روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

صمد حسن‌زاده در نشست با اعضای هیات نمایندگان اتاق شیراز

بخش خصوصی می‌تواند برای حل مسائل اقتصادی کشور پیشران باشد

رئیس اتاق ایران در نشست اعضای هیات نمایندگان اتاق شیراز با هیات رئیسه اتاق ایران، گفت: برنامه‌ریزی اقتصادی کشور باید استرتژی صنعتی مدونی داشته باشد؛ دراین‌صورت برنامه‌های توسعه‌ای اتاق هم منسجم و دقیق خواهد بود.

03 اسفند 1402
کد خبر : 69196
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای هیات نمایندگان اتاق شیراز در دیدار با هیات‌رئیسه و دبیرکل اتاق ایران به تشریح دغدغه‌های خود در کسب‌وکارهای استان، رفع تعهد ارزی، اقتصاد گردشگری، اقتصاد کشاورزی، فرش پرداختند. در این نشست ظرفیت تشکل‌های تخصصی، ظرفیت‌های اقتصادی و کسب‌وکارهای فعال در استان فارس مورد تاکید قرار گرفت.

به استراتژی مدون اقتصادی نیاز داریم

در بخشی از این نشست، صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران گفت: ما در هشت ماه گذشته نهایت تلاش خود را به کار بردیم که برنامه‌های اتاق ایران در مسیر اعتلای بخش خصوصی کشور باشد. ما دنبال این هستیم که مسائل فعالان اقتصادی و اتاق‌ها با شیوه‌نامه اساسی در کل کشور حل شود. تکلیف اتاق ایران و اتاق شهرستان‌ها باید در این شیوه‌نامه‌ها مشخص شود.

رئیس اتاق ایران در نشست اعضای هیات نمایندگان اتاق شیراز با هیات رئیسه اتاق ایران، گفت: اگر ما گلایه‌ای از وضعیت اتاق بازرگانی داریم باید بتوانیم نگاهی هم به عملکرد خود داشته باشیم و تلاش کنیم کمبودها را تا جایی که مقدور است برطرف کنیم.

او ادامه داد: چند سال است که شرایط اقتصادی کشور خوب نیست. کشور یک برنامه مشخص و استراتژی مدون و اصولی صنعتی ندارد. مشخص نیست که اتاق می‌خواهد در حوزه صادرات تمرکز کند یا توسعه اقتصادی؟ باید استراتژی اقتصادی مشخص شود وگرنه هیچ مقامی نمی‌تواند برنامه‌ریزی اصولی برای کشور داشته باشد.

حسن‌زاده تصریح کرد: ما وظیفه‌داریم برای عمل به مسئولیت در اتاق، برنامه‌ریزی داشته باشیم. بخش خصوصی می‌تواند برای حل مسائل اقتصادی کشور پیشران باشد و برنامه‌هایی تنظیم کند و بخواهد در این زمینه قدم‌هایی بردارد.

او افزود: اتاق شیراز با تجربیات چندین ساله خود، به اتاق ایران کمک کند تا بتوانیم به تکلیف عمل کنیم. اتاق ایران مجری مصوبات اتاق‌های سراسر کشور است. اتاق شیراز برنامه‌هایی را به ما ارائه کند و ما هم این برنامه‌ها را جمع‌بندی می‌کنیم تا برنامه‌ای که درشان اتاق‌ها باشد، عملیاتی کنیم تا در کشور تاثیرگذار باشیم.

رئیس اتاق ایران در ادامه گفت: ما تمهیداتی می‌اندیشیم که شیوه‌نامه‌ای در حوزه مالی برای اتاق‌ها مشخص شود و در آن روش مدون همه مسائل و اولویت‌ها دیده شود؛ در بودجه امسال هم به این مقدمات توجه شده است. ما هم برای حل مشکلات بخش خصوصی تلاش خواهیم کرد.

نهاد اتاق از پایین به بالا شکل می‌گیرد

محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در ادامه این نشست گفت: اگرچه همه انتظار دارند که توسعه استان فارس، هم‌سطح نقش تاریخی‌اش باشد ولی چنین نیست. امیدواریم بخش خصوصی مسیر توسعه اقتصادی را بهتر از قبل طی کند.

