رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

حسین مهدی‌زاد در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

صرفه اقتصادی صادرات مرغ و تخم‌مرغ با پیمان‌سپاری ارزی از بین رفت

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: در دو هفته گذشته صادرات مرغ و تخم‌مرغ به دلیل مقرون به صرفه نبودن صادرات تحت تأثیر پیمان‌سپاری ارزی، متوقف شده است.

17 مهر 1402
کد خبر : 68019
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: در صنعت مرغ تخم‌گذار، موضوع رفع تعهد ارزی دست و پای تولیدکنندگان و صادرکنندگان را بسته و صادرات را در این بخش با مشکلات جدید مواجه کرده است.

حسین مهدی‌زاد در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»، ادامه داد: ما سال گذشته نتوانستیم رفع تعهدهای خود را با واردات جابجا کنیم و مجبور شدیم ارز تحویل دهیم. تداوم این موضوع باعث شد امسال صادرات ما با مشکل مواجه شده و در 15 روز اخیر قفل شود. در این دو هفته هیچ صادراتی در صنعت مرغ و تخم‌مرغ نداشته‌ایم.

او با تأکید بر اینکه صادرکنندگان مرغ و تخم‌مرغ بدون لغو تعهد ارزی دیگر قادر به صادرات نخواهند بود، افزود: ما در حال حاضر به دلیل مشکلات مختلف در تولید در این صنعت، ضرر و زیان می‌دهیم و اگر بخواهیم تعهد ارزی خود را رفع کنیم، قیمت تمام‌شده از قیمت بازار داخلی پایین‌تر خواهد بود که نتیجه آن چیزی جز زیان بیشتر نخواهد بود.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با اشاره به وعده معافیت صادرات محصولات کشاورزی از رفع تعهد ارزی، گفت: این امر تا کنون عملیاتی نشده است. تنها به ما اعلام شد که با واردات شمش طلا می‌توانیم تا پایان مهر ماه تعهد ارزی خود را جبران کنیم. اما این امر هم برای صنعت کشاورزی مقرون به صرفه نیست.

مهدی‌زاد به مازاد بازار داخلی در صنعت مرغ و تخم‌مرغ و ضرورت صادرات آن‌ها اشاره کرده و افزود: با وجود مازاد مصرف داخلی، بدون صادرات این محصولات در عمل از بین می‌روند که ضرر آن متوجه اقتصاد کشور، مصرف‌کننده و تولیدکننده خواهد بود. صادرات باعث ارزآوری برای دولت هم خواهد شد؛ اما مشکل ما مابه‌التفاوت نرخ واقعی ارز با نرخ دستوری خرید ارز صادراتی است که باید به نفع صادرکننده باشد اما الان به ضرر صادرکننده است.

به عقیده او، بنابراین بهترین راه کمک به اقتصاد کشور و صادرکننده و حتی دولت، لغو الزام به رفع تعهد ارزی است.

در همین رابطه