رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

احمد آتش‌هوش در نشست آشنایی با قوانین ثبت شرکت‌ها

آشنایی با قوانین پیش از شروع هر فعالیت اقتصادی، ضروری است

رئیس کمیسیون حقوقی اتاق ایران معتقد است، آشنایی فعالان اقتصادی با قوانین و مقررات ثبت شرکت‎‌ها در راستای جلوگیری از بروز برخی موانع در مسیر فعالیت اقتصادی، ضروری است.

28 آذر 1402
کد خبر : 68681
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کارگاه آموزشی «آشنایی با قوانین و مقررات ثبت شرکت‌ها و آخرین تغییرات در این حوزه» با هدف آگاهی‌رسانی به فعالان اقتصادی، به همت کمیسیون حقوقی، حمایت‌های قضایی و مقرراتی اتاق ایران و با مشارکت سندیکای شرکت‌های ساختمانی برگزار شد.

احمد آتش‌هوش، رئیس کمیسیون حقوقی و حمایت قضایی و مقرراتی اتاق ایران در ابتدای این نشست از شرکت‌ها به عنوان ستون فقرات اقتصاد بخش خصوصی یاد کرد و گفت: هر شرکت تجاری یک شخصیت حقوقی است که در طول حیات خود با فراز و فرودها و تغییراتی مواجه می‌شود؛ این شخصیت حقوقی یک تعریف قانونی و اعتباری دارد که در اداره ثبت شرکت‌ها درج می‌شود.

به باور او اینکه مدیران شرکت‌ها اطلاعات عمومی لازم را در زمینه مفاد قانون تجارت و رویه ثبت شرکت‌ها در اختیار داشته باشند، بسیار مهم است. بنابراین برگزاری این نشست می‌تواند اثرگذاری خوبی در حوزه آشنایی این افراد با روند ثبت شرکت‌ها در کشور داشته باشد.

بر اساس اظهارات آتش‌هوش در گذشته ثبت یک شرکت، کار بسیار پیچیده‌ای بود؛ اما با تحولات ایجاد شده در سال‌های اخیر و هوشمند شدن سیستم‌ها، شاهد تسهیل شرایط هستیم. حتی امضای دفاتر نیز از تیرماه امسال توسط امضای الکترونیک صورت می‌گیرد و لزوم مراجعه حضوری به اداره ثبت شرکت‌ها را منتفی کرده است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: اداره کل ثبت شرکت‌ها در راستای مهار تورم و رشد تولید و با هدف بررسی و رفع مشکلات شرکت‌ها در حوزه ثبت، پیش‌قدم شده و از آنجایی که کمیسیون حقوقی اتاق ایران مسئولیت برقراری ارتباط بین تشکل‌ها با اداره ثبت شرکت‌ها را بر عهده دارد با همکاری سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران این جلسه آموزشی را برگزار کردند.

در ادامه سیدحسن جعفری، معاون اداره کل ثبت شرکت‌ها با بیان اینکه تا کنون دوره آموزشی منسجمی برای بخش خصوصی برگزار نشده بود، گفت: این اولین دوره آموزشی برای فعالان بخش خصوصی است و امیدواریم نقطه شروعی برای تداوم این دوره‌ها با مشارکت سایر تشکل‌ها باشد.

او تصریح کرد: در سالی که مهار تورم و رشد تولید نام گرفته، قرارگاهی با عنوان قرارگاه تولید در اداره ثبت شرکت‌ها با هدف حمایت از بخش خصوصی و فعالان اقتصادی تشکیل شد. طبق شیوه‌نامه ابلاغی این قرارگاه، ستاد رفع موانع شرکت‌های تجاری با حضور دستگاه‌های مرتبط در حوزه کسب‌وکار تشکیل شد تا مشکلات و موانع شرکت‌ها مطرح و به فراخور موضوع مورد پیگیری و اقدام قرار گیرد.

جعفری ادامه داد: شرکت‌های تجاری و فعالان اقتصادی که فعالیت خود را از طریق ثبت شخصیت حقوقی انجام می‌دهند باید دانش و اطلاعات حقوقی کافی در این زمینه داشته باشند تا با مشکلات مربوط به این حوزه روبه‌رو نشوند.

در ادامه نشست، مدرسان این دوره آموزشی؛ سیدحسن جعفری، معاون اداره کل ثبت شرکت‌ها، محمد فیضی، رئیس اداره نظارت بر امور ثبت شرکت‌های استانی، محمد حسنلو، رئیس اداره تعیین نام اشخاص حقوقی و حمید نظری کارشناس اداره نظارت اداره ثبت شرکت‌ها به ارائه مباحثی درباره روند ثبت شرکت پرداختند.

موضوعاتی که در این نشست مورد توجه قرار گرفت شامل تعیین نام اشخاص حقوقی، انواع شرکت‌های تجاری، ارکان سازمان شرکت‌های تجاری، ثبت دفتر تجارتی و پلمپ دفاتر تجاری، ارکان مدیریتی و ممنوعیت‌های قانونی مدیران، نحوه برگزاری مجامع، تشریفات حقوقی دعوت، انواع مجامع عمومی و صلاحیت‌های هر یک از مجامع، نحوه افزایش سرمایه و الزامات قانونی آن، چگونگی فرآیند امضای الکترونیک، معرفی سامانه جامع ثبت شرکت‌ها و چگونگی ثبت تأسیس و تغییرات انواع اشخاص حقوقی و ... می‌شود.

در همین رابطه