قاسمی گفت: در بازنگری قانون اتاق ایران نظریه‌ای مطرح شد که آقایان با آن موافق نبودند و آن اینکه اتاق بازرگانی با نهاد دولت تفاوت دارد؛ نهاد اتاق بازرگانی از پایین به بالا شکل می‌گیرد و نهاد دولت از بالا به پایین. اگر این را قبول کنیم باید اتاق ایران پلتفرم باشد و بازوی اجرایی آن اتاق شهرستان‌ها شود. این نگاه به تغییر رویکرد اساسی نیاز دارد. همچنین لازم است هیات رئیسه مصوبه داشته باشد تا درباره قانون اتاق بازرگانی کار پزوهشی انجام شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران گفت: درباره نقش آموزشی اتاق تلاش‌هایی انجام‌شده؛ آموزش فنی حرفه‌ای و مدیران در منظومه آن دیده شده است؛ اما اینکه اتاق ایران هنرستان داشته باشد یا روی محتوای آموزشی کار کند، باید فکر شود. ما با آموزش‌وپرورش تعاملاتی انجام داده‌ایم و می‌توانیم در آموزش نیروی انسانی با آنها همکاری کنیم.

 او ادامه داد: درباره احداث بانک و اینکه آن بانک، می‌تواند تکمیل‌کننده زنجیره ارزش داخلی و پیونددهنده بخش خصوصی با زنجیره بین‌المللی باشد، مسئله‌ای است که نیاز به همفکری و تعامل با هیات نمایندگان و اتاق شهرستان‌ها داریم.

باید وضعیت بهتری برای اتاق شهرستان‌ها رقم بزنیم

 کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت: در اتاق ایران کار ستادی انجام می‌دهیم و در اتاق شهرستان‌ها هر قدر امکانات زیادتر و جایگاه برتر باشد، به تقویت اتاق ایران کمک می‌کند. هدف ما تقویت اتاق شهرستان‌هاست تا فعالان اقتصادی بهتر کار خود را انجام دهند.

کاشفی گفت: ما در اتاق ایران سعی می‌کنیم وضعیت بهتری را اتاق شهرستان‌ها رقم بزنیم.

در ادامه پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران هم گفت: اتاق شیراز، اتاق پویا، منسجم، پرتوان و سرزنده خدمت‌محور است که می‌تواند برای سایر اتاق‌ها الگو باشد. اتاق شیراز تلاش می‌کنند حتی یک فعال اقتصادی یک‌شب را هم در زندان نباشند و ارتباط اتاق شیراز با مسئولان استانی در سطح بسیار خوبی تعریف‌شده است.

نایب‌رئیس اتاق ایران گفت: تأسیس بانک مستلزم رسیدگی فنی و حقوقی است و باید به این پرسش پاسخ داده شود که آیا اساساً اتاق می‌تواند به این سمت برود؟ این‌ها را می‌شود در کمیسیون اقتصاد کلان مطرح کرد و به‌صورت کارشناسی و حقوقی بررسی کرد.

او ادامه داد: درباره حضور نماینده اتاق ایران در کمیسیون‌های مجلس و نهادهای دولتی گفت که ما در اتاق ایران بر اثرگذاری هرچه بیشتر در این کرسی‌ها تلاش کنیم. ما هم معتقدیم که چندصدایی خوب نیست و برای رفع این مسئله تلاش می‌کنیم.

باقری تصریح کرد: کمیسیون‌های تخصصی بازوی کارشناسی اتاق ایران هستند؛ شیوه‌نامه جدیدی در اختیار کمیسیون‌ها قرار گرفته که به کمیسیون‌ها اختیار می‌دهد.

به آمایش سرزمین توجه شود

محمدرضا بهرامن، نایب‌رئیس اتاق ایران هم گفت: باید به اتاق شیراز کمک کنیم تا به‌جایگاه تاریخی خود برگردد. اتاق ایران سعی می‌کند بخشی از وظایف خود را به اتاق شهرستان‌ها برون‌سپاری کند و از ظرفیت اتاق شهرستان‌ها در مسیر ارتقای بخش خصوصی استفاده کند.

او ادامه داد: اتاق شیراز یکی از اتاق‌های مدرن و پیشروست و ما باید در به‌روزرسانی این اتاق گام برداریم. هیات رئیسه هم در این مسیر گام بردارد. اتاق شیراز یکی از اتاق‌هایی است که در حوزه مسئولیت اجتماعی گام مهم‌تری برداشته و ما هم در این مسیر در کنار شما هستیم.

قدیر قیافه، نایب‌رئیس اتاق ایران هم در این نشست عنوان کرد: باید از اتاق ایران صدای واحدی بیرون آید و هیات رئیسه هم به اجماع سازی تاکید دارد. ما باید از اتاق شهرستان‌ها حمایت بیشتری داشته باشیم. یکی از تاکیدهایی هم که داریم این است که اتاق شهرستان‌ها به مسئله مطالعات آمایش سرزمین به‌عنوان وظیفه ملی خود توجه کنند

در این نشست عبدالله مهاجر دارابی، دیگر عضو هیات رئیسه اتاق ایران هم با اشاره به عملکرد اتاق شیراز گفت: ارتباط اتاق شیراز با دادگستری استان بسیار اهمیت دارد. بیش 2 هزار پرونده اقتصادی در اتاق بررسی‌شده و بیش از 400 پرونده‌ها تعیین تکلیف شده و در این زمینه شیراز جز سرآمدهاست. امیدواریم این کار و تجربه باتوجه به دغدغه بخش خصوصی برای تعامل با قوه قضاییه، به سراسر کشور تسری پیدا کند.

