رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

محمدرضا بهرامن در همایش اقتصادی ایران و مجارستان

مبادله اطلاعات پروژه‌های مستعد سرمایه‌گذاری، پیش‌نیاز توسعه روابط تجاری ایران و مجارستان است

نایب‌رئیس اتاق ایران، معتقد است برای بالفعل شدن ظرفیت‌های همکاری میان بخش‌های خصوصی ایران و مجارستان، باید اطلاعات پروژه‌های مستعد سرمایه‌گذاری در دو کشور، در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

03 اسفند 1402
کد خبر : 69201
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش اقتصادی ایران و مجارستان به میزبانی اتاق ایران و هم‌زمان با برگزاری چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، با حضور فعالان اقتصادی در هتل اسپیناس برگزار شد.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران در این همایش با اشاره به ضرورت گسترش روابط اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و مجارستان در زمینه‌های مستعد همکاری، افزود: در سال 2022 کشور مجارستان بالغ بر 11.6 میلیون دلار کالا از ایران وارد و 42 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده است. این ارقام در مقایسه با صادرات 150 میلیارد دلاری و واردات 158 میلیارد دلاری این کشور در همین دوره زمانی، که مجموعاً 308 میلیارد دلار بوده، بسیار کمتر از انتظار است.

محمدرضا بهرامن با بیان اینکه دو کشور ایران و مجارستان از استعداد بالقوه در حوزه تجارت و صنعت برخوردارند، ادامه داد: قطعاً توسعه روابط تجاری صنایع مختلف مانند خودروسازی، ماشین‌آلات، لوازم‌خانگی، معادن، فناوری اطلاعات، انرژی و گردشگری می‌تواند برای دو طرف فواید قابل توجهی داشته باشد.

به گفته او تولید مشترک، انتقال دانش و فناوری و سرمایه‌گذاری در دو کشور از زمینه‌های بسیار خوب همکاری میان ایران و مجارستان است.

بهرامن تأکید کرد: برای تحقق این همکاری‌ها لازم است به صورت فعالانه، اطلاعات پروژه‌های مستعد سرمایه‌گذاری در دو کشور از سوی مراجع ذی‌صلاح مورد مبادله قرار گیرد تا سرمایه‌گذاران علاقه‌مند بتوانند در توسعه طرح‌های منتخب و سرمایه‌گذاری مشارکت داشته باشند.

او افزود: همکاری در زمینه تبادل دانش فنی و تجربیات نوآورانه بین دو کشور، با توجه به تجربیات و دانش فنی موجود در ایران در زمینه‌هایی مانند بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، دانش سلول‌های بنیادی و امثال آن می‌تواند به توسعه فناوری و نوآوری در هر دو کشور کمک کند.

نایب‌رئیس اتاق ایران، همکاری در زمینه تحقیق و توسعه و انتقال فناوری را یکی از حوزه‌های مستعد در دو کشور دانسته و ادامه داد: همکاری در تبادل و آموزش منابع انسانی متخصص و ماهر و همچنین تبادل استاد و دانشجو و ارائه بورس‌های تحصیلی مشترک می‌تواند به تقویت زیرساخت‌های فناوری و ارتقای قدرت رقابتی دو کشور منجر شود.

به گفته بهرامن، کشاورزی و صنایع غذایی از دیگر زمینه‌های مستعد همکاری بین ایران و مجارستان است. او تأکید کرد: تبادل تجربیات در زمینه تولید محصولات کشاورزی، فرآوری و صادرات محصولات غذایی می‌تواند به توسعه صنعت کشاورزی و افزایش امنیت غذایی در هر دو کشور کمک کند.

بهرامن، افزود: دو طرف می‌توانند در زمینه‌های کِشت فرا سرزمینی، فرآوری محصولات و سایر زمینه‌های مرتبط با کشاورزی و صنایع غذایی همکاری مؤثری داشته باشند.

کمیته مشترک بازرگانی ایران و مجارستان تشکیل شود

او همچنین پیشنهاد کرد: اتاق‌های بازرگانی دو کشور، در سریع‌ترین زمان کمیته مشترک بازرگانی ایران و مجارستان را تشکیل دهند تا از این طریق و با محوریت بخش خصوصی بتوان ارتباط مستقیم بین تجار و سرمایه‌گذاران دو کشور به وجود آورد.

بخش‌های خصوصی ایران و مجارستان، موتور محرک تحولات اقتصادی دو کشور هستند

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه توسعه روابط با مجارستان برای ایران از اولویت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: روند همکاری‌های دو جانبه دو کشور رو به رشد است اما هنوز ظرفیت‌های زیادی برای توسعه روابط در بخش‌های مبادلات اقتصادی و تجاری وجود دارد.

