رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

با تشدید تحریم‌ آمریکا علیه روسیه

قیمت جهانی ‌نفت ۳ دلار بالا رفت

قیمت نفت روز جمعه پس از تشدید برنامه تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت خام روسیه، افزایشی ۳ دلاری را تجربه کرد و نگرانی‌ها در مورد افزایش محدودیت عرضه در بازار را افزایش داد.

21 مهر 1402
کد خبر : 68060
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاملات آتی برنت تا ساعت ۱۰:۵۰ روز جمعه با افزایشی ۲٫۸۸ دلاری به ۸۸٫۸۸ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۲٫۹۱ دلار افزایش به ۸۵٫۸۲ دلار در هر بشکه رسید. هر دو معیار قبلاً تجربه افزایش قیمت بیش از ۳ دلار را داشته‌اند. افزایش قیمت نفت و نگرانی نسبت به محدودتر شدن عرضه نفت در بازارهای جهانی در شرایطی رخ می‌دهد که پیش‌بینی می‌شود ذخایر جهانی نفت تا ۳ ماهه چهارم کاهش پیدا کند.

باوجود نوسانات هر دو معیار در طول هفته، قیمت نفت برنت براساس افزایش هفتگی حدود ۵ درصدی تعیین‌شده بود، درحالی‌که WTI قرار بود پس از افزایش قیمت هر دو معیار در روز دوشنبه، بیش از ۳٫۵ درصد در هفته افزایش یابد.

به گفته کارشناسان بازار نفت، این بازار بیش از همه نگران محدودیت‌های عرضه از خاورمیانه و روسیه بوده است و افزایش قیمت‌های اخیر هم علاوه بر تشدید تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، تحت تأثیر احتمال اختلال در صادرات نفت خاورمیانه پس از آغاز تنش‌های جدید در این منطقه میان فلسطین و اسرائیل هم قرار داشته است. اگرچه تاکنون تنش خاورمیانه نتوانسته تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت نفت بگذارد  و به گفته کارشناسان بازار، تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه کشورهای پیشرو تولیدکننده نفت در منطقه مستقیماً در درگیری‌های نظامی مشارکت خواهند داشت، اقدامی که منجر به کاهش تولید نفت خواهد شد، به دست نیامده است.

روز پنج‌شنبه، آمریکا اولین تحریم‌ها علیه مالکان نفت‌کش‌های حامل نفت روسیه باقیمت بالاتر از سقف قیمتی ۶۰ دلار در هر بشکه که گروه ۷ تعیین کرده است را اعمال کرد تا خلأهای موجود در مکانیسمی که برای مجازات مسکو به دلیل تهاجم به اوکراین طراحی‌شده است را پر کند.

روسیه دومین تولیدکننده بزرگ نفت و یکی از صادرکننده بزرگ جهان است و نظارت دقیق‌تر آمریکا بر محموله‌های آن می‌تواند عرضه نفت این کشور را کاهش دهد.

روز پنجشنبه همچنین اوپک با اشاره به نشانه‌هایی از انعطاف‌پذیری اقتصاد جهانی در سال جاری و انتظار افزایش بیشتر تقاضا از سوی چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، پیش‌بینی خود را برای رشد تقاضای جهانی نفت را ثابت باقی گذاشت.

موضوعات :
در همین رابطه