رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

اقتصاددان ارشد آمریکایی هشدار داد

ایالات متحده در خطر بحران مالی عظیم قرارد دارد

اولیویه بلانچارد، اقتصاددان ارشد موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون باور دارد که آمریکا پس از افزایش کسری بودجه در سال‌های اخیر، در خطر بروز یک بحران مالی عظیم قرار دارد.

04 اسفند 1402
کد خبر : 69195
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 اقتصاددان ارشد سابق صندوق بین‌المللی پول که معمولاً مواضع مالی آرامی دارد، گفت که نگران نگرش واشنگتن نسبت به کسری بودجه دولت آمریکا است.

اولیویه بلانچارد در سخنرانی آنلاینی در کمیسیون امور اقتصادی مجلس اعیان انگلیس گفت: به‌شدت نگران بالا بودن حجم کسری‌ بودجه است زیرا مطلقاً هیچ تلاشی برای کاهش این کسری صورت نگرفته است. کسری‌های اولیه شامل هزینه‌های بدهی دولت نمی‌شود.

این اقتصاددان برجسته، آخرین فردی است که در مورد مسیر مخرب بدهی آمریکا پس از افزایش شدید کسری بودجه در دوره ریاست جمهوری جو بایدن و پیش از او دونالد ترامپ هشدار داده است.

کسری هنگفتی که در سال گذشته مشاهده شد، پس از افزایش نرخ بهره و در شرایطی که اقتصاد آمریکا در حال رشد است، باعث نگرانی فراوان شده است.

براساس گزارش دفتر بودجه کنگره، بدهی عمومی دولت آمریکا در سال ۲۰۲۳ به ۲۶ هزار میلیارد دلار یا ۹۷ درصد تولید ناخالص داخلی رسید. کل بدهی دولت بیش از ۱۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی است.

بلانچارد به این باور معروف است که تا زمانی که نرخ بهره بدهی کمتر از رشد اقتصادی باشد، هزینه مالی بدهی کمتر است.

او در سخنرانی اخیر خود گفت که نگرش خوش‌بینانه‌تری نسبت به ریسک مارپیچ بدهی‌ها در کشورهای دیگر ازجمله انگلیس دارد، جایی که استقراض دولت در سطحی است که آخرین بار در دهه ۱۹۶۰ مشاهده‌شده است؛ یعنی در حدود ۱۰۰ درصد تولید ناخالص داخلی.

این اقتصاددان طی ۵ تا ۱۰ سال آینده به‌جز برای آمریکا، برای اقتصاد دیگری وقوع بحران مالی بزرگی را متصور نیست و تأکید دارد اگر اقتصاد آمریکا دچار بحران شود،‌ دیگر نقاط جهان هم درگیر تبعات آن خواهند شد.

در همین رابطه