شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در وبینار اتاق اهواز با رایزنان بازرگانی کشور مطرح شد

رایزنان بازرگانی، تجار خوزستانی را به شبکه‌های توزیع خارجی مرتبط کنند

در نشست مجازی اتاق اهواز با رایزنان بازرگانی کشور، با تأکید بر اهمیت نقش رایزنان در راهنمایی تجار و معرفی فرصت‌های کشور هدف، درخواست شد: رایزنان بازرگانی، تجار خوزستانی را به شبکه‌های توزیع خارجی مرتبط کنند.

07 آبان 1402
کد خبر : 68228
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با اشاره به اینکه افزایش رایزن‌های تجاری در کشورهای مختلف، فرصت‌های بیشتری در حوزه تجارت خارجی برای کشورمان فراهم می‌کند، گفت: بخش خصوصی استان خوزستان به‌عنوان قطب تولید محصولات مختلف صنعتی و کشاورزی، ظرفیت فعالی در حوزه دیپلماسی اقتصادی دارد.

محمدجواد امانی در نشست وبینار با رایزنان بازرگانی کشور که با حضور معاونان سازمان توسعه تجارت ایران در اتاق اهواز، با اشاره به هم‌جواری و همچنین نزدیکی فرهنگی با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، افزود: با همکاری مشترک بین دولت و بخش خصوصی، تعامل و مراودات اقتصادی با این کشورهای توسعه می‌یابد.

وی با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده برای برگزاری همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی استان خوزستان، اظهار کرد: این رویداد فرصت بسیار خوبی است که می‌تواند به رشد تجارت خارجی استان و همچنین کشور منجر شود؛ این امر با کمک رایزن‌های تجاری جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف، دستاوردهای قابل‌توجه بیشتری در پی خواهد داشت.

در این وبینار، استاندار خوزستان نیز خطاب به رایزنان بازرگانی ایران در دیگر کشورها، گفت: رایزنان از یک سو باید تجار را به شبکه‌های توزیع و شرکت‌هایی که کار واقعی را درصحنه کشور مقصد انجام می‌دهند وصل و از طرف دیگر باید تجربیات کشور مقصد در زمینه‌های مختلف را به کشور خودمان منتقل کنند.

علی‌اکبر حسینی‌محراب اظهار کرد: علاوه بر کار بازرگانی، لازم است تجربیات و فناوری‌های جدید در زیرساخت‌های تجاری استان مورداستفاده قرار گیرد و تکنولوژی‌های جدید در زمینه افزایش تولید در فولاد، نفت، پتروشیمی، بازرگانی، آبزی‌پروری، نیشکر و... بکار گرفته شود.

وی به تمرکززدایی ذهن فعالان اقتصادی و نهادهای اقتصادی از تجارت تأکید کرد و گفت: علاوه بر توسعه تجاری، ضرورت دارد به سمت ابزارهای نوین برای تأمین منابع مالی حرکت کرد.

استاندار خوزستان قدرت ترانزیتی ایران را امکانی بالقوه برشمرد و گفت: قرار گرفتن ایران در میان بازارهای آسیای میانه، قفقاز، شبه‌قاره هند و... فرصتی برای انجام کار تولیدی مشترک با سرمایه‌گذاران خارجی است.

ارتباط با دلالان از نقاط ضعف تجار ایرانی

وی ارتباط تجار با واسطه‌ها و دلالان در کشورهای مقصد را ازجمله نقاط ضعف در زمینه کارهای تجاری عنوان کرد که قدرت ریسک را از بازرگانان و تاجران ایرانی می‌گیرد ازاین‌رو شناسایی این موارد از سوی رایزنان بازرگانی ایرانی در کشورهای مقصد ضروری است.

حسینی‌محراب همچنین از رایزنان خواست در زمینه کاهش هزینه‌های حضور تاجران و بازرگانان استان در نمایشگاه‌های کشور مقصد و کاهش هزینه حمل‌ونقل کالا برنامه‌ریزی کنند.

وی به همکاری‌های مؤثر اتاق بازرگانی با دولت در زمینه‌های مختلف به‌ویژه ارتباط با کشورهای مختلف با استان خوزستان اشاره کرد و گفت: این استان ظرفیت‌های مختلف کشور در بخش‌های مختلف همچون نفت، پتروشیمی، فولاد، نیشکر، کشاورزی، خدمات مهندسی، شرکت‌های دانش‌بنیان و... را در خود جای داده است.

استاندار خوزستان به اهمیت جایگاه علمی خوزستان به‌واسطه برخورداری از دانشگاه‌ها و اساتید رده بالا اشاره کرد و آن را عمق استراتژیک استان در زمینه تولید فکر و دانش دانست.

وی با اشاره به اقدامات رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای مختلف گفت: حضور رایزنان در کشورهای مختلف باید پل ارتباطی میان خوزستان به‌عنوان مینیاتوری از ایران با کشورهای هدف باشد.

