روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته چهارم مهر ۱۴۰۲

بهبود روند رشد اقتصاد چین به‌واسطه رشد تولید ناخالص داخلی از مهم‌ترین اخبار اقتصادی هفته گذشته به شمار می‌رود که در کنار بهبود قیمت تولید‌کننده در آلمان،‌امیدها نسبت به مهار تورم در اقتصادهای بزرگ جهان را زنده کرده است.

30 مهر 1402
کد خبر : 68144
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در هفته‌ گذشته اعداد و ارقام متعددی درباره اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آن‌ها ازاین‌قرار است:

۲۶٫۷۲ درصد

رویترز: تورم سالانه نیجریه در ماه سپتامبر به۲۶٫۷۲ درصد، یعنی بالاترین سطح خود در حدود دو دهه گذشته رسید، درحالی‌که بحران هزینه زندگی در بزرگ‌ترین اقتصاد آفریقا بدتر شده است. دفتر ملی آمار نیجریه روز دوشنبه اعلام کرد که نرخ تورم سپتامبر برای نهمین ماه متوالی از ۲۵٫۸ درصد در اوت فراتر رفت و میلیون‌ها نیجریه‌ای به دلیل تأثیر اصلاحات رئیس‌جمهور بولا تینوبو فقیرتر شده‌اند. تورم مواد غذایی که بخش عمده سبد تورمی نیجریه را تشکیل می‌دهد، از ۲۹٫۳۴ درصد در ماه اوت به ۳۰٫۶۴ درصد در سپتامبر افزایش‌یافته است. تینوبو پس از لغو یارانه چند دهه‌ای نفت که قیمت‌ها را سه برابر کرد و ارزش نایرا را بیش از ۵۰ درصد کاهش داد، تحت‌فشار قرارگرفته است تا از مشکلات اقتصادی بکاهد. تورم در نیجریه از سال ۲۰۱۶ تاکنون دورقمی شده و ممکن است بانک مرکزی را وا‌دارد تا در نشست بعدی خود نرخ‌های بهره را که در حال حاضر به بالاترین حد خود طی نزدیک به ۲ دهه گذشته رسیده است، افزایش دهد. تورم سالانه در این کشور در حال حاضر به بالاترین حد خود از سال ۲۰۰۵ رسیده است.

۷٫۸ درصد

یورونیوز: میانگین درآمد بدون احتساب پاداش در انگلیس از ژوئن تا اوت ۲۰۲۳ با نرخ سالانه ۷٫۸ درصد افزایش یافت. به گفته دفتر آمار ملی انگلیس، این‌یکی از سریع‌ترین نرخ‌های رشد سالانه از زمان شروع ثبت رکوردها در سال ۲۰۰۱ است. این افزایش با کاهش تورم هم‌زمان‌شده است، به بیانی دیگر حقوق برای اولین بار از سال ۲۰۲۱ تاکنون سریع‌تر از قیمت‌ها افزایش‌یافته‌اند. بخش مالی و تجارت با ۹٫۶ درصد بیشترین نرخ رشد منظم سالانه را داشته است و پس‌ازآن بخش تولید با ۸ درصد در رتبه دوم قرار دارد. در سمت دیگر مقیاس، کارگران ساختمانی با ۵٫۷ درصد افزایش، کمترین افزایش را در مقایسه با سایر صنایع داشتند. صنعت ساخت‌وساز انگلیس به‌ویژه به‌واسطه نرخ بهره بالا و افزایش هزینه‌های انرژی آسیب‌دیده است. به‌طورکلی در بخش خصوصی، دستمزدها به‌طور متوسط ​​۸ درصد افزایش‌یافته است و برای بخش دولتی، رشد حقوق ۶٫۸ درصد بوده است. رقم افزایش حقوق در بخش دولتی بالاترین رقمی است که از زمان شروع رکوردهای مشابه در سال ۲۰۰۱ تاکنون ثبت‌شده است و تا حدی مدیون پرداخت‌های یک‌باره به کارکنان نظام سلامت انگلیس و کارمندان خدمات عمومی بوده است.

۳۳٫۵ میلیارد

رویترز: مجموع ثروت خالص خانوار‌های نیوزلندی در ۳ ماه منتهی به ژوئن ۳۳٫۵ میلیارد دلار یا ۱٫۵ درصد کاهش‌یافته است. به دنبال کاهش طی ۵ سه‌ماهه گذشته، کاهش کل دارایی خانوارها در این کشور از زمان اوج خود در دسامبر ۲۰۲۱ به ۲۵۵٫۲ میلیارد دلار رسیده است. در آن زمان ارزش مجموع دارایی‌های خانوارهای نیوزیلندی ۲۴۳۲ میلیارد دلار بود و اکنون این رقم به ۲۱۷۷ میلیارد دلار رسیده‌است. به گفته دفتر آمار ملی نیوزیلند، کاهش سه‌ماهه اخیر عمدتاً به دلیل کاهش ارزش سهام، ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری و کاهش ارزش املاک در تملک نیوزلندی‌ها بوده است.  افزایش ۲٫۵ میلیارد دلاری وام‌های خانوارها در این سه‌ماهه همچنین باعث از بین رفتن ۲٫۵ میلیارد دلار از ثروت خانوارها شده است. سهام عمومی و سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سه‌ماهه ژوئن ۱۹٫۹ میلیارد دلار یا ۲٫۲ درصد کاهش‌یافته‌اند.

