رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

وزیر اقتصاد در نشست شورای گفت‌وگوی استان گلستان مطرح کرد

دولت برای جبران عقب‌ماندگی‌های استان گلستان اهتمام جدی دارد

احسان خاندوزی، احیای خلیج گرگان، پتروشیمی گلستان و اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و صنعتی را ازجمله اقدامات مهم دولت سیزدهم برای جبران عقب‌ماندگی‌های استان گلستان دانست و عزم دولت برای ادامه این مسیر تأکید کرد.

18 مهر 1402
کد خبر : 68013
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دولت اهتمام ویژه به جبران عقب‌ماندگی‌های زیرساختی استان گلستان و نواحی شرقی آن دارد و در ۲ سال گذشته اقدامات خوبی برای توسعه این استان انجام شده است.

 سیداحسان خاندوزی در هفتاد و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان، افزود: استان گلستان به‌ویژه مناطق اهل سنت نشین آن همواره قابل افتخار برای انقلاب اسلامی بوده و است و این استان ظرفیت‌های زیادی در بخش‌های گوناگون ازجمله نیروی انسانی دارد.

خاندوزی، احیای خلیج گرگان، پتروشیمی گلستان و اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و صنعت را ازجمله اقدامات مهم دولت سیزدهم در گلستان برشمرد و افزود: دولت با قدرت این مسیر را ادامه خواهد داد.

به گفته وی، تسریع در روند ایجاد منطقه آزاد اینچه‌برون، رشد حدود هشت درصدی بخش صنعت گلستان و رشد نرخ صادرات بر واردات این استان که بالاتر از میانگین کشوری از دیگر مصادیق اهتمام دولت به گلستان است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین با موافقت راه‌اندازی شعبه ارزی و ایجاد کد گمرکی در گنبدکاووس از بانک ملت خواست نسبت به محصور کردن فاز یک منطقه آزاد تجاری «اینچه‌برون» گلستان اقدام کند.

خاندوزی بر لزوم تمرکز کردن بر مزیت‌های اقتصادی هر استان و منطقه و اولویت‌گذاری آن قبل از آغاز برنامه هفتم توسعه تأکید کرد و گفت: اگر مزیت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی استان‌ها، هدفمند شناسایی و اولویت‌گذاری شود، به رشد و توسعه آن استان کمک زیادی می‌کند.

وی، شناسایی میدان نفتی در گلستان را به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد از این ظرفیت برای توسعه بیشتر استان استفاده شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین استفاده از ظرفیت جغرافیای اقتصادی در گلستان را برای خروج از بن‌بست اقتصادی آن مهم دانست و افزود: برای تحقق این مهم اجرا شدن مسیر راه‌آهن اینچه‌برون به گنبدکاووس و آزادشهر به شاهرود که در سفر نخست رئیس‌جمهوری به این استان مصوب شده ضروری است.

خاندوزی اضافه کرد: اجرای این کریدور که به «کریدور شرق خزر» معروف است هنوز از سوی دستگاه‌های متولی به‌ویژه راه‌آهن جمهوری اسلامی به جمع‌بندی قطعی نرسیده است که باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی، چالش آب شرب در گلستان را از دیگر مسائل این استان دانست و گفت: دولت در استفاده از آب دریای خزر و شیرین‌سازی آن با مشارکت بخش خصوصی حمایت می‌کند.

کریدور ریلی اینچه برون –طبس - بندرعباس پشتیبان دیگر مسیرها در شمال کشور است

در ادامه این نشست، استاندار گلستان، مرز اینچه برون را ظرفیت منحصربه‌فرد استان دانست و گفت: کریدور ریلی اینچه برون_طبس_بندرعباس مکمل دیگر کریدورها از شمال به جنوب است، رقیب هیچ کریدوری نیست و پشتیبان دیگر مسیرهاست که با حمایت شما می‌تواند وارد فاز اجرایی شود.

علی‌محمد زنگانه، تصریح کرد: از فعالان اقتصادی استان که در جنگ اقتصادی تلاش می‌کنند تشکر می‌کنم و یکی از بهترین جلسات، جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی است و دلسوزی بخش خصوصی یکی از ارکان پیشرفت و توسعه است.

