رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در اقتصاد جهانی چه می‌گذرد؟

نفت از طلای جهانی سبقت گرفت

افزایش مستمر نرخ بهره در ایالات‌متحده، جذابیت طلا را برای سرمایه‌گذاران کاهش داده است؛ در حالی که بازار جهانی نفت تحت تاثیر کاهش عرضه با رشد قیمت مواجه شده و در سه ماهه اخیر رکورد افزایش 30 درصدی قیمت را ثبت کرده است.

08 مهر 1402
کد خبر : 67922
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

طلا در روز جمعه و پیش از تعطیلی بازار از رشد اولیه خود کاست و در مسیر کاهش ماهانه و سه‌ماهه قرار گرفت، زیرا انتظار می‌رود بانک مرکزی ایالات‌متحده نرخ بهره را برای مدت طولانی‌تری بالاتر نگه دارد.

به‌گزارش رویترز، بهای هر اونس طلا به ۱۸۴۸ دلار و ۴۰ سنت رسید و قیمت طلای آمریکا نیز به ۱۸۴۹ دلار و ۴۰ سنت رسید.

پس از اینکه فدرال رزرو موضع جنگ‌طلبانه اتخاذ کرد، طلا در پایان سپتامبر ۴.۶ درصد و در سه‌ماهه ۳.۶ درصد کاهش خواهد یافت. شاخص دلار و بازدهی شاخص ۱۰ ساله خزانه‌داری به سمت افزایش سه‌ماهه پیش رفت.

قیمت طلا پس از گزارش تورم، برای مدت کوتاهی تا ۰.۸ درصد افزایش یافت. شاخص قیمت اصلی هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) در ماه آگوست به طور سالانه ۳.۹ درصد افزایش یافت که از ۴.۳ درصد در جولای کاهش یافت. بااین‌حال، شاخص کل نسبت به ۳.۴ درصد ماه جولای، ۳.۵ درصد در سال رشد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۱.۷ درصد کاهش به ۲۲.۲ دلار رسید و در سه‌ماهه ۲.۴ درصد کاهش یافت. پلاتین با ۰.۳ درصد کاهش به ۹۰۲ دلار و ۱۴ سنت رسید، در حالی که پالادیوم با ۲.۱ درصد کاهش به ۱۲۴۵ دلار و ۴۸ سنت رسید.

از طرفی قیمت نفت در معاملات روز جمعه، به دلیل نگرانی‌های اقتصادی، یک درصد کاهش یافت؛ اما در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۳، رشد حدود ۳۰ درصدی را به ثبت رساند که قوی‌ترین عملکرد سه‌ماهه در یک سال گذشته بود.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در نوامبر با هفت سنت کاهش، در ۹۵ دلار و ۳۱ سنت در هر بشکه بسته شد. قرارداد تحویل دسامبر نفت برنت با ۹۰ سنت کاهش، در ۹۲ دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت حدود ۲.۲ درصد رشد هفتگی داشت و سه‌ماهه سوم را با رشد ۲۷ درصدی به پایان برد.

بهای معاملات نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۹۲ سنت کاهش، در ۹۰ دلار و ۹۷ سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته یک درصد رشد هفتگی نشان داد. شاخص نفت آمریکا در سه‌ماهه سوم، ۲۹ درصد رشد کرد.

با نزدیک شدن بهای معاملات نفت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه، بسیاری از سرمایه‌گذاران با در نظر گرفتن تداوم نگرانی‌های اقتصادی، به سودگیری از رشد اخیر قیمت‌ها پرداختند.

طبق نظرسنجی بانک فدرال رزرو دالاس، فعالیت نفت و گاز در ایالت‌های تولیدکننده انرژی آمریکا با جهش اخیر قیمت‌ها، افزایش پیدا کرده است.

بنابر آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت خام آمریکا در ژوئیه، به بالاترین رکورد از نوامبر سال ۲۰۱۹ رسید.

طبق نظرسنجی رویترز از ۴۲ اقتصاددان، پیش‌بینی می‌شود قیمت هر بشکه نفت برنت در سه‌ماهه چهارم به ۸۹ دلار و ۸۵ سنت و در سال ۲۰۲۴، به ۸۶ دلار و ۴۵ سنت برسد.

بر اساس گزارش رویترز، تمدید کاهش عرضه اضافی عربستان سعودی و روسیه تا پایان سال ۲۰۲۳، عامل اصلی تاثیرگذار بر قیمت نفت تا پایان امسال خواهد بود. بااین‌حال، سورو سرکار، مدیر تیم بخش انرژی بانک دی بی اس گفت: صعود نفت به ۱۰۰ دلار به دلیل ماهیت مصنوعی کمبود عرضه و فضای کلان شکننده، ممکن است موقتی باشد.

از طرفی وزیران گروه اوپک و متحدانشان که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، دوازدهم مهرماه دیدار می‌کنند. اما منابع آگاه به رویترز گفته‌اند اوپک پلاس بعید است در نشست روز چهارشنبه، در سیاست تولید فعلی خود تغییری صورت دهد.

قیمت نفت با نادیده گرفتن نگرانی‌ها نسبت به تورم سرسام‌آور و رشد اقتصادی ضعیف‌تر، تحت تأثیر محدودیت عرضه که تا حدودی به دلیل کاهش تولید اوپک پلاس روی‌داده و تقاضای رو به رشد، به نزدیک ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کرده است.

چهار منبع آگاه در اوپک پلاس که مایل نبودند نامشان فاش شود، به رویترز گفتند: این کمیته در نشست آنلاین روز چهارشنبه، احتمالاً تغییری در سیاست تولید فعلی صورت نمی‌دهد.

یکی از این منابع آگاه گفت: چیزی موردبحث قرار نگرفته است. احتمالاً یک دیدار عادی با تاکید بر توافق اوپک پلاس خواهد بود.

موضوعی که موردتوجه خواهد بود، جدیدترین اطلاعات درباره کاهش تولید اضافی عربستان سعودی و روسیه است. این دو کشور پنجم سپتامبر اعلام کردند کاهش تولید اضافی که مجموعاً به ۱.۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد را تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید می‌کنند و این تصمیم را ماهانه بازبینی خواهند کرد.

با صعود قیمت نفت، بعضی از تحلیلگران می‌گویند احتمال فزاینده‌ای وجود دارد که کاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی، تعدیل شود اما سایرین انتظار دارند که این محدودیت عرضه در سال ۲۰۲۴ هم ادامه پیدا کند.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی که یکی از روسای کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس است، اوایل سپتامبر گفت: اوپک پلاس باید بازار را تثبیت کند و قیمت‌ها هدف قرار نگرفته‌اند.

در همین رابطه