رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

براساس نظرسنجی اتاق بازرگانی انگلیس

چین از اولویت سرمایه‌گذاری بریتانیا خارج می‌شود

اتاق بازرگانی انگلیس در چین اعلام کرد: ۶۰ درصد از شرکت‌های انگلیسی و سرمایه‌گذاران احساس می‌کنند که کندی اقتصاد چین، نسبت به محدودیت‌های سخت‌گیرانه کرونایی برای فعالیت‌های آن‌ها در چین چالش بزرگ‌تری ایجاد می‌کند.

22 آذر 1402
کد خبر : 68640
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
اتاق بازرگانی انگلیس در چین اعلام کرد: ۶۰ درصد از شرکت‌های انگلیسی و سرمایه‌گذاران احساس می‌کنند که کندی اقتصاد چین، نسبت به محدودیت‌های سخت‌گیرانه کرونایی برای فعالیت‌های آن‌ها در چین چالش بزرگ‌تری ایجاد می‌کند.

روابط تجاری چین و انگلیس

براساس نظرسنجی سالانه اتاق بازرگانی انگلیس، درحالی‌که نقطه اوج بدبینی ثبت‌شده در طول همه‌گیری کرونا در چین در حال کاهش است، کسب‌وکارهای بریتانیایی، سرمایه‌گذاری‌های جدید خود را در چین در بحبوحه روند کند و کش‌دار اقتصادی به تعویق می‌اندازند و اهمیت اقتصاد شماره ۲ جهان را نسبت به اهمیت فعالیت‌های جهانی خود، در درجه پایین‌تری قرار می‌دهند.

سرمایه‌گذاران خارجی در بیشتر سال جاری به دلیل عواملی مانند بهبود کندتر از حد انتظار اقتصاد چین پس از پایان محدودیت‌های کرونایی، مجموعه‌ای از هجوم‌های اداری از سوی مقامات دولت چین به کسب‌وکارها، دولت‌های محلی فقیر که به دلیل کمبود نقدینگی مشوق‌های سرمایه‌گذاری کمتری ارائه می‌دهند و بازده سرمایه‌گذاری بالاتر در آمریکا، دل ‌خوشی از چین نداشته‌اند.

جولیان فیشر، رئیس اتاق انگلیس در چین گفت: در سال‌های گذشته، ۸۰ درصد شرکت‌ها به دلیل پتانسیل بالای بازار در چین سرمایه‌گذاری می‌کردند؛ اما اکنون به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران وارد مرحله شفافیت واقعی شده‌اند. شرکت‌ها بسیار عمل‌گراتر شده‌اند و حدس و گمان بسیار کمتری نسبت به وضعیت موجود وجود دارد. شرکت‌های آسترازنکا، بریتیش پترولیوم، جاگوار و شرکت نفتی شل بعضی از اعضای اتاق بازرگانی انگلیس در چین هستند.

یافته‌های اتاق، براساس دیدگاه‌های اعضا در ماه‌های اکتبر و نوامبر، نشان داد که ۶۰ درصد از شرکت‌ها احساس می‌کنند که انجام تجارت در چین در سال گذشته دشوارتر شده است و ۷۸ درصد از این شرکت‌ها عوامل اقتصادی را مقصر می‌دانند. در این گزارش آمده است که شرکت‌های انگلیسی در چین بسیاری از تصمیم‌های کلیدی در مورد سرمایه‌گذاری و ورود به بازار را به تأخیر می‌اندازند.

بیش از نیمی از شرکت‌های موردبررسی اعلام کرده‌اند: شرایط ژئوپلیتیک هم کار را در چین سخت‌تر می‌کند، درحالی‌که ۴۳ درصد از شرکت‌ها با مسائل نظارتی مانند اخذ مجوز دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین از زمانی که این کشور در اواخر سال گذشته محدودیت‌های سخت‌گیرانه کرونا را لغو کرد، به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته است و این کاهش باعث شد چین برای اولین بار کسری ۳ ماهه در سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی طی ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر را ثبت کند؛ کسری که نشان‌دهنده فشار خروج سرمایه از چین است.

کمتر از نیمی از شرکت‌های موردبررسی، چین را به‌عنوان «اولویت متوسط» یا «اولویت پایین» تجاری خود فهرست کرده‌اند و تنها ۴۰ درصد از شرکت‌ها آن را به‌عنوان «اولویت برتر» ثبت کرده‌اند. در مقایسه، طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ نزدیک به ۵۹ درصد از شرکت‌ها چین را به‌عنوان "اولویت بالا" می‌دیدند.

براساس گزارش اداره ملی آمار انگلیس، تجارت میان انگلیس و چین در سال گذشته ۱۱۱ میلیارد پوند برابر ۱۴۰ میلیارد دلار بوده است که چین را به چهارمین شریک تجاری بزرگ انگلیس تبدیل می‌کرد.

موضوعات :
در همین رابطه