رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

نماینده دانسکه‌بانک سوئد در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

نگاه سوئد به ایران به عنوان هاب بانکی منطقه است

نماینده دانسکه‌بانک سوئد در هیات اقتصادی این کشور که روز شنبه به تهران سفر کرده بود گفت: نگاه ما به ایران به عنوان هاب بانکی منطقه برای ورود به بازار پول کشورهای همسایه ایران است.

24 بهمن 1395
کد خبر : 6945
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کارستن استروی‌برگ نماینده دانسکه‌بانک سوئد که روز شنبه در چارچوب یک هیات اقتصادی همراه با نخست وزیر این کشور به تهران سفر کرده بود در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران درباره مشکلات موجود در سر راه گسترش روابط بانکی ایران و سوئد گفت: در طول بیش از یک سالی که از برجام می‌گذرد، روابط بانکی دو کشور با شیب کندی رو به بهبودی است که سرعت این بهبود روابط باید بیشتر شود.

استروی‌برگ با بیان اینکه در این مدت تنها گام‌هایی کوتاه در ایجاد روابط بانکی میان دو کشور برداشته شده که نشان‌دهنده سرعت بسیار کند توسعه روابط بانکی ایران و سوئد است، افزود: دلیل اصلی این کندی، سیطره مسائل سیاسی بر موضوعات اقتصادی است و من علت برخی کارشکنی‌های آمریکایی‌ها را نمی‌فهمم.

وی با بیان اینکه بانک‌های اروپایی به دلیل علاقه وافری که به گسترش روابط اقتصادی با بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی دارند، تمام مفاد مورد نظر اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل در تفاهم‌نامه ایران با 1+5 را رعایت کرده‌اند، اظهار کرد: همه باید بپذیرند که تحریم‌ها علیه ایران برداشته شده و بازار ایران برای شرکت‌های اروپایی جلب توجه می‌کند؛ با این وجود تمام تلاش خود را صرف گسترش روابط بانکی با بانک‌های ایران کرده‌ایم.

به گفته این مقام دانسکه‌بانک سوئد، مشکلات موجود برای گسترش روابط تجاری اروپایی‌ها با ایرانی‌ها محدود به بانک‌ها نیست و این مشکلات در حوزه‌های دیگر نیز وجود دارد که آنها هم به مرور در حال مرتفع شدن هستند.

استروی‌برگ تعداد بانک‌های سوئدی آماده سرمایه‌گذاری در ایران را 3 بانک دیگر غیر از دانسکه‌بانک عنوان کرد و گفت: ارزش سرمایه‌گذاری‌های این بانک‌ها بسیار محدود است و بخش عمده‌ای از روابط بانکی ایران و سوئد به دانسکه‌بانک منحصر می‌شود. ضمن اینکه یکی دیگر از مأموریت‌های ما در این بانک، حمایت از توسعه روابط بانکی ایران با سایر بانک‌های سوئد و اروپاست.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص ارزش سرمایه‌گذاری بانک تحت مدیریتش در ایران اظهار داشت: افشای این قراردادها اقدامی غیر حرفه‌ای است اما روند آن در یک سال گذشته رو به رشد بوده است. ضمن اینکه تاریخچه روابط بانکی ایران و سوئد بسیار درخشان است و پس از رفع تحریم‌ها،‌ تجارت دو کشور در همه زمینه‌ها توسعه خوبی داشته است. همچنین نگاه ما به ایران، به عنوان هاب بانکی منطقه برای ورود به بازارهای کشورهای همسایه ایران است.

این فعال اقتصادی سوئدی در پاسخ به پرسشی در خصوص اسامی بانک‌های ایرانی طرف قرارداد با دانسکه‌بانک سوئد تصریح کرد: این بانک با بخش مهمی از اعضای شبکه بانکی ایران شامل بانک‌های ملی، ملت، تجارت، پاسارگاد،‌ سامان، پارسیان و اقتصاد نوین قرداد همکاری دوجانبه دارد.

موضوعات :
در همین رابطه