او ادامه داد: در این دوره هیات رئیسه تلاش می‌کند همه برنامه‌های خود را مدون کرده و با نظارت دقیق‌تری کارها را پیش ببرد.

در بودجه‌ریزی به شفافیت تاکید شده است

ساسان شاه‌ویسی، دبیرکل اتاق ایران نیز معتقد است: تصمیم اتاق ایران تدوین بودجه مبتنی بر عملکرد برای سال آینده است؛ در این مسیر تقسیم‌کار ملی یکی از اهداف هیات رئیسه است. در این مسیر بر 16 هدف بلندمدت و 106 هدف کوتاه‌مدت توجه شده و به‌جایگاه اتاق شهرستان‌ها و اتاق‌های مشترک و تشکل‌ها هم توجه شده است. بر این مبنا، بر بودجه‌ریزی عملکرد توجه شده است.

شاه‌ویسی گفت: یکی دیگر از اهداف هیات رئیسه تاکید بر شفافیت است و بودجه‌ریزی یکی از این مبنا و هدف‌گذاری برای شفافیت است.

سیدجواد زمانی، معاون امور استان‌ها و تشکل‌ها هدف از برگزار این نشست‌های دوجانبه را شناخت مستقیم مسائل، مشکلات و ظرفیت اتاق شهرستان‌ها و هیات نمایندگان اتاق شیراز عنوان کرد.

دغدغه‌های اعضای هیات نمایندگان اتاق شیراز چه بود؟

در بخش دیگر این نشست محمدصادق حمیدیان، رئیس اتاق شیراز گفت: اتاق شیراز در سال 1307 با درخواست 13 فعال اقتصادی خوشنام با دستور دکتر محمد مصدق تأسیس‌شده است؛ اگرچه آن افراد امروز در قید حیات نیستند، ولی در شهر چندین اثر و یادبود مهم از این افراد به‌جای مانده است. در حال حاضر در اتاق باسابقه شیراز، 1500 کارت بازرگانی و 2 هزار کارت عضویت اتاق بازرگانی شیراز صادرشده است. در حال حاضر 26 تشکل استانی داریم که عمدتاً دارای پرونده فعالیت هستند؛ در حوزه آموزش حدود هفت سال است که رتبه برتر آموزش را در کشور داریم.

حمیدیان گفت: گزارش تخصصی و دقیق این حوزه به معاونت امور استان‌ها و تشکل‌ها ارائه‌شده است. مهم‌ترین کاری که در اتاق شیراز انجام‌شده، دبیری کارگروه اقتصاد مقاومتی با حضور دو قاضی دادگستری استان فارس است. در این کارگروه که هر دوشنبه برگزار می‌شود به مشکلات فعالان اقتصاد با دستگاه اجرایی و نهادهای حاکمیتی رسیدگی می‌شود و عمدتاً منجر به دستور قضایی می‌شود. ما مشکل توقیف ادوات تولید را به‌طور کامل حل کرده‌ایم.

او ادامه داد: در حوزه ممنوع‌الخروجی منبعث از اجرای ثبتی بانک مرکزی خوب واردشده‌ایم و این مسئله با دستور قوه قضاییه رفع شده است. حدود 54 جلسه در سال گذشته و 40 جلسه در سال جاری جلسات قضایی برگزارشده است.

حمیدیان به فعالیت اتاق شیراز در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: ما حدود 19 درخواست ملی در حوزه کشاورزی، فرش، برنامه هفتم توسعه، مالیات، گواهی مبدأ، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، آموزش فنی و حرفه‌ای و غیره داشتیم که در این دوره این مطالبات را بار دیگر مطرح می‌کنیم تا در دستور کار قرار گیرد.

رئیس اتاق شیراز از سیاست‌های پولی و بانکی دولت انتقاد کرد و گفت: به دلیل این مشکلات فقط در حوزه فرش دستباف، بافنده‌های استان فارس از 250 هزار به 25 هزار نفر رسیده و این نشان تبعات این سیاست‌هاست.

حمیدیان درباره حضور نماینده اتاق ایران در سازمان و نهادهای دولتی گفت که باید این حضور به‌گونه‌ای باشد که یک صدای واحد از بخش خصوصی به گوش دولت برسد ولی گاهی وضعیت چنین نیست و انتظار داریم در این زمینه، بازبینی‌هایی صورت گیرد.

