رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

باوجود رکود بازار مسکن

اقتصاد چین دوباره پرشتاب شد

اداره ملی آمار چین روز چهارشنبه اعلام کرد که اقتصاد چین در ۳ ماهه چهارم با رشد ۴٫۹ درصدی تولید ناخالص داخلی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، دوباره شتاب گرفته است.

28 مهر 1402
کد خبر : 68125
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

آمار جدید منتشرشده توسط اداره ملی آمار چین بالاتر از برآورد رشد ۴٫۴ درصدی نظرسنجی تحلیلگران است و شانس دستیابی به هدف رشد سالانه پکن را افزایش می‌دهد. طی ۹ ماهه سال ۲۰۲۳، رشد اقتصادی چین نسبت به زمان مشابه در سال گذشته رشدی ۵٫۲ درصدی داشته است.

در دوره ۳ ماهه، اقتصاد چین در دوره جولای تا سپتامبر ۱٫۳ درصد رشد کرده است. این رشد هم سریع‌تر از رشد ۳ ماهه ۰٫۸ درصدی ثبت‌شده در ۳ ماه منتهی به ژوئن بوده است.

براساس داده‌های مرکز آمار چین، رشد هزینه‌های مصرف‌کننده یکی از درخشان‌ترین نقاط در دوره رشد اقتصادی جولای تا سپتامبر بوده است. بااین‌حال، بخش بسیار مهم املاک و مستغلات همچنان مشکلی اساسی است. سرمایه‌گذاری املاک در ۹ ماه ۱ سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹٫۱ درصد کاهش‌یافته است.

بازار املاک که ۳۰ درصد از اقتصاد چین را تشکیل می‌دهد، بیش از ۲ سال پیش و پس از سرکوب روند استقراض توسعه‌دهندگان توسط دولت دچار بحران شد. این رکود احتمالاً ادامه خواهد داشت و تهدیدی بزرگ برای چشم‌انداز رشد چین در ۳  تا ۵ سال آینده خواهد بود.

دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از خروج از ۳ سال محدودیت‌های کرونایی، شروع خوبی داشت؛ اما روند بهبود در ماه‌های آوریل تا ژوئن در بحبوحه کاهش مخارج مصرف‌کننده، رکود مداوم در املاک و مستغلات و کاهش تقاضای جهانی برای کالاهای تولیدی متوقف شد.

اکنون تحلیلگران باور دارند که نشانه‌های مثبت کافی در داده‌های اخیر مرکز ملی آمار چین وجود دارد و نشان می‌دهد اقتصاد روند بهبود را در پیش‌گرفته است که این تا حدی نشان‌دهنده افزایش اخیر حمایت سیاست‌گذاران است که به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده هم ادامه پیدا کند.

موضوعات :
در همین رابطه