۳۲۹ دلار

گاردین: قیمت گندم هند روز سه‌شنبه گذشته به بالاترین حد طی ۸ ماه گذشته رسید. افزایش قیمت‌ها ممکن است دولت هند را وادار کند تا پیش از انتخابات مهم مجلس ایالتی و انتخابات عمومی در سال آینده، ذخایر بیشتری را از موجودی‌ها را عرضه کند و عوارض واردات غلات را برای تقویت عرضه و کنترل قیمت‌ها حذف کند. افزایش قیمت گندم می‌تواند به تورم مواد غذایی کمک کند. قیمت گندم در دهلی‌نو با ۱٫۶ درصد افزایش در روز سه‌شنبه به ۲۷ هزار و ۳۹۰ روپیه برابر ۳۲۹ دلار در هر تن رسید که بالاترین رقم از ماه فوریه تاکنون است. قیمت‌ها در طول ۶ ماه گذشته نزدیک به ۲۲ درصد افزایش‌یافته‌اند. تا ماه اکتبر سال جاری، ذخایر گندم در انبارهای دولتی هند به ۲۴ میلیون تن رسید که در مقایسه با میانگین ۵ ساله ۳۷٫۶ میلیون تنی، کاهشی قابل‌توجه به شمار می‌رود.

۴٫۹ درصد

بلومبرگ: اداره ملی آمار چین روز چهارشنبه اعلام کرد که اقتصاد چین در ۳ ماهه ۳ با رشد ۴٫۹ درصدی تولید ناخالص داخلی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، دوباره شتاب گرفته است. آمار جدید منتشرشده توسط اداره ملی آمار چین بالاتر از برآورد رشد ۴٫۴ درصدی نظرسنجی تحلیلگران است و شانس دستیابی به هدف رشد سالانه پکن را افزایش می‌دهد. طی ۹ ماهه ۱ سال ۲۰۲۳، رشد اقتصادی چین نسبت به زمان مشابه در سال گذشته رشدی ۵٫۲ درصدی داشته است. براساس داده‌های مرکز آمار چین، رشد هزینه‌های مصرف‌کننده یکی از درخشان‌ترین نقاط در دوره رشد اقتصادی جولای تا سپتامبر بوده است. بااین‌حال، بخش بسیار مهم املاک و مستغلات همچنان مشکلی اساسی است. سرمایه‌گذاری املاک در ۹ ماه ۱ سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹٫۱ درصد کاهش‌یافته است.

۳۷ درصد

بانک مرکزی آمریکا: براساس داده‌های فدرال رزرو، دارایی خالص آمریکایی‌ها طی دوره‌ای۳ ساله از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ با سرعت افزایش‌یافته است. براساس نتایج جدیدترین نظرسنجی «امور مالی مصرف‌کننده»، دارایی خالص متوسط واقعی یا تعدیل‌شده براساس تورم در سال ۲۰۲۲ نسبت به قبل از همه‌گیری ۳۷ درصد افزایش‌یافته است. به گفته محققان فدرال رزرو، افزایش ۳۷ درصدی در دارایی خالص، که بیش از ۲ برابر بزرگ‌ترین رشد ثبت‌شده است، عمدتاً ناشی از رشد دارایی‌ها، به‌ویژه ارزش مسکن و سود بازار سهام بود که بسیار فراتر از تورم قیمت مصرف‌کننده بوده است. از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، نرخ مالکیت خانه از ۶۴٫۹ درصد به ۶۶٫۱ درصد افزایش‌یافته است. بااین‌حال، میانگین ارزش خالص مسکن (ارزش مسکن منهای بدهی مسکن) تا ۴۵ درصد رشد داشته است.

۱۴٫۷ درصد

رویترز: قیمت‌های تولیدکننده ماه سپتامبر در آلمان بیشترین کاهش سالانه خود را از زمان شروع جمع‌آوری داده‌ها در سال ۱۹۴۹را به ثبت رسانده‌اند و امیدها برای کاهش بیشتر تورم در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا را تقویت کرده‌اند. اداره آمار فدرال آلمان گزارش داد که قیمت تولیدکننده در ماه سپتامبر کمی بیشتر از حد انتظار و نسبت به سال قبل ۱۴٫۷ درصد کاهش یافت. قیمت تولیدکننده در آلمان تحت تأثیر آغاز جنگ در اوکراین در سپتامبر ۲۰۲۲ به بالاترین میزان خود از زمان آغاز ثبت داده‌ها رسید و رکورد ۴۵٫۸ درصدی را ثبت کرد. ازاین‌رو مقایسه میان سپتامبر ۲۰۲۲ و سپتامبر ۲۰۲۳ کاهش شدیدی را نشان می‌دهد. شاخص قیمت تولیدکننده آلمان که به‌عنوان یک شاخص تورم کلیدی در نظر گرفته می‌شود، از سپتامبر سال گذشته به‌طور پیوسته کاهش‌یافته است. در ماه ژوئیه، با کاهش فشار قیمت انرژی، قیمت‌های تولیدکننده آلمان ۶ درصد کاهش یافت که اولین کاهش در بیش از دو سال و نیم گذشته بود.

۱٫۷ هزار میلیارد دلار

سی‌ان‌ان: وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که کسری بودجه فدرال در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ماه گذشته به ۱٫۷ هزار میلیارد دلار رسیده است. فاصله میان میزان هزینه و درآمد دولت آمریکا بین سال مالی ۲۰۲۳ که روز ۳۰ سپتامبر به پایان رسید و سال مالی قبل ۳۲۰ میلیارد دلار افزایش‌یافته است. کسری بودجه مالی ۲۰۲۳ برابر با ۶٫۳ درصد از تولید ناخالص داخلی آمریکا است که نسبت به ۵٫۴ درصد در سال مالی ۲۰۲۲ افزایش قابل‌توجهی به شمار می‌رود.

موضوعات :
در همین رابطه