رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق اراک در نشست شورای گفت‌وگوی استان مرکزی

اتاق اراک در سال آینده بر گسترش دیپلماسی اقتصادی تمرکز می‌کند

ناصر بیکی، رئیس اتاق اراک با اشاره به اعزام هیات‌های اقتصادی این اتاق به ترکیه و برنامه‌ریزی برای سفر به صربستان، گفت: در سال آینده، این اتاق بر گسترش دیپلماسی اقتصادی تمرکز خواهد کرد.

29 بهمن 1402
کد خبر : 68039
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هشتاد و سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی با دستور کار «بررسی پذیرش افزایش درصد قابل محاسبه پرتی مواد غیرقابل بازیافت صنایع تولیدی با توجه به قدیمی بودن و مستهلک شدن ماشین‌آلات خطوط تولید توسط سازمان امور مالیاتی» و «بررسی استرداد مابه‌التفاوت ارزش‌افزوده دریافتی برخی کالاهای اساسی از ۹ درصد به ۱ درصد به استناد بند (ظ) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲» برگزار شد.

در ابتدای این نشست، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک، گفت: برنامه‌ریزی‌هایی از سوی اتاق اراک برای سال جدید انجام شده که مهم‌ترین آن گسترش دیپلماسی‌های اقتصادی در سطح منطقه و بین‌الملل است.

ناصر بیکی افزود: در همین راستا اخیراً به دعوت اتاق بازرگانی ترکیه، هیأت اقتصادی اتاق اراک با همراهی مدیران دو دستگاه دولتی به ترکیه سفر کردند که در این سفر مراکز صنعتی و کشاورزی ترکیه مورد بازدید قرار گرفت و جلسات و گفت‌وگوهای مشترکی انجام شد که رضایت‌بخش ارزیابی می‌شود.

دبیر شورای گفت‌وگوی استان مرکزی اعلام کرد: هفته آینده نیز یک هیات اقتصادی به کشور صربستان سفر می‌کند که این سفر به دنبال سفر هیأت صرب و بازدید از توانمندی‌های صنعتی و اقتصادی استان مرکزی صورت می‌گیرد.

رئیس اتاق اراک ابراز امیدواری کرد: از رهاورد این رویدادهای اقتصادی، شاهد اتفاقات مطلوب در زمینه تولید صادرات، تعاملات و تبادلات گوناگون و بسط و افزایش روابط بین‌المللی با کشورهای مختلف باشیم.

در ادامه جلسه استاندار مرکزی با بیان اینکه نوسازی و بهسازی خطوط تولید مطابق با تکنولوژی روز ضروری است، گفت: اگر ابزارهایی همچون فشارهای مالیاتی و تعرفه‌ها نادیده گرفته شود؛ واحدهای صنعتی جدیت کافی برای نوسازی ماشین‌آلات فرسوده را نخواهند داشت.

فرزاد مخلص الائمه افزود: هم‌اینک باوجود شرایط سخت برای نوسازی، برخی از واحدها در خطوط تولید خود در حال نصب و بهره‌برداری از به‌روزترین تجهیزات هستند.

او اظهار کرد: نگاهی به بهره‌برداری‌ها و افتتاح‌های اخیر نشان می‌دهد، کمتر ماشین‌آلات و دستگاه‌های مستعمل یا ضایعات ده، مورداستفاده قرار می‌گیرد و درصورتی‌که ماشین‌آلات دست‌دوم هم استفاده شود پرت آنها متعارف است.

مخلص الائمه خاطرنشان کرد: ضایعات متعارف در کشور حدود ۲ درصد است و تا 3.5 درصد هم برای آن پیش‌بینی انجام شده است.

او با انتقاد از مدیران واحدهای بزرگ صنعتی که برای بازسازی خطوط خود بی‌انگیزه‌اند، گفت: منکر تحریم‌های چندساله نیستیم اما سؤال اینجاست که به چه دلیل شرکت‌های باسابقه و کهنه‌کار اقدام به بازسازی خطوط خود تاکنون نکرده‌اند.

در حاشیه این نشست رئیس اتاق اراک با اشاره به دستور کارهای موردبحث و بررسی جلسه پیرامون دستور کار نخست جلسه گفت: اختلاف‌نظری که میان بخش خصوصی و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در این خصوص وجود دارد؛ مربوط به فرسودگی ماشین‌آلات و تجهیزات و عدم دسترسی به تکنولوژی‌های روز دنیاست.

او افزود: به همین دلیل؛ پِرت واحدهای صنعتی موردبحث متعارف نیست و امور مالیاتی نیز بر اساس ماده ۱۴۸ قانون مالیات‌های مستقیم، فقط پِرت متعارف را می‌پذیرد.

بیکی افزود: در همین رابطه، امروز مصوبه‌ای دریافت شد که بر اساس آن مقرر گردید پرت کارخانه‌های صنعتی در بازدیدهای میدانی مشترک ادارات امور مالیاتی و صمت ابتدا تعیین و در مراجع مالیاتی موردقبول واقع شود.

او ادامه داد: برای دستور کار دوم جلسه هم تصمیم گرفته شد شرکت‌هایی که کالاهای اساسی را پیش از ۱۴۰۲/۲/۳۰ وارد کرده و ۹ درصد ارزش‌افزوده پرداخت کرده‌اند ۸ درصد مازاد آنها مسترد شود.

موضوعات :
در همین رابطه