رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی استان گیلان مطرح شد

با حل مشکلات لجستیک، سهم گیلان از بازار روسیه افزایش یابد

رئیس اتاق رشت در نشست شورای گفت‌وگوی استان گیلان با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی این استان به بازار روسیه، بر لزوم حل مشکلات حمل‌ونقلی برای افزایش سهم بازار استان تأکید کرد.

16 آبان 1402
کد خبر : 68329
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی رشت، گفت: بررسی مشکلات و موانع تخصیص ارز برای واحدهای تولیدی از اولویت‌های ما برای تسهیل صادرات در استان گیلان به شمار می‌آید.

قاسم رضائیان در نودمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان گیلان، افزود: با سرعت بخشیدن به روند حل مشکلات پایانه مرزی آستارا می‌توانیم سهم گیلان از بازار روسیه را افزایش دهیم؛ چراکه عمده محصولات استان ما کشاورزی و قابل صادرات است.

رئیس اتاق رشت افزود: سالانه از کشور ۴۰۰ هزار تن کیوی صادر می‌شود که سهم استان گیلان از این صادرات ۲۰۰ هزار تن است.

وی تصریح کرد: در بهار صادرات و در شرایط خوب صادرات باید خروجی از گمرک آستارا بیشتر شود اما متأسفانه ما هنوز بحث برگشت محصولات کشاورزی را نتوانستیم حل کنیم.

رضائیان با بیان اینکه باید مدت ارسال کالا از ۱۲ روز کاهش یابد، افزود: یکی از مشکلات مهم صادرکنندگان چند نرخی بودن ارز و مالیات بر ارزش‌افزوده است که باید دولت بر آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

استاندار گیلان نیز در این نشست، گفت: هدف و اصل برگزاری این نشست‌ها برداشتن موانع، تسهیل مبادلات مرزی، کمک به فعالان اقتصادی، افزایش صادرات و دلگرمی صادرکنندگان است تا ظرفیت‌های صادراتی استان شکوفا شود.

اسدالله عباسی تصریح کرد: چشم‌انداز خود را در صادرات هم ازلحاظ حجمی و هم ارزی باید افزایش و رشد دهیم و در ترانزیت محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی و صادراتشان باید راه را هموار کنیم.

وی افزود: در شرایط موجود با استفاده از ابزار جدید و امکانات بهینه باید راحت‌ترین، مقرون به‌صرفه‌ترین و ارزان‌ترین راه را برای صادرات پیدا کنیم.

عباسی از افتتاح خط ریلی رشت به کاسپین در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: باید افق ۱۴۰۴ را در ارزآوری مشخص کنیم. تراز صادرات و مسائل ارزی باید در استان مشخص شود تا واحد ارزی در گیلان استقرار یابد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در این نشست، گفت: مسیر اصلی صادرات ایران به روسیه از طریق آذربایجان است و چون کشتی‌های مجهز حمل‌ونقل دریایی مناسب زیادی نداریم متأسفانه حمل‌ونقل ارزان در صادرات صورت نمی‌گیرد.

تیمور پورحیدری، افزود: مهم‌ترین چالش صادرات گیلان به روسیه، نبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل در استان است.

وی همچنین گفت: سهم ایران از صادرات به روسیه کمتر از 0.4 درصد است در حالی که کشورهای غیر هم‌مرز سهم بیشتری از صادرات به روسیه دارند.

مدیرکل سازمان صمت گیلان افزود: در روسیه ۹۵ درصد کالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود و صادرکنندگان ما به‌تنهایی نمی‌توانند به بخش فروش این فروشگاه‌ها ورود کنند و باید حمایت شوند.

به گفته وی، برای صادرات مستقیم به روسیه صادرکنندگان ایران ۲۸ درصد مالیات پرداخت می‌کنند.

پورحیدری تأکید کرد: مدت انتظار ثبت سفارش واحدهای تولیدی، برای تخصیص ارز در بانک مرکزی باید کاهش یابد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان نیز در این کارگروه گفت: تملک ۹ هکتار از زمین پایانه مرزی جدید آستارا انجام و تاکنون ۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال برای تملک اراضی هزینه شده است.

نیک فهم افزود: در ۷ ماهه سال جاری گیلان در صادرات ۱۷ درصد و در واردات کالا ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته‌ایم.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: در بخش ترانزیت نیز، افزایش ۱۲۸ درصدی در ترانزیت ورودی و خروجی در آستارا را شاهد بودیم.

موضوعات :
در همین رابطه