او با بیان اینکه مجارستان در سیاست خارجی خود مواضع مستقلی داشته و با وجود تحریم‌ها، اقدامات خوبی برای توسعه همکاری‌های بخش خصوصی دو کشور انجام داده است، ادامه داد: حضور تعدادی از نمایندگان شرکت‌های معتبر مجارستان در این هیات، بیانگر عزم دو کشور برای توسعه همکاری‌های اقتصادی است.

خاندوزی، بیان کرد: برگزاری همایش تجاری با حضور نمایندگان بخش خصوصی دو کشور فرصت بسیار خوبی برای شناسایی ظرفیت‌های جدید تجارت دو جانبه و تعریف راهکارهای جدید برای افزایش مستمر تعاملات دو کشور است.

او با بیان اینکه حمایت از فعالیت بخش خصوصی دو کشور و تسهیل روابط آن‌ها از وظایف دولت‌های دو کشور است، ادامه داد: در حوزه حمل‌ونقل و توسعه بنادر فرصت‌های زیادی برای شرکت‌های خارجی وجود دارد. مجارستان با توجه به برخورداری از شرکت‌های توانمند و مجرب می‌تواند در این حوزه فعالیت‌های خوبی با ایران داشته باشد.

خاندوزی افزود: مجارستان به عنوان تأمین‌کننده مهم مواد غذایی و به عنوان کشوری برخوردار از صنایع پیشرفته کشاورزی، پزشکی، دارویی و همچنین پیشرو در حوزه مدیریت مصرف آب، می‌تواند شریک مهمی برای ایران در منطقه خاورمیانه باشد.

او ابراز امیدواری کرد: تجار و بخش‌های خصوصی دو کشور به عنوان قلب تپنده و پیشرو تحولات اقتصادی ایران و مجارستان از فرصت امروز برای ثبت رکوردهای سالانه در تعاملات تجاری دو کشور استفاده کنند.

در حوزه‌های غیر تحریمی زمینه‌های بسیار خوبی برای همکاری‌های دو جانبه وجود دارد

پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان نیز با تأکید بر اینکه مجارستان به دنبال تجارت جهانی آزاد است و قصد ندارد یک‌بار دیگر خود را در میان دو بلوک شرق و غرب ببیند، گفت: به همین دلیل ما به دنبال همکاری مشترک و تجارت جهانی آزاد هستیم.

او با بیان اینکه استراتژی مجارستان همکاری با شرق و غرب و جذب سرمایه‌گذاری هردو طرف است، افزود: واقع‌بینانه این است که در حال حاضر نظام تحریم‌ها به همکاری اقتصادی و تجاری مجارستان و ایران آسیب‌زده است. لذا این همکاری ساده نیست اما غیرممکن هم نیست.

 سیارتو ادامه داد: در حال حاضر در حوزه‌های پزشکی، داروسازی، کشاورزی، مواد غذایی، مدیریت آب و صنعت پلاستیک‌سازی که شامل تحریم‌ها نیستند، زمینه همکاری‌های خوبی میان ایران و مجارستان وجود دارد.

او با بیان اینکه مدیران 12 شرکت تراز اول در همه این زمینه‌ها به همراه او به ایران آمده‌اند، گفت: مجارستان در تمامی این حوزه‌ها دارای مزیت است و این بهترین فرصت برای همکاری است.

سیارتو یادآوری کرد: مجارستان به دنبال برقراری روابط یک‌طرفه نیست. ما در این سفر قصد داریم مواد اولیه موردنیاز صنایع پلاستیک‌سازی خود را از تولیدات مرغوب ایران خریداری کنیم.

آژانس توسعه صادرات مجارستان از شرکت‌های فعال در حوزه‌های غیرتحریمی حمایت خواهد کرد

گابور جنی، مدیرعامل آژانس توسعه صادرات مجارستان نیز در این همایش با بیان اینکه 20 درصد تولیدات مجارستان توسط شرکت‌های کوچک و متوسط صورت می‌گیرد گفت: متأسفانه تنها 20 درصد مازاد تولیدات ما به کشورهای خارج از حوزه اتحادیه اروپا صادر می‌شوند که این در واقع نقطه‌ضعف ماست. مجارستان تلاش می‌کند شرکت‌های کوچک و متوسط را توسعه داده و زمینه حضور آن‌ها را در خارج از اتحادیه اروپا فراهم کند.

او تأکید کرد: آژانس توسعه صادرات مجارستان در همه زمینه‌هایی که شامل تحریم‌ها نیستند به ویژه در حوزه مدیریت آب و صنایع مرتبط، از شرکت‌های مجاری برای فعالیت در ایران حمایت خواهد کرد.

در همین رابطه