رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست کمیته بالادستی نفت و گاز کمیسیون انرژی اتاق ایران مطرح شد

دولت باید برای ناترازی گاز چاره اندیشی کند

در نشست کمیته بالادستی نفت و گاز کمیسیون انرژی اتاق ایران تاکید شد ادامه ناترازی گاز در سال‌های آتی منجر به تعطیلی اغلب صنایع خواهد شد و دولت می‌باید از امروز در خصوص این مسئله چاره‌اندیشی کند.

11 دی 1402
کد خبر : 68793
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست کمیته بالادستی نفت و گاز کمیسیون انرژی اتاق ایران با موضوع بررسی وضعیت توسعه و تولید از میادین، چالش‌ها و فرصت‌های توسعه پایدار برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دبیر انجمن شرکت‌های اکتشاف و تولید گزارشی از وضعیت کنونی صنعت بالادستی، توسعه میادین و تولید از آنها به تفکیک بخش خصوصی و دولت پرداخته و عدم‌النفع‌های حاصل از کاهش صادرات و ناترازی گاز را عنوان کرد.

 در ادامه به چالش‌های اساسی این حوزه اعم از قیمت گذاری دستوری و اقتصاد ضعیف پروژه‌های توسعه میادین، عدم اطمینان از اختصاص قطعی گاز به سرمایه‌گذاران در فصول ناترازی، کاهش توان سرمایه‌گذاری شرکت‌های اکتشاف و تولید ناشی از مطالبات معوق دولت و شرکت ملی نفت، مراحل متعدد واگذاری این قراردادها، مشکلات ناشی از ورود کارفرما در اجرا، مشکل وثیقه گذاری قراردادها و عواید آن و پیچیدگی‌های مالیاتی و ریسک‌های مترتب از آن پرداخته و اقدامات صورت گرفته در بهبود فضای کسب و کار و تغییر قوانین، مقررات و قراردادها و نتایج حاصله از آنها اشاره شد.

 حاضران در این نشست نقاط قابل بهبود و توسعه که نیازمند عزم جدی و تدوین و پیگیری از اتاق ایران است را پیشنهاد دادند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در این نشست با اشاره به چالش‌های ناشی از عدم تولید پایدار و توسعه نامتوازن و تسری آن به سایر صنایع کشور گفت: به‌منظور حل مسائل پیچیده این حوزه، نه‌تنها ورود جدی بخش خصوصی ضروری است بلکه می‌باید قوانین و مقررات حمایتی و تسهیل‌کننده نیز تدوین شود که این مسئله می‌تواند یکی از مأموریت‌های جدی کمیته فنی بالادستی نفت و گاز باشد.

او افزود: ادامه ناترازی گاز در سال‌های آتی و پیش‌بینی تشدید آن منجر به تعطیلی اغلب صنایع خواهد شد و دولت می‌باید از امروز در خصوص این مسئله چاره‌اندیشی کند.

یکی از فعالان اقتصادی حاضر در جلسه، تأمین مالی این طرح‌ها برای رسیدن به ظرفیت تولید مطلوب را بدون ورود سرمایه‌گذار خارجی ناممکن دانسته و رفع تحریم‌ها را یک ضرورت حیاتی برای این صنعت دانست.

همچنین در ادامه نشست عنوان شد که لازم است با توجه به استراتژی‌های پیش رو در برنامه هفتم، رابطه دولت، شرکت ملی نفت، وزارت نفت و بخش خصوصی شفاف گردد و در مکانیزم‌های مختلف اعم از قراردادهای فعلی، پروانه بهره‌برداری و قراردادهای مشارکت در تولید متولیان و شرح وظایف هر یک مشخص شود.

استفاده و تشریح قوانین فعلی همچون ماده 12 و بسط آن متناسب با نیازهای بالادستی از دیگر مواردی بود که در جلسه در خصوص آن بحث و بررسی صورت گرفت.

 آرش نجفی بررسی مدل پیش‌فروش نفت و گاز آتی و طراحی بازار و اوراق فروش آن را یکی از راه‌های ممکن جهت توسعه ظرفیت تأمین مالی این طرح‌ها عنوان کرد.

درنهایت نیز مقرر شد جلسات کمیته بالادستی با محوریت تفکیکی هر موضوع و تدوین مقررات و قوانین مربوطه و با دستیابی به اهداف مندرجه به کار خود ادامه دهد.

در همین رابطه