رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

با حضور خزانه‌دار و دبیرکل اتاق ایران

پنجمین دفتر کارنه‌تیر کشور، در خرمشهر افتتاح شد

رئیس اتاق خرمشهر در مراسم افتتاح پنجمین دفتر کارنه تیر کشور در این شهر، گفت: به زودی خرمشهر با اتصال به مرزهای صفوان، عرعر، حوزه خلیج‌فارس و دریای مدیترانه، به پایلوت ترانزیتی جنوب غرب کشور تبدیل خواهد شد.

07 دی 1402
کد خبر : 68764
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

با حضور خزانه‌دار و دبیر کل اتاق ایران، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، معاون استاندار و جمعی دیگر از مقامات کشوری و استانی و همچنین مهمانان عراقی، پنجمین دفتر کارنه تیر در اتاق خرمشهر افتتاح شد.

در این مراسم، سید مصطفی موسوی، رئیس اتاق خرمشهر، گفت: خرمشهر با قرار گرفتن در جنوب غربی‌ترین نقطه کشور و مجاورت با کشورهای عراق و کویت و با برخورداری از امکانات لجستیک چهارگانه ریلی، زمینی، دریایی و هوایی، قابلیت ترانزیت دریایی و زمینی به کشورهای عراق، کویت، عربستان، عمان، سوریه و دیگر کشورها را دارد و زمانی در  بزرگ‌ترین بندرگاه تجاری کشور به شمار می‌رفت.

 او افزود: راه‌اندازی پنجمین دفتر کارنه تیر کشور با همکاری اتاق ایران در اتاق خرمشهر، کمک زیادی به رونق و توسعه تجارت کشور از طریق مرز زمینی شلمچه خواهد کرد.

موسوی ادامه داد: فعال‌سازی مجوز کنوانسیون تیر در عراق، در آینده‌ای نزدیک خرمشهر را با اتصال به مرزهای صفوان، عرعر، حوزه خلیج‌فارس و دریای مدیترانه، از طریق کشورهای کویت، عربستان، قطر، امارات، عمان و سوریه به پایلوت ترانزیتی جنوب غرب کشور تبدیل خواهد کرد.

رئیس اتاق خرمشهر، تأکید کرد: ایجاد کریدورهای سبز در مسیرهای ترانزیتی منتهی به بنادر خشک و دریایی منطقه طرحی است که از هم اکنون باید در دستور کار قرار گیرد. کالایی که از طریق ریل و یا از طریق جاده وارد کشوری می‌شود، به واسطه کنترل از طریق سیستم‌های الکترونیکی نباید  در مرزها معطل شود. این فرآیند غالباً از سوی کشورهای همسایه ایران مورد استقبال قرار گرفته است.

موسوی گفت: در حال حاضر ظرفیت بالقوه بالایی برای ترانزیت کالا از مسیر مرزها و گذرگاه‌های شلمچه و بندر خرمشهر به کشورهای دور و نزدیک وجود دارد. خوزستان می‌تواند یک منطقه امن و ارزان برای ترانزیت کالای این کشورها باشد.



اتاق ایران، در تلاش برای توسعه ترانزیت بین‌المللی کشور است

ساسان شاه ویسی، دبیر کل اتاق ایران، نیز در این مراسم گفت: خرمشهر با ظرفیت‌های بندری، تجاری، کشاورزی، صنعتی، منطقه آزاد و گردشگری، به عنوان یکی از اولین‌ها، قابلیت دسترسی ریلی و هوایی را داشته که این امر نشان از نقش و ظرفیت ترانزیت در توسعه اقتصادی یک منطقه است.
شاه ویسی افزود: بی‌شک یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتصادی، حمل‌ونقل است. امروزه نمی‌توان نقش حمل‌ونقل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌ها در توسعه اقتصاد یک کشور را نادیده گرفت.
دبیر کل اتاق ایران، ادامه داد: اتاق ایران سعی کرده به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند کشور در مهندسی تجارت ملی، به نقش‌های خود در توسعه اقتصاد کمک کند. اکنون نیز با ۳۴ اتاق مشترک، ۳۴ اتاق در سراسر کشور، ۵ کمیته مشترک، ۵ مرکز تجاری و ۲۶۰ تشکل اقتصادی ملی و در آینده نزدیک با افزودن ۱۲ مرکز تجاری در کشورهای مختلف و تأسیس ۵ کمیته مشترک دیگر، نقش برجسته بخش خصوصی در توسعه تجارت ملی را به بهترین شکل ایفا می‌کند.
شاه ویسی، افزود: توسعه تجاری کشور بدون حمل‌ونقل قدرتمند، مقتدر، مستحکم، سریع، ایمن و با زیرساخت فعال میسر نخواهد بود. این ۶ اصل در کارنه تیر اهرمی است که ظرفیت‌های ترانزیتی را از بالقوه به بالفعل درمی‌آورد و اتاق ایران با تعامل با کنوانسیون جهانی ایرو و با اولویت‌گذاری به کشورهای همسایه در حال توسعه کارنه تیر و ترانزیت بین‌المللی کشور است که بی‌شک با همراهی دولت و بازرگانان به بهترین شکل به اجرا در خواهد آمد.

در همین رابطه