رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

با تصمیم اوپک پلاس برای تثبیت تولید

قیمت جهانی نفت بهبود یافت

قیمت نفت در اوایل مبادلات روز جمعه به دنبال تصمیم اوپک پلاس برای ثابت نگه‌داشتن سیاست تولید نفت افزایش یافت، اما در بحبوحه گزارش‌ها درباره آتش‌بس بین اسرائیل و حماس، معیارها به سمت کاهش هفتگی پیش رفت.

13 بهمن 1402
کد خبر : 69034
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تحولات بازار نفت در پایان هفته جاری بر قیمت جهانی نفت تاثیرگذار بوده است. بهای معاملات آتی نفت برنت با ۳۷ سنت یا ۰٫۵ درصد افزایش به ۷۹٫۰۷ دلار در هر بشکه رسید، درحالی‌که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۳۰ سنت معادل ۰٫۴ درصد افزایش یافت و به ۷۴٫۱۲ دلار در هر بشکه رسید.

روز پنجشنبه، دو منبع اوپک پلاس گفتند که این گروه سیاست تولید نفت خود را بدون تغییر نگه‌داشته است و در ماه مارس درباره تمدید یا عدم تمدید کاهش داوطلبانه تولید نفت برای ۳ ماهه اول تصمیم خواهد گرفت.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش به رهبری روسیه، موسوم به اوپک پلاس، طبق اعلام ماه نوامبر، تولید خود را به میزان ۲٫۲ میلیون بشکه در روز برای ۳ ماهه اول کاهش داده‌اند.

تحلیلگران باور دارند که کاهش تولید باید عرضه را در ۳ ماهه اول محدود نگه دارد، زیرا افزایش تولید غیر اوپک عادی خواهد شد و رشد تولید آمریکا در سال ۲۰۲۴ از ۸۰۰ هزار بشکه در روز در سال گذشته به ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

همچنین تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای حفظ نرخ بهره در محدوده ۵٫۲۵ تا ۵٫۵ درصد و اظهارات جروم پاول رئیس‌جمهور که گفت نرخ بهره به اوج خود رسیده است و در ماه‌های آینده کاهش خواهد یافت، از قیمت نفت حمایت کرد. نرخ بهره پایین‌تر هزینه‌های استقراض مصرف‌کننده را کاهش می‌دهد که می‌تواند رشد اقتصادی و تقاضای نفت را افزایش دهد.

بااین‌حال، قیمت نفت به سمت کاهش هفتگی حدود ۵ درصدی پیش رفت، زیرا گزارش‌های غیر مستند مبنی بر آتش‌بس بین اسرائیل و حماس، بهبود قیمت نفت را کند کرده و باعث شد که قراردادها در روز پنجشنبه بیش از ۲ درصد کاهش یابد.

پریانکا ساچدوا، تحلیلگر ارشد بازار در فیلیپ نوا گفت که گزارش‌های اخیر در مورد پیشرفت به‌سوی آتش‌بس طولانی‌مدت اسرائیل و حماس، که می‌تواند استرس ژئوپلیتیک کنونی را برطرف کند، سرمایه‌گذاران نفت را در حاشیه نگه می‌دارد.

نفت‌کش‌های روسی همچنین به حرکت بدون اختلال از سوی شورشیان در دریای سرخ ادامه داده‌اند و این برخلاف باور بازار مبنی بر اختلالات گسترده در جریان عرضه جهانی نفت است.

در همین رابطه