روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در پی تعدیل قیمت نفت

تورم انگلیس در ماه سپتامبر کاهش یافت

داده‌های رسمی اقتصادی انگلیس نشان از آن دارند که تورم سرفصل ماه سپتامبر در انگلیس در پی تعدیل قیمت نفت دوباره کاهش‌یافته است، درحالی‌که رشد دستمزد در این کشور همچنان با کندی به مسیر خود ادامه می‌دهد.

24 مهر 1402
کد خبر : 68099
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اقتصاددانان انتظار دارند دفتر آمار ملی انگلیس به‌زودی نرخ تورم سپتامبر را ۶٫۵ درصد اعلام کند که نسبت به ماه پیش از آن ۰٫۲ درصد کاهش داشته است؛ اما این نرخ ازنظر آن‌ها هنوز فاصله بسیاری باهدف ۲ درصدی بانک مرکزی انگلیس دارد.

قرار بر این بود که قیمت‌ها با سرعت بیشتری کاهش پیدا کنند؛ اما جهش ناگهانی و ۱۰ دلار در هر بشکه قیمت نفت و رسیدن آن به بشکه‌ای ۹۷ دلار در ماه سپتامبر، مانع از این روند شد. قیمت نفت از آن زمان تاکنون به ۹۰ دلار در هر بشکه کاهش‌یافته است.

علاوه برافزایش ناگهانی قیمت نفت، که بر قیمت سوخت‌های مصرفی مانند بنزین و دیزل تأثیرگذار بود، بازار مشاغل هم در انگلیس تضعیف‌شده و نرخ بیکاری افزایش‌یافته است، درنتیجه نیاز کارفرمایان برای تداوم افزایش دستمزد کارگران از بین رفته است.

دفتر ملی آمار انگلیس در گزارش پیشین خود اعلام کرد که مجموع درآمد کارگران، (شامل پاداش و مزایا) در سه ماه منتهی به ژوئیه ۲۰۲۳ به نسبت زمان مشابه در سال گذشته تنها ۸٫۵ درصد افزایش داشته است که البته این بالاترین میزان افزایش دستمزد در انگلیس از سال ۲۰۰۱ تاکنون بوده است.

گروهی از اقتصاددانان انگلیسی باور دارند نرخ تورم در ۳ ماه پایانی سال جاری به‌شدت کاهش‌یافته و به ۴ درصد خواهد رسید. این انتظار وجود دارد که تورم با سرعتی کمی بالاتر ازآنچه در تابستان پیش‌بینی‌شده بود کاهش یابد و تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۴٫۵ درصد برسد، پس‌ازآن تا نیمه دوم سال ۲۰۲۴ به هدف ۲ درصدی بانک مرکزی خواهد رسید.

اقتصاددانان همچنین انتظار دارند بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره خود را همچنان روی ۵٫۲۵ درصد ثابت نگه دارد. مقامات بانک مرکزی انگلیس هفته گذشته اعلام کردند که تصمیم درباره نرخ بهره، به‌ویژه باوجود عدم اطمینان سیاسی نسبت به نتیجه تنش‌های شدید در خاورمیانه، تصمیمی پرریسه است.

این نگرانی وجود دارد که جنگ میان اسرائیل و حماس منجر به تحریم و محاصره‌شده و درنتیجه تأمین منابع را محدود و قیمت‌ها را افزایش دهد. اما گروهی باور دارند حتی اگر قیمت نفت به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار هم برسد، تأثیر چندان زیادی برافزایش نرخ تورم نخواهد داشت.

روت گرگوری ، اقتصاددان ارشد انگلیسی باور دارد که هرچه این درگیری طولانی‌تر یا هرچه گسترده‌تر شود، خطرات صعودی در تورم افزایش خواهد یافت و اگر قیمت نفت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد و افزایش اخیر قیمت‌های آتی گاز حفظ شود ، میانگین نرخ تورم در سال ۲۰۲۴ یک درصد بالاتر از پیش‌بینی کنونی خواهد بود.

در همین رابطه