حمیدیان تاکید کرد: بخش خصوصی باید خود برای تدوین قانون و آیین‌نامه اتاق بازرگانی اقدام کند و به‌صورت لایحه به مجلس ارائه شود. از طرفی اتاق ایران نباید وارد کار اجرایی شود و باید وظیفه رگولاتوری را به عهده گیرد.

بعد از آن جمال رازقی‌جهرمی، نایب‌رئیس اتاق شیراز گفت: اتاق ایران سالیان متمادی است که مسیر خود را کم کرده و به خود مشغول شده است. ما به دولت ایرادی می‌گیریم و می‌پرسیم که چند درصد جلسات هیات دولت، صرف تولید و چند درصد صرف توزیع پول می‌شود؟ در اینجا هم از اتاق ایران می‌پرسیم که اتاق ایران چه برنامه‌ها و ما چه جایگاهی دارد؟ مشاور سه قوه هستیم یا خیر؟ من از زمان آقای نهاوندیان می‌گفتم که باید برای اتاق در حوزه‌های مختلف اقتصادی هدف‌گذاری شود اما این اتفاق نیفتاد.

رازقی جهرمی گفت: من در یکی از جلسه‌های تدوین قانون اتاق که در شیراز برگزار شد هم تاکید کردم که باید اتاق وظایف خود را بشناسد و اختیار کافی از سیستم بگیرد. آلان رابطه اتاق ایران با دولت خوب است و آلان فرصت خوبی است که درباره این وظیفه‌مند کردن اتاق بازرگانی با دولت و مجلس گفت‌وگو شود. در ادامه مسیر فعلی اتاق، من آینده خوبی نمی‌بینم.

نایب‌رئیس اتاق شیراز ادامه داد: برای اینکه اتاق ایران به روی ریل اصلی برود، اتاق شیراز می‌تواند در کنار اتاق ایران باشد و در این مسیر با اتاق کمک کند. اتاق باید در مقابل تکلیف خود، اختیار هم داشته باشد.

سیدکاظم خاکره، نایب‌رئیس اتاق شیراز هم پیشنهاد کرد درآمد اتاق را در حوزه‌هایی هزینه کنیم که باعث خیر عمومی شود؛ مثلاً ساخت هنرستان. آیا می‌توانیم با کمک افراد و این بودجه در اختیار اتاق بازرگانی، بانکی تأسیس کنیم و آیا قانون چنین اجازه‌ای می‌دهد؟ باید این موارد بررسی شود و امکان یا عدم امکان آن

سهراب شرفی، عضو هیات نمایندگان اتاق شیراز گفت که ما بتوانیم بازوی اتاق ایران هستیم و در راستای رونق بخش خصوصی تلاش می‌کنیم. شیراز مرکز تجارت جنوب کشور است و اگر ما خوب عمل کنیم می‌توانیم در اقتصاد شهرهای جنوب کشور و عملکرد اتاق آن شهرها، تاثیرگذار باشیم.

نادر طیبی دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق شیراز هم عنوان کرد که باید توزیع پول و کمک به اتاق شهرستان‌ها چارچوب داشته باشد وگرنه مبنا چانه‌زنی می‌شود یا اینکه گفته می‌شود هر اتاقی کمتر برخوردار باشد، بیشتر پول دریافت کند و این شیوه اصلاً درست نیست.

در ادامه هادی حنایی جهرمی عنوان کرد که برخی از آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های موجود در اتاق ایران در رابطه با کمیسیون‌های تخصصی نیاز به اصلاح دارد. شیوه‌نامه اتاق نیاز به اصلاح دارد. هر بخش از اقتصاد و استان شرایط خاص خود دارد و باید این موارد موردتوجه قرار گیرد.

حمید ذوالانواری، عضو هیات رئیسه اتاق شیراز درباره ارائه کارت عضویت اتاق بازرگانی به استادکاران فرش دستبافت گفت: به دلیل اینکه برخی از استادکاران مدرک تحصیلی ندارند ولی مدارک آن‌ها معادل‌سازی شده، امیدواریم شرایط برای عضویت تسهیل شود. 98 فرش استان فارس، صادراتی است ولی ازآنجایی‌که در ثبت اظهارنامه گمرکی، شهر محل تولید برداشته‌شده، صادرات فرس استان فارس جز ردیف صادرات هر شهری می‌تواند قرار گیرد و این باعث پایین آمدن، آمار صادرات فرش استان می‌شود. این افت آمار باعث کم شدن انگیزه تمدید کارت صادرات اعضای اتحادیه می‌شود.

در همین رابطه