شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس بانک مرکزی بریتانیا اعلام کرد

رکود در انگلیس به ایستگاه پایانی رسید

رئیس بانک مرکزی انگلیس گفت: رکود در این کشور ممکن است در حال حاضر به پایان رسیده باشد و اکنون نشانه‌های مشخصی از جهش اقتصادی وجود دارد.

03 اسفند 1402
کد خبر : 69194
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اندرو بیلی، رئیس بانک مرکزی در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس این کشور، با تاکید بر احتمال پایان یافتن رکود اقتصادی اعلام کرد: طبق معیارهای تاریخی، این ضعیف‌ترین رکود اقتصادی در انگلیس به شمار می‌رود.

آمارهای رسمی هفته گذشته نشان داد که اقتصاد انگلیس در پایان سال ۲۰۲۳ وارد رکود شده است. بااین‌وجود، بانک مرکزی این کشور روز سه‌شنبه اعلام کرد که احتمال کاهش قریب‌الوقوع نرخ بهره وجود ندارد.

روز جمعه، دفتر آمار ملی انگلیس اعلام کرد که اقتصاد بین اکتبر و دسامبر ۰٫۳ درصد منقبض‌شده است. این در حالی است که پیش‌ازاین هم اقتصاد این کشور در دوره بین ماه‌های جولای و سپتامبر منقبض‌شده بود.

اگر اقتصادی در دو فصل متوالی نتواند رشد کند، وارد رکود فنی می‌شود؛ اما به گفته بن برادبنت، معاون رئیس بانک مرکزی انگلستان این تعریف از رکود مفید است؛ هرچند کشورهای دیگر، مانند آمریکا آن را به شیوه‌ای متفاوت محاسبه می‌کنند.

نمایندگان مجلس بارها به مقامات بانک مرکزی نسبت به کاهش ندادن نرخ بهره  فشار آورده‌اند. جان بارون، نماینده محافظه‌کار مجلس انگلیس وضعیت اقتصاد این کشور را وضعیت هشدار قرمز اعلام کرد؛ اما بانک مرکزی اعلام کرد: منتظر شواهد بیشتری در زمینه‌هایی مانند رشد دستمزد و تعداد مشاغل خالی است تا نشان دهد که نرخ تورم تغییر کرده است.

رئیس بانک مرکزی انگلیس معتقد است:  کاهش قیمت انرژی به تخفیف تورم کمک خواهد کرد. انتظار می‌رود که Ofgem، تنظیم‌کننده انرژی، روز جمعه سقف قیمت قبوض برق و گاز انگلیس را کاهش دهد.

به گفته بیلی اگرچه ممکن است این اقدام تورم کلی را به هدف ۲ درصدی بانک مرکزی انگلستان کاهش دهد، اما در طول سال ممکن است تورم دوباره افزایش یابد.

موضوعات :
در همین رابطه