رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی استان همدان مطرح شد

کم‌کاری‌های صورت گرفته در حوزه فرش جبران شود

رئیس اتاق همدان با اشاره به اینکه فرش می‌تواند اقتصاد مولد باشد، گفت: باید با جبران کم‌کاری‌هایی که در حوزه فرش صورت گرفته، کمک کنیم تا صنعت فرش همدان احیا شود.

08 مهر 1402
کد خبر : 67906
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق همدان با تأکید بر اهمیت فرش از حیث اقتصادی و فرهنگی، گفت: فرش همدان حداقل 450 سال قدمت دارد و ازآنجاکه از دیرباز جزو فرش‌های متوسط قیمت است که همه می‌توانند این فرش را خریداری کنند، احیا و رونق بخشیدن به آن برای اقتصاد استان اهمیت زیادی دارد.

رحیم مرتضایی در پنجاه و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان همدان با موضوع فرش، افزود: تعداد قالیبافان استان همدان حدود 60 تا 70 هزار نفر است که 53 هزار نفر از آنها عضو اتحادیه قالیبافان هستند.

وی با تأکید بر اینکه 12 هزار نفر از این تعداد دارای بیمه قالیبافی هستند، افزود: در سال 1401 بالغ‌بر 43 هزار مترمربع فرش توسط این هنرمندان بافته شده است.

رئیس اتاق همدان اظهار کرد: فعالان حوزه فرش در استان همدان دارای مشکلاتی هستند که برای شناسایی راهکارهای رفع آنها در چند ماه گذشته 5 جلسه کارشناسی برگزار شده است.

به گفته مرتضایی، بیمه قالیبافان، تأمین مواد اولیه، مشکلات گمرکی برای واردات و صادرات فرش جهت رفو، تأسیس خانه خلاق فرش و اختصاص فضایی مناسب به آن عمده‌ترین مشکل این بخش در استان به‌حساب می‌آید.

وی با تأکید بر اینکه فرش جزو دارائی‌های سرمایه‌ای به‌حساب می‌آید، گفت: فرش می‌تواند اقتصاد مولد باشد و باید با جبران کم‌کاری‌هایی که در حوزه فرش صورت گرفته، کمک کنیم تا فرش همدان احیا شود.

 در ادامه نایب‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق همدان نیز خطاب به استاندار، با تشریح مشکلات عمده پیش روی فعالان در بخش‌های مختلف فرش، گفت: برای حفظ شغل رفوگری در استان و اصلاح روند فرش‌هایی برای رفو وارد کشور می‌شوند، به تغییراتی در قانون گمرکی نیاز است که فرش‌های نیازمند تعمیر پس از ورود به ایران بتوانند بدون مشکل به کشورهای مبدأ بازگردانده شوند؛ در غیر این صورت، شغل رفوگری به‌کلی از بین می‌رود.

حمیدرضا فروزان احسن ادامه داد: فضایی برای ایجاد خانه خلاق فرش، تأمین مواد اولیه همچون پشم گوسفند، بیمه قالیبافی و برگزاری برنامه‌های آموزشی مانند همایش فرش از دیگر مشکلات عمده این قشر است.

استاندار نیز با تأکید بر بهبود وضعیت فرش استان همدان، گفت: همانند گذشته فرش می‌تواند اقتصاد پویا داشته باشد و برای ایجاد چنین شرایطی همه دولتی‌ها پای‌کار خواهند بود.

علیرضا قاسمی فرزاد، خطاب به مدیرکل صمت استان هم گفت: جهت ثبت جهانی فرش همدان بودجه‌ای تعیین کنید و این کار را با اولویت قرار دادن با سرعت بیشتری انجام بدهید.

وی با بیان اینکه فرش همدان در گذشته رونق زیادی داشت و باید آن‌روزها را به این حوزه بازگردانیم، اظهار کرد: بعضی از مشکلات را هم می‌توان به کارگروه ملی فرش انعکاس داد و از آن طریق مسائل را حل کرد.

موضوعات :
در همین رابطه