رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

حامد عسگری در نشست با رایزن اقتصادی نمایندگی ایران در سازمان ملل

برای استفاده از مزایای تجارت بین‌الملل، باید از قیمت‌گذاری دستوری پرهیز کنیم

حامد عسگری، معاون بین‌الملل اتاق ایران، با تأکید بر لزوم پرهیز از قیمت‌گذاری دستوری، گفت: در حوزه حمل‌ونقل نیازمند شفافیت و رقابت آزاد هستیم و بارنامه‌های الکترونیک باید در دستور کار قرار گیرند.

03 دی 1402
کد خبر : 68723
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون بین‌الملل اتاق ایران، گفت: صدور ویزا و انتقال پول مهم‌ترین مشکلات بازرگانان ایرانی در حمل‌ونقل بین‌المللی به مقصد کشورهای اروپایی است.

حامد عسگری، در نشست مشترک با رایزن اقتصادی ایران در نمایندگی دائم کشور در سازمان ملل، ادامه داد: به دلیل فقدان سیاست‌گذاری و استراتژی مناسب در بحث حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و کشتیرانی، با مشکلات متعددی از جمله فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی و عدم رشد مناسب صنعت بیمه به موازات صنعت حمل‌ونقل، مواجه هستیم.

او خواستار حضور استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور شده و افزود: در حوزه حمل‌ونقل نیازمند شفافیت و رقابت آزاد هستیم و بارنامه‌های الکترونیک باید در دستور کار قرار گیرد. همچنین باید از قیمت‌گذاری دستوری بپرهیزیم تا بتوانیم از مزایای تجارت بین‌الملل بهره‌مند شویم.

معاون بین‌الملل اتاق ایران، با اشاره به ناوگان محدود کشتیرانی ایران، گفت: بنادر و زیرساخت‌های حمل‌ونقل دریایی باید در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا بتوانیم با قیمت پایین‌تر خدمات بهتری ارائه کنیم. مشکلات لجستیکی کشور فرا وزارتخانه‌ای است و باید در این راستا از منابع بخش خصوصی با حمایت دولت استفاده شود.

او با ابراز تأسف از عدم وجود حمل‌ونقل ریلی کامل از شمال به جنوب، گفت: ما نیازمند برنامه ۵ ساله برای توسعه این مسیرها هستیم. باید از ظرفیت حضورمان در سازمان‌های بین‌المللی از جمله اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای (IRU) و سازمان ملل با محوریت بخش خصوصی در این راستا استفاده کنیم.

علیرضا جیرانی، رایزن اقتصادی در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل، هم با اشاره به عدم موفقیت در خصوصی‌سازی بر اساس اصل 44 قانون اساسی، بیان کرد: متأسفانه تحریم‌ها به صورت تدریجی در حال فرسوده کردن زیرساخت‌هاست. اما در حال حاضر در شورای عالی ترانزیت متخصصین برجسته‌ای از ایران حضور دارند که در حال برنامه‌ریزی برای توسعه آینده لجستیک و حمل‌ونقل کشور هستند.

او به مشکل تعلیق عضویت ایران در کارت سبز اشاره کرده و گفت: باید از ظرفیت عضویتمان در کنوانسیون‌هایی مثل کارنه‌تیر استفاده کنیم. خوشبختانه امسال با صدور بیش از ۱۳۰ هزار کارنه مقام اول را کسب کرده‌ایم.

موضوعات :
در همین رابطه