رادیو مجازی اتاق ایران - ۲۷ اسفند ۹۹

پدرام سلطانی در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری اتاق ایران

محک به مفهوم مسئولیت اجتماعی رویکرد حرفه‌ای دارد

به گفته پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران محک در زمینه مفهوم مسئولیت اجتماعی بسیار حرفه‌ای ورود پیدا کرده و پایمردی به خرج داده است.

16 بهمن 1395
کد خبر : 6794
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
گوگل پلاس
لینک
به گفته پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران محک در زمینه مفهوم مسئولیت اجتماعی بسیار حرفه‌ای ورود پیدا کرده و پایمردی به خرج داده است.

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران - عکس: بهاره تقی‌آبادی

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به برگزاری چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در مؤسسه خیریه محک گفت: «مفهوم مسئولیت اجتماعی در ایران نیاز به بررسی و توسعه بسیار دارد. این مفهوم باید مستقر و نهادینه شود و الزاماتی برای آن تعریف گردد. چارچوب‌های انگیزشی برای آن ایجاد شود. دانش لازمه بسط و توسعه داده شود. بنابراین برگزاری همایش‌هایی چون همایش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در محک می‌تواند گام مؤثری در رسیدن به این اهداف باشد.»

وی با بیان آنکه در سه دوره پیشین این همایش شرکت کرده است، افزود: «محک در زمینه مفهوم مسئولیت اجتماعی بسیار حرفه‌ای ورود پیدا کرده و پایمردی به خرج داده تا جایی که به صورت مرتب 2 سال یک بار آن را برگزار کرده است. در این همایش‌ها موضوعات بسیار مناسبی مطرح شده است و امیدوارم در سایر همایش‌ها نیز این روند ادامه داشته باشد.»

سلطانی در بخش دیگر از سخنان خود در خصوص اهمیت توجه به مفهوم مسئولیت اجتماعی در اتاق‌های بازرگانی گفت: «بحث مسئولیت اجتماعی تحت عنوان مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها یا CSR از 40 سال پیش  در ترمینولوژی کسب‌وکار جهانی تعریف و مورد توجه قرار گرفته است. مفهوم مسئولیت اجتماعی در شرکت‌های خصوصی تعریف می‌شود و اتاق‌های بازرگانی به عنوان تشکل هماهنگ‌کننده و نماینده بخش خصوصی در نزد حاکمیت مسئولیتی در این زمینه پیدا کرده‌ است.»

وی افزود: «بر اساس مطالعات صورت گرفته بر تاریخچه اتاق‌‌های بازرگانی باید بگویم که تاکنون سه نسل از فعالیت اتاق‌ها سپری شده است؛ نسل اول اتاق‌های دولت‌محور که فعالیتشان بر پایه تعامل با دولت و حاکمیت برای حل مشکلات حوزه کسب‌وکار و ارائه پیشنهادها بوده است. نسل دوم اتاق‌های عضو محور که تمرکز آن بر ارائه خدمات به اعضا و ایجاد شبکه‌های تجاری و هم‌افزایی از طریق اعضا بوده است. نسل سوم اتاق‌های جامعه‌محور که هم‌پایه مفهوم مسئولیت اجتماعی در اتاق‌های پیشرو شکل گرفته است که این نسل مأموریت پیوند زدن اقتصاد و کسب‌وکار با جامعه، استفاده از ظرفیت‌های کسب‌وکار برای حل مشکلات جامعه و تلاش برای ارائه خدمات به جامعه برای بهبود چهره را نیز در سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده‌اند.».

 عضو شورای عمومی فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان با اشاره به آنکه توجه به مفهوم مسئولیت اجتماعی در اتاق‌های بازرگانی در سراسر جهان اهمیت ویژه‌ای دارد ادامه داد: «بسیاری از اتاق‌های بازرگانی، دفاتر یا واحدهای مسئولیت اجتماعی دارند. اتاق‌های پیشرو نیز از برچسب‌هایی به عنوان برچسب مسئولیت اجتماعی برای بنگاه‌هایی که در زمینه عمل به مسئولیت اجتماعی اقدامات شایسته انجام داده و استانداردها را نیز رعایت می‌کنند بهره می‌برند که نشان از توجه این مفهوم در میان بنگاه‌های اقتصادی دارد.»

سلطانی با بیان اینکه اتاق‌ها در حوزه موضوعاتی چون فقر، حقوق بشر و محیط‌زیست نیز فعالیت می‌کنند گفت: «در بسیاری از کشورها نقطه کانونی گلوبال کامپکت که نهاد سازمان ملل در بُعد ماموریت‌های هزاره سوم و به ویژه مسئولیت اجتماعی است در اتاق‌های بازرگانی کشورها شکل گرفته است.»

وی تأکید کرد: «مفهوم مسئولیت اجتماعی اکنون برای اتاق‌های بازرگانی مفهوم بیرونی نیست. درونی است که خود را موظف و مأمور نسبت به انجام آن می‌دانند. جوامع از اتاق‌ها توجه به مسئولیت اجتماعی را انتظار دارند و دولت‌ها نیز اتاق‌ها را به‌واسطه توجه به مسئولیت اجتماعی به رسمیت می‌شناسد.»

نایب رئیس اتاق ایران در ادامه با بیان اینکه اتاق ایران به مفهوم امروزی مسئولیت اجتماعی به‌تازگی وارد شده است گفت: «باید تلاش کنیم تا عقب‌ماندگی‌هایمان را جبران کنیم. از دوره گذشته در اتاق، کمیسیون مسئولیت اجتماعی تشکیل دادیم و عزم کرده‌ایم تا انجمن مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها را نیز در اتاق تشکیل دهیم.»

وی با بیان فعالیت‌های کمیسیون مسئولیت اجتماعی بیان کرد: «کمیسیون مسئولیت اجتماعی بر نحوه ایفای نقش بهتر اتاق در حوزه مسئولیت اجتماعی، تدوین مدل ارزیابی‌ بنگاه‌ها در حوزه مسئولیت اجتماعی، بررسی ابعاد مسئولیت اجتماعی و موضوعات مختلف با کسب‌وکار مثل مالیات و ارتباط مسئولیت اجتماعی با سودآوری بنگاه‌ها تمرکز دارد. در حقیقت ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی و ارتباط آن با بنگاه‌های اقتصادی و اتاق در کمیسیون مسئولیت اجتماعی بررسی می‌شود.»

لازم به ذکر است چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها با محوریت «تجارب عملی در جامعه مدنی» در بیست و پنجمین سال فعالیت محک و به مناسبت روز جهانی سرطان کودک و با همکاری اتاق‌های ایران و تهران در این مؤسسه برگزار می‌شود. در این همایش که 25 بهمن 1395 برگزار می‌شود، مهمانان تخصصی ملی و بین‌المللی از جمله مدیران ارشد گلوبال کامپکت، اعضای اتاق‎‌های بازرگانی، نماینده انجمن جهانی کنترل سرطان، اساتید برجسته دانشگاه‌های ایران و سایر کشورها و سرآمدان عرصه اقتصاد و صنعت به بیان تجارب خود در زمینه توجه به مسئولیت اجتماعی به شیوه کاربردی می‌پردازند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
در همین رابطه