ایران سهام‌دار بانک بریکس می‌شود

معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این نشست، با اشاره به عضویت ایران در گروه اقتصادی بریکس در کنار دیگر اقتصادهای قدرتمند دنیا، گفت: ایران به‌زودی سهام‌دار بانک بریکس می‌شود که مقدمات این امر در بانک مرکزی در حال انجام است.

سید محمدصادق قنادزاده به آثار اقتصادی حضور ایران در پیمان‌های بین‌المللی، ورود به سازمان همکاری "شانگهای"، "بریکس "و تجارت آزاد با اوراسیا اشاره کرد و افزود: توافق تجارت آزاد با اوراسیا به‌زودی وارد فاز اجرایی می‌شود و آذرماه امضا خواهد شد که این اتفاق جهش بزرگی برای کشور رقم خواهد زد.

وی از امضای سند تجارت اعضای شانگهای در آینده نزدیک خبر داد و ایران را ازجمله کشورهای اثرگذار در این پیمان برشمرد.

تنش‌زدایی راهبرد اصلی دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی

معاون سازمان توسعه تجارت ایران بر اهمیت شناخت کامل صحنه بین‌المللی تجارت و جایگاه ایران در این عرصه اشاره کرد و گفت: دولت سیزدهم یکی از راهبردهای اصلی در حوزه اقتصادی را بر مبنای تنش‌زدایی، نگاه چندجانبه‌گرایی و ایجاد توازن در حوزه مناسبات بین‌المللی بنا نهاده است.

وی تحولات اقتصادی کشور را ناشی از دیپلماسی فعال و متوازن دولت عنوان کرد و گفت: ظرفیت‌هایی که دولت از این طریق ایجاد کرده ریل‌گذاری محسوب می‌شود و ادامه این مسیر بر عهده بخش خصوصی و فعالان اقتصادی است تا از این ظرفیت بهره‌مند شوند.

توافق اولیه برای حذف روادید تجار ایران و عربستان

قنادزاده با اشاره به حضور هفته گذشته سفیر عربستان سعودی در ایران گفت: در این دیدار طرف عربستانی تمایل به برگزاری نشست اقتصادی بخش خصوصی ۲ کشور داشت و پیگیری برای برداشته شدن روادید برای تجار ۲ کشور انجام شد.

وی تلاش‌های سازمان توسعه تجارت به‌عنوان دستگاه دیپلماسی تجاری کشور را در راستای فراهم کردن بسترهای ارتباط با کشورهای دنیا برای فعالان اقتصادی عنوان کرد.

افزایش رایزن‌های بازرگانی ایران در دیگر کشورها

معاون سازمان توسعه تجارت ایران بر افزایش تعداد رایزن‌های ایران در کشورهای مختلف تأکید کرد و آن را ظرفیتی بزرگ در خدمت توسعه تجارت کشور دانست و افزود: در حال حاضر ۲۰ رایزن ایرانی به کشورهای مختلف اعزام شده است و تلاش می‌شود تا تعداد رایزن‌ها ایران در کشورهای مختلف به ۳۵ رایزن افزایش داده شود.

وی همچنین جذب سرمایه‌گذار را از وظایف و تکالیف ذاتی مهم رایزنان ایران در کشورهای مختلف عنوان کرد.

قناد زاده در پایان سخنان خود بر توسعه مراکز تجاری ایران در کشورهای مختلف، برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی، برگزاری نمایشگاه بزرگ ایران و اوراسیا آذرماه در تهران و حضور فعال در نمایشگاه‌ها، معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها پرداخت.

 ۵۰ درصد تجارت خارجی ایران به کشورهای غرب آسیا اختصاص دارد

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت با اشاره به روابط ایران با کشورهای غرب آسیا به‌ویژه حوزه خلیج‌فارس گفت: ۵۰ درصد تجارت خارجی ایران با کشورهای غرب آسیا در حال انجام است.

فرزاد پیلتن اظهار کرد: نزدیکی جغرافیایی، فرهنگی، زبانی و نژادی استان خوزستان با کشورهای حوزه خلیج‌فارس می‌تواند پیونددهنده ظرفیت‌های اقتصادی و روابط تجاری این استان با کشورها عربی باشد.

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اقدامات سازمان توسعه تجارت در راستای توسعه روابط تجاری ایران با کشورهای مختلف بیان کرد: امید است با سازوکارهای سازمان در سطح ملی و استانی و با هم‌افزایی و همگرایی میان فعالان اقتصادی و رایزنان جمهوری اسلامی در کشورهای هدف به فعال شدن ظرفیت‌های اقتصادی کمک کنیم.

وی پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه را به‌عنوان ۲ پایانه راهبردی در حوزه تجارت خارجی عنوان کرد و گفت: این گذرگاه‌های مرزی در حوزه تجاری، با مشکلاتی کلیدی روبه‌رو هستند که رفع این مشکلات کمک بزرگی به تجار و بازرگانان محسوب می‌شود.

پیلتن بر استفاده خوزستان از بازار عراق تأکید کرد و گفت: عراق به‌تنهایی ظرفیت ایجاد رفاه و اشتغال برای استان خوزستان را دارا است که باید از این بازار به نحو احسن استفاده شود.

موضوعات :
در همین رابطه