رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

براساس داده‌های جدید فدرال رزرو

دارایی یک درصد ثروتمند آمریکایی به ۴۴ هزار میلیارد دلار رسید

براساس داده‌های جدید فدرال رزرو، با افزایش ارزش سهام در پایان سال، دارایی «یک درصد ثروتمند» در آمریکا در پایان سه‌ماهه چهارم سال گذشته به رکورد ۴۴.۶ هزار میلیارد دلار رسید.

11 فروردین 1403
کد خبر : 69471
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مجموع دارایی خالص «یک درصد ثروتمند» آمریکایی که توسط فدرال رزرو به‌عنوان افرادی با ثروت بیش از ۱۱ میلیون دلار تعریف‌شده است، در ۳ ماهه چهارم ۲ هزار میلیارد دلار افزایش‌یافته است. تمام این سود حاصل از افزایش ارزش سهام آن‌ها بود. ارزش سهام شرکت‌ها و سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در اختیار یک درصد ثروتمند از ۱۷٫۶۵ هزار میلیارد دلار در ۳ ماهه قبل به ۱۹٫۷ هزار میلیارد دلار افزایش یافت.

درحالی‌که ارزش املاک و مستغلات آن‌ها اندکی افزایش یافت، ارزش مشاغل خصوصی آن‌ها کاهش یافت و همین باعث شد اساساً تمام سودهای دیگر خارج از ارزش سهام از بین برود. