رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

معاون بین‌الملل اتاق ایران در نشست تشکیل ستاد برنامه اتاق‌های مشترک

بخش خصوصی، نیازمند تدوین سازوکار یکپارچه در حوزه تجارت خارجی است

حامد عسگری معاون بین‌الملل اتاق ایران، معتقد است بخش خصوصی نیازمند تدوین یک سازوکار منسجم در بخش تجارت خارجی است و بدون وجود آن، ظرفیت‌های این بخش محقق نخواهد شد.

09 اسفند 1402
کد خبر : 69232
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: ما نیازمند تدوین سازوکاری بکپارچه برای بخش خصوصی در حوزه بین‌الملل و تجارت خارجی هستیم.

حامد عسگری در نشست تشکیل ستاد برنامه توسعه روابط تجاری خارجی اتاق‌های مشترک، ادامه داد: با توجه به سهم 10 تا 15 درصدی بخش خصوصی از اقتصاد، بدون وجود چنین سازوکاری، توان این بخش در تجارت خارجی هدر رفته و ظرفیت‌های واقعی آن محقق نخواهد شد.

او ادامه داد: با وجود تشکیل و فعالیت نزدیک به 40 اتاق مشترک، اما همچنان انتظارات متقابل اتاق ایران و اتاق‌های مشترک از یکدیگر و همچنین وظایف اتاق‌های مشترک روشن نیست و این ابهام مشکلات زیادی در اجرا ایجاد کرده است.

عسگری با بیان اینکه از اتاق‌های مشترک درخواست کردیم تا برنامه دوسالانه خود را ارائه کنند، افزود: با تشکیل ستاد برنامه در معاونت بین‌الملل و ایجاد دبیرخانه این ستاد، برنامه‌های اتاق‌های مشترک در این دبیرخانه بررسی و بعد از توافق نهایی برای تصویب به هیات رئیسه اتاق ایران ارائه خواهد شد. در واقع با نهایی شدن این برنامه‌های دوسالانه در هر اتاق مشترک، مبنای عمل ما مشخص شده و وظایف اتاق در قبال اتاق‌های مشترک و انتظارات ما از این اتاق‌ها روشن خواهد شد.

او تأکید کرد: بدون شکل گرفتن یک توافق برنامه‌ای نمی‌توانیم انتظاراتمان از یکدیگر را روشن کنیم و در این فضای ابهام، سوءتفاهم‌ها و موازی‌کاری‌ها افزایش پیدا می‌کند. به علاوه با ارائه این برنامه و ارزیابی میزان پیشرفت آن، فعالیت‌های بخش خصوصی در حوزه تجارت خارجی قابل سنجش خواهد بود.

او با بیان اینکه معاونت بین‌الملل باید در لایه سیاست‌گذاری فعالیت کند، افزود: اتاق‌های مشترک باید بازوهای اجرایی سیاست‌های اتاق باشند.

عسگری گفت: بنابراین هدف از ایجاد ستاد برنامه در معاونت بین‌الملل این است که بخشی از عدم ساماندهی رویه‌ها در حوزه بین‌الملل در مواجه با اتاق‌های سراسر کشور و اتاق ایران را حل کنیم. باید مشخص کنیم این اتاق‌ها در حوزه بین‌الملل در چه چارچوبی باید فعالیت کنند که موازی کاری با اتاق‌های مشترک نباشد.

در این نشست برخی از روسای اتاق‌های مشترک به بیان دیدگاه‌های خود در این رابطه پرداختند. از جمله ابراهیم جمیلی، رئیس اتاق مشترک ایران و هند، تأکید کرد: مهم این است که ترکیب هیات رئیسه جدید به جایگاه اتاق‌های مشترک واقف باشند و به آن‌ها اعتماد کنند. درخواست اصلی ما این است که اتاق‌های مشترک را باور کنید. یعنی وقتی قرار است هیاتی پذیرش و یا اعزام شده و یا نمایشگاه خارجی برگزار شود، رئیس اتاق مشترک در جریان قرار بگیرد و یا حضور نماینده اتاق مشترک در کمیسیون‌های اقتصادی مشترک الزامی شود. ما می‌خواهیم، به طور واقعی اتاق‌های مشترک به عنوان بازوهای اجرایی اتاق پذیرفته شوند.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین نیز گفت: اگرچه با سیاست‌گذاری و دید بلندمدت مخالف نیستیم اما ضمانت اجرای این طرح چیست. بارها مشابه این اقدام انجام شده اما به جایی نرسیده است. از آنجا که سیاست‌گذاری از اختیارات هیات رئیسه اتاق ایران است، اگر ستاد برنامه تشکیل شود، در واقع بخشی از اختیارات هیات رئیسه را بر عهده خواهد گرفت. آیا این تفویض اختیار از سمت هیات رئیسه انجام شده یا خیر.

محمود سیادت، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان نیز معتقد بود اگرچه اصل موضوع تشکیل ستاد برنامه خوب است اما از آنجا که جنس اتاق‌های مختلف و مسائل آن‌ها متفاوت است نمی‌توان نسخه واحدی برای آن‌ها پیچید. بنابراین شاید بهتر باشد اتاق‌های مشترک بر اساس مسائل و مناطق فعالیتشان دسته‌بندی شوند.

در ادامه این نشست، روسا و نمایندگان اتاق‌های مشترک حاضر در این نشست به تشکیل ستاد برنامه رأی مثبت دادند. در ادامه مقرر شد تا جلسات این نشست برای تدوین شیوه‌نامه چگونگی تشکیل ستاد برنامه و تشکیل دبیرخانه آن، ادامه پیدا کند.

در همین رابطه