شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

سیدمهدی طبیب زاده، در جلسه کمیته فرش دستباف استان کرمان

مشکلات صنعت فرش پس از 40 سال حل نشده است

رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه مشکلات صنعت فرش پس از 40 سال حل نشده، گفت: باید با آسیب‌شناسی صنعت فرش و تشخیص مسائل کلیدی آن، به‌صورت جدی در جهت حل مشکل این صنعت گام برداشته شود.

29 مهر 1402
کد خبر : 68092
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: مسائل و مشکلات حوزه فرش در ۴۰ سال گذشته هنوز حل نشده و باقی مانده که البته دلیل آن را نمی‌دانم.

سیدمهدی طبیب زاده، در سومین جلسه کمیته فرش دستباف استان کرمان که با حضور رئیس مرکز ملی فرش برگزار شد، افزود: هیچ‌گاه تعهدات در حوزه فرش به‌صورت کامل انجام نشده و باوجوداینکه اتاق کرمان با تشکیل کارگروه و برگزاری جلسات متعدد مشکلات صنعت فرش را شناسایی کرده، اما متأسفانه مشکلات بافندگان حل نمی‌شود.

وی اظهار کرد: باید صنعت فرش بررسی و آسیب‌شناسی شده و مسائل کلیدی آن را مشخص کرد تا در راستای رفع آنها گام برداشته شود.

طبیب زاده، با اشاره به اینکه خاستگاه فرش کشور، کرمان بوده بیان کرد: نیاز به فناوری و روش‌های نو برای احیای فرش کرمان وجود دارد و نیازمند توجه ویژه است.

رئیس اتاق کرمان همچنین در رابطه با صادرات این کالا و تلاش برای ورود دوباره به بازارهای جهانی گفت: در سال گذشته صادرات صنایع‌دستی و فرش از موضوع پیمان‌سپاری ارزی معاف شدند و این موضوع می‌تواند به توسعه صادرات این محصول کمک کند.

در ادامه این نشست نایب‌رئیس اتاق کرمان افزود: کرمان به‌عنوان خاستگاه فرش وضعیت خوبی ندارد و نتوانسته‌ایم بافندگان و صادرکنندگان را حمایت کنیم. محمدرضا بهرامی پیشنهاد کرد: برپایی نمایشگاه در شرکت فرش برای ارائه نقش‌ها و طرح‌های کرمانی و اطلاع‌رسانی این موضوع می‌تواند برای توریست‌ها جاذبه گردشگری ایجاد کند.

در ادامه این نشست استاندار کرمان گفت: زندگی مردم در شهرهایی مانند راور و گلباف با فرش‌بافی عجین شده و به لحاظ فرهنگی نیز تأثیرگذار بوده است.

محمدمهدی فداکار، با اشاره به بازسازی و تعیین تکلیف ساختمان تاریخی شرکت فرش کرمان که تکمیل آن می‌تواند در مردم انگیزه ایجاد کند، افزود: می‌توان این دارایی ارزشمند را به بخش خصوصی واگذار کرده و به نفع مردم بهره‌برداری کرد.

وی ادامه داد: دسترسی مردم به ساختمان شرکت فرش آسان است و تبدیل بخشی از آن به موزه و نگهداری ابزارهای تولید فرش می‌تواند سابقه فرش کرمان را حفظ کند.

فداکار، با اشاره به اینکه امکان تولید فرش هم در این ساختمان تاریخی وجود دارد، گفت: با این کار، بخش زنده‌ای برای بافت فرش ایجاد می‌کنیم و مردم می‌توانند هم موزه فرش را ببینند و هم از لحظه‌به‌لحظه تولید فرش آشنا شوند.

وی خاطرنشان کرد: برای فرش باید چند کار پیگیری شود که می‌توان به تعیین و تکلیف بیمه بافندگان و جایگزین کردن افراد در کارگاه‌ها، تهیه مواد اولیه، طرح و نقشه، رنگ خوب و استاندارد برای تولید فرش و فروش آن، بازاریابی در قالب برگزاری جشنواره‌ها در استان و معرفی بیشتر فرش استان اشاره کرد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز در این جلسه با بیان اینکه قالی استان کرمان در تحقیقات بین‌المللی جایگاه خاصی دارد، گفت: قبل از هر کاری باید در این حوزه فرهنگ‌سازی صورت گیرد و آن را احیا کرد

 فرحناز رافع، افزود: برگزاری جشنواره با ابزارهای نوین و همچنین دوره‌های آموزشی بازاریابی برای علاقه‌مندان فرش در سطح ملی و بین‌المللی می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد و از استعداد جوانان در این حوزه نیز استفاده کرد.

وی با بیان اینکه فرش‌هایی با طرح و نقش منطبق با سلیقه بازار و تولید محتوای تبلیغاتی خوب در سطح کشور و بین‌الملل سرمایه‌گذاری شود، گفت: فرش کرمان در داخل کشور به‌راحتی قابل‌فروش است و می‌توانیم با تبلیغ و بازاریابی در این حوزه بازار داخل را به دست بگیریم.

رافع، با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۵۰۰ سال از عمر فرش ایرانی می‌گذرد و هیچ‌گاه از مشاهیر فرش تجلیل نکردیم، ادامه داد: در این دوره آیین تجلیل مشاهیر فرش ایران برگزار شد؛ اما از بین کرمانی‌ها فردی را نداشتیم، چون کرمانی‌ها در برنامه‌ها شرکت نمی‌کنند.

وی از ایجاد کارگزاری‌های تخصصی فرش و ارائه گواهی اصالت و شناسه فرش در کشور خبر داد و گفت: حتی یک تولیدکننده از استان کرمان شناسه کالا را نگرفته است.

موضوعات :
در همین رابطه