وی افزود: خوشبختانه پروژه شیرین سازی آب دریا خزر به مراحل نهایی رسیده و وضعیت خرید تضمینی به نقطه قابل قبولی رسیده و با تأیید سازمان برنامه‌وبودجه سرمایه‌گذار آمادگی اقدام دارد.

استاندار گلستان تأکید کرد: خوشبختانه اساسنامه منطقه آزاد اینچه برون با همراهی شما به تصویب رسید، طرح جامع آن انجام سد، و امیدواریم تا قبل سفر رئیس‌جمهور، هیات مدیره و مدیرعامل آن منصوب شود.

زنگانه خاطرنشان کرد: متأسفانه بانک‌های خصوصی نه عضو شورای بانک‌های استان هستند و به هیچ‌کس پاسخگویی ندارند، نیاز است ۸۰ درصد هزینه کرد آنها در استان صورت گیرد.

وی یادآور شد: سرمایه در گردش موضوع مهمی در امر تولید است و الزامی است که سیاست‌های انقباضی در برخی استان‌ها همچون گلستان انعطاف بیشتری صورت گیرد.

وی گفت: تقاضای افزایش سقف اختیارات بانک‌های استان را داریم چراکه بانک‌های استان به نسبت دیگر استان‌ها گردش مالی کمی دارند.

استاندار گلستان ادامه داد: سفر هیات گلستانی به ترکمنستان بسیار پراهمیت بود و تلاش داریم تردد مسافری، تجارت چمدانی را احیا کنیم و جاده ۲۲۰ کیلومتری بندر ترکمن باشی به بندر خشک اینچه برون که مطالعات آن انجام شده، اجرایی شود.

شیرین سازی آب دریای خزر اجرایی شود

علی‌محمد چوپانی، نائب رئیس اتاق گرگان نیز در این نشست، گفت: دریای خزر تنها منبع آبی در دسترس استان گلستان است طرح شیرین سازی آب از سوی اتاق بازرگانی برای تأمین چهار استان با جمعیت ۱۰ میلیون نفر ارائه شده است، از دولت محترم انتظار داریم این طرح را اجرایی کند.

وی افزود: کشورهای حاشیه خلیج‌فارس روزانه 25 میلیون مترمکعب آب شیرین تولید می‌کنند.

چوپانی گفت: چنانچه تا دو سال آینده حق برداشت آب از دریای خزر را اجرائی نکنیم با چالش‌های زیادی در رابطه با کمبود آب در استان مواجه خواهیم شد.

رضا مبصری، دیگر عضو هیات رئیسه اتاق گرگان نیز اظهار کرد: اجرای زیرساخت در منطقه آزاد اینچه برون یکی از نیازهای ضروری و مگا پروژه‌های استان بوده و 53 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد نیاز است که از این میزان 22 درصد یعنی 12 همت آن سهم دولت در تأمین زیرساخت‌ها است.

او با تأکید بر اینکه با تأمین زیرساخت‌های منطقه آزاد توسعه استان شکل خواهد گرفت، افزود: نمی‌خواهیم در بن‌بست انتهایی گرفتار شویم و احیای منطقه آزاد موجب توسعه و افزایش جی دی پی استان خواهد شد. تقاضا داریم مبلغ 50 میلیارد تومان برای محصور کردن 4 هزار هکتار فاز اول منطقه آزاد در نظر گرفته شود تا فعالیت‌های گمرکی به این منطقه محدود شود.

سلیمانی، عضو دیگر هیات رئیسه اتاق گرگان نیز با اشاره به اینکه این استان بزرگ‌ترین پرورش‌دهنده طیور است و 31 میلیون قطعه جوجه ریزی در هر دوره دارد، گفت: استان معین کشور در تأمین تولید گوشت مرغ برای استان‌های بزرگی چون تهران هستیم و کمبود این فراورده به دلیل مشکلات پیش روی تولیدکنندگان بازار را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.

او ادامه داد: صنعت طیور کشور به دلیل واردات سویا، کنجاله و درت و همچنین داروهای طیور مونتاژی است و تولیدکنندگان طیور سالیانه 300 هزار تن مصرف کنجاله و سویا دارند.

سلیمانی ادامه داد: امسال واردات سویا کم و واردات مرغ و دام زنده افزایش پیدا کرده است و این بدان معنی است که با ادامه این روند تولید و اشتغال‌زایی ممکن است در معرض تعطیلی قرار گیرد.

موضوعات :
در همین رابطه