رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در جریان بازدید رئیس اتاق ایران از نمایشگاه‌های بین‌المللی برق و خودرو مطرح شد

ناترازی برق، نتیجه بی‌توجهی دولت به بخش خصوصی است

در جریان بازدید رئیس اتاق ایران از نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق، بی‌توجهی دولت به فعالان بخش خصوصی در حوزه برق یکی از دلایل اصلی ناترازی برق عنوان شد.

26 آبان 1402
کد خبر : 68435
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس و اعضای هیات رئیسه اتاق ایران از بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق و دومین نمایشگاه تحول صنعت خودور بازدید کردند.

در این بازدید حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق ایران، محمدرضا بهرامن و پیام باقری نواب رئیس اتاق ایران، سعید تاجیک رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست و مرتضی حاجی آقامیری رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران حضور داشتند.

در جریان بازدید حسین سلاح ورزی از بیست و سومین نمایشگاه صنعت برق، فعالان این حوزه با تشریح دغدغه‌های خود، بر نقش کلیدی اتاق ایران برای پیگیری مطالبات بخش خصوصی تأکید کردند.

ناترازی انرژی، به‌خصوص در حوزه برق و راه‌های رفع این معضل، ازجمله مباحثی بود که فعالان صنعت برق در جریان بازدید رئیس اتاق ایران مطرح کردند و به انتقاد از کم‌توجهی دولت برای حمایت از فعالان خصوصی در این صنعت پرداختند.

سلاح‌ورزی نیز در ملاقات با فعالان صنعت برق کشور، با اشاره به اینکه ناترازی برق یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که تولید کشور را تهدید می‌کند، بر ضرورت تهیه یک بسته پیشنهادی از سوی بخش خصوصی برای حل این مشکل با همراهی دولت تأکید کرد.

مهدی مسائلی، دبیر سندیکای صنعت برق ایران یکی از دلایل مهم ناترازی برق را عدم توجه دولت به فعالان بخش خصوصی در حوزه برق عنوان کرد و گفت: دولت به‌عنوان کارفرما می‌گوید پول نداریم بدهیم؛ اما شما باید کار کنید!

سعید تاجیک، رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق ایران نیز با اشاره به این معضل، گفت: ظرفیت تولید برق در ایران 90 هزار مگاوات است و فقط با تبدیل نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی 8 هزار مگاوات به این ظرفیت اضافه می‌شود و اجرای این مسئله، نیازمند حمایت دولت است.

کمبود تخصیص ارز به تولیدکنندگان در حوزه برق، از دیگر مشکلاتی بود که در جریان این بازدید مطرح شد. فرج‌الله معماری، رئیس اتاق سمنان دراین‌باره گفت: در شرکت آریاترانسفو در حالی برای تأمین مواد اولیه 20 میلیون یورو قرارداد بسته‌ایم که دولت فقط یک‌میلیون یورو به ما ارز تخصیص داده است. البته وزیر صمت قول‌هایی برای حمایت داده است.

فعالان حوزه برق در جریان این بازدید، با اشاره به اینکه بخش خصوصی با پرچم‌داری اتاق ایران روی پای خودش می‌ایستد، بر نقش قوه قضائیه برای احقاق حقوق بخش خصوصی تأکید کردند.

رئیس اتاق ایران نیز دراین‌باره تصریح کرد: سال‌هاست که سقف آرزوهای ما اجرای قانون شده و قوه قضائیه و سازمان بازرسی به تنها پناهگاه بخش خصوصی تبدیل شده‌اند.

در ادامه، رئیس اتاق ایران از دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو نیز بازید کرد و در جریان آخرین تحولات صنعت خودروسازی ازجمله تولید خودروهای برقی قرار گرفت.

فعالان این حوزه در جریان دیدار با سلاح‌ورزی، با بیان دغدغه‌های خود، از بی‌توجهی به توانمندی‌های بخش خصوصی در این صنعت و عدم‌حمایت از ساخت خودروهای برقی انتقاد کردند.

در جریان این بازدید عنوان شد که باوجود تولید کامیونت برقی در یکی از شرکت‌ها، این مسئله به دلیل عدم وجود دستورالعمل‌های استفاده از خودروی برقی در کشور به نتیجه نرسیده است.

رئیس اتاق ایران در حاشیه این بازدید، با اشاره به شاخص‌های بارز این نمایشگاه نسبت به دوره‌های قبل گفت: نکته اول افزایش عمق ساخت داخل خودروهای عرضه شده بود و نکته دوم تنوع و تکثر مدل‌های مختلفی از خودروها، ازجمله خودروهای برقی بود.

سلاح‌ورزی تصریح کرد: در راستای استفاده از خودروهای برقی در حوزه تاکسی و حمل‌ونقل مسافر، قرار است این خودروها مونتاژ شود و در اختیار تاکسیرانی قرار بگیرد و این موضوع با توجه به دغدغه‌های محیط‌زیستی و آلودگی هوا، می‌تواند موضوع مهمی باشد.

او ادامه داد: حتی کامیونت‌های برقی هم در یکی از شرکت‌ها تولید شده و به همین خاطر، تسریع و تکمیل فرایند زنجیره استفاده از خودروهای برقی یکی از نکات مهم نمایشگاه امسال است.

در همین رابطه