رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق رشت در نشست شورای گفت‌وگوی گیلان

تدوین استانداردهای تولید، حمل و صادرات کیوی ضروری است

قاسم رضائیان، رئیس اتاق رشت می‌گوید: باوجود حل بسیاری از مشکلات مربوط به کیوی و صادرات آن، باید برای الگوی استاندارد مرتبط با تولید، نگهداری، حمل و صادرات این محصول تدوین شود.

12 مهر 1402
کد خبر : 67946
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق رشت با بیان اینکه علاوه بر چای و برنج، کیوی نیز یکی از تولیدات راهبردی استان گیلان است، گفت: اگرچه مشکلات مرتبط با کیوی برطرف شده و شروع خوبی در صادرات این محصول داشتیم؛ اما رفع تمامی مسائل نیازمند توجه بیشتر است.

قاسم رضائیان در هشتاد و نهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان گیلان، عدم برنامه‌ریزی کامل برای بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و پتانسیل صنعت کیوی را یکی از مشکلات این بخش دانست و افزود: تهیه و تدوین مدارکی برای انتشار، اطلاع‌رسانی و ارائه در شورای گفت‌وگو در رابطه با ظرفیت‌های این صنعت از راهکارهای پیشنهادی است.

وی ادامه داد: عدم وجود الگویی استاندارد در راستای تولید، داشت، برداشت، نگهداری، حمل و ارائه محصول کیوی متناسب با بازارهای هدف از دیگر موارد حائز اهمیت است که باید به آن پرداخت و تدوین چنین الگویی می‌تواند با ایجاد دانش و آگاهی لازم، از بروز بسیاری از مشکلات و مسائل پیشگیری کند.

سیاب حسن‌پور، رئیس انجمن صنفی کیوی کاران استان گیلان نیز در این نشست، به اهمیت بازار هدف کشور هند در توسعه و افزایش صادرات محصول کیوی پرداخت و گفت: با عنایت به اینکه گستره تولید کیوی، استان‌های گیلان و مازندران را در برمی‌گیرد و این امر سبب بروز تفاوت‌هایی به لحاظ اقلیمی و تولیدی می‌شود، ضرورت دارد تا این موضوع به‌صورت جامع با حضور دست‌اندرکاران و ذینفعان تولید و تجارت کیوی در هر دو استان مورد بررسی قرار گیرد و نتیجه آن جهت اخذ تصمیم نهایی به تصمیم سازان دولتی ارائه شود.

در ادامه، کیوان مرتضوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی استان گیلان نیز در خصوص مشکلات واحدهای تولیدی استان در ارتباط با دستورالعمل جدید اصلاح عناوین شغلی در لیست بیمه، گفت: این دستورالعمل در ارتباط با قانون مشاغل سخت و زیان‌آور است و به اصلاح عناوین شغلی پرسنل شرکت‌ها مربوط می‌شود.

وی افزود: سازمان تأمین اجتماعی در این خصوص جلساتی با کارفرمایان داشته و سمینارهای آموزشی نیز برگزار کرده است. بر این اساس، کارفرمایانی که اسناد و مدارک خود را به‌درستی ارائه داده باشند مشمول جرائم نخواهند شد و در صورت وجود نقص در این اسناد و مدارک، جرائمی به آنان تعلق خواهد گرفت.

فرنگیس رحمانی، رئیس کمیسیون صادرات اتاق رشت نیز در این نشئت با اشاره به مشکلات موجود در گمرک آستارا، گفت: باوجود جلسات و پیگیری‌های صورت گرفته و اقدامات و اصلاحات انجام شده همچنان برخی از مشکلات در گمرک این شهرستان پابرجا است که لزوماً همه این موارد متوجه عملکرد گمرک نیست و نشأت گرفته از عملکرد سایر دستگاه‌های حاضر و همکار است؛ اما ضرورت دارد با توجه به شروع فصل افزایش تقاضا برای محصولات صادراتی به‌صورت ویژه به آن پرداخته شود به‌نحوی‌که منجر خروجی مطلوب شود.

در بخشی از این نشست، اسدالله عباسی، استاندار گیلان، گفت: توسعه بازار صادراتی کیوی از روسیه به هندوستان از اهداف مهم اقتصادی استان است و مجموعه مدیران استان باید هرگونه حمایت و پشتیبانی را از این امر به عمل آورند.

وی ادامه داد: در مورد زمان مناسب برای صادرات کیوی باید توجه کرد که موضوع مهم امنیت غذایی مطرح است و باید این حساسیت وجود داشته باشد که محصولی به بازارهای مصرف ارسال شود که ضامن سلامتی افراد باشد و مشکلی را برای آنها ایجاد نکند.

عباسی تأکید کرد: همان حساسیتی که در حوزه چای و عدم توزیع چای سنواتی در استان وجود دارد، باید در حوزه کیوی و سایر محصولات نیز برقرار باشد. این یک وظیفه انسانی و شرعی است و باید به آن حساس بود.

وی همچنین با اشاره به بخشنامه سازمان تأمین اجتماعی، گفت: همان‌طور که در جلسه نیز گفته شد، این موضوع باید با حضور تمامی ذینفعان شامل کارگران، کارفرمایان و دولت مورد بررسی قرار گیرد، به مبانی قانونی آن پرداخته شود و با در نظر گرفتن حقوق قانونی این ذینفعان تصمیم نهایی اتخاذ شود.

استاندار گیلان، مسائل مطرح شده در حوزه گمرک آستارا را حائز اهمیت دانستند و افزود: با توجه به جایگاه ویژه این شهرستان مرزی در تجارت استان و کشور، ضرورت دارد تا مسائل و مشکلات این شهرستان به‌صورت مستمر و دوره‌ای مورد ارزیابی قرار گیرد و امید است با حضور میدانی مدیران استان در این شهرستان جهت رفع مشکلات احصاء شده، از جلسات آتی شاهد آن باشیم که دستاوردهای ناشی از اقدامات صورت گرفته در جلسه گزارش شود.

موضوعات :
در همین رابطه