل شود و در این زمینه شیوه‌های قدیمی شاید پاسخگو نباشد، افزود: از طراحان فرش غفلت شده و عمدتاً از این استان رفته‌اند؛ اما دانشگاه شهید باهنر کرمان در اقدامی ارزشمند بر روی ۲ تا سه هزار طرح قالی کار کرده که امیدواریم به‌زودی این پروژه رونمایی شود.

از فرش راور حمایت کنیم

رئیس‌کل دادگستری استان کرمان نیز در این نشست گفت: فرش شهرستان راور برند فرش استان کرمان محسوب می‌شود و نام‌گذاری راور به نام شهر جهانی به درد قالی‌بافی، تولیدکننده و فروشنده نمی‌خورد و ما باید از صنعت فرشی که سال‌ها حرف نخست را می‌زد، حمایت کنیم وگرنه روزبه‌روز شاهد افول فرش استان کرمان و راور خواهیم بود.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی افزود: در حال حاضر به دلیل نبود بافنده فرش به‌ندرت پیش می‌آید که قالی‌بافی در منزلی رواج داشته باشد و همچنین کارگاه قالی‌بافی آستان قدس در راور به دلیل نبود بافنده، یک سال پیش تعطیل شد.

وی ادامه داد: قالی‌بافی یکی از سخت‌ترین مشاغل است و قالی‌بافان با مشکلات جسمانی بسیاری روبرو می‌شوند و به همین دلیل جوانان به این شغل روی نمی‌آورند.

حجت‌الاسلام حمیدی، با اشاره به اینکه قالی‌بافی در روستاها نیاز به اعتبار و هزینه اولیه دارد و مردم پولی ندارند و کسی نیز این اعتبار را تأمین نمی‌کند، افزود: اگر می‌خواهیم تحولی در صنعت فرش ایجاد شود باید ابتدا مشکلات این حوزه را رفع کنیم و با پشت‌میزنشینی مشکلی رفع نخواهد شد.

اهمیت احیای تجارت خارجی فرش

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اولین و مهم‌ترین بحث در هر محصول تجارت آن است، گفت: باید در حوزه تجارت داخلی فرش یک مرکز تجاری برای برگزاری نمایشگاه دائمی فرش در مرکز استان ایجاد و ساختار سنتی به مدرن تبدیل شود.

محمدرضا پورابراهیمی، تصریح کرد: در رابطه با تجارت خارجی فرش نیز گفت: با توجه به شناسایی کشورهای هدف صادراتی این محصول، سلیقه مردم در بازارهای مختلف بررسی و طرح‌ها، نقشه‌ها و بافت‌های فرش بر اساس آن‌ها تهیه و انجام شود تا بتوان دوباره تجارت خارجی فرش را احیا کرد.

وی ادامه داد: همچنین می‌توان با دعوت از سفرای کشورهای خارجی در ایران و سفرای ایران در کشورهای مختلف و امضای تفاهم‌نامه همکاری ویژه فرش، به این موضوع نیز کمک کرد.

کرمان جایگاه فرش‌بافی خود را از دست داده است

در ادامه این نشست استاد دانشگاه و عضو کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی اتاق کرمان، گفت: فرش کرمان تا چند دهه قبل جایگاه خاصی در حوزه برند، تجارت، فروش و تولید داشت، اما امروز در همه بخش‌ها دچار مشکلاتی است.

عقیل سیستانی، افزود: نگرانی ما این است که آینده فرش کرمان، مانند شال‌بافی و ترمه‌بافی شود زیرا وضعیت کنونی فرش کرمان مناسب نیست و درحالی‌که در دورانی کرمان همیشه یکی از چهار قطب اصلی و در برخی مقاطع اولین قطب فرش‌بافی در ایران و حتی دنیا بوده، امروز در بین استان‌های کشور جزء آخرین‌هاست.

وی اظهار کرد: از مهم‌ترین چالش‌های فرش کرمان می‌توان به عدم وجود موزه‌های تخصصی در استان برای حفظ، نمایش و ترویج اصالت‌های گذشته و عدم جمع‌آوری و حفظ منتخبی از آرشیو تولیدات ارزشمند قدیمی برای نمایش در موزه اشاره کرد که متأسفانه حتی پنج فرش از گذشته درخشان فرش استان را حفظ نکرده‌ایم.

سیستانی تصریح کرد: هیچ اکسیر جادویی برای رفع مشکلات کنونی فرش وجود ندارد و تنها با برنامه‌ریزی و تلاش می‌توان شرایط فعلی را حفظ و با عزم جدی و کمک بخش خصوصی فعالیت‌های این حوزه را رونق داد.

در این نشست جمعی از فعالان و پیشکسوتان فرش استان به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند. همچنین گزارشی با موضوع بررسی مسائل و مشکلات هنر بافندگی استان کرمان ارائه شد.

موضوعات :
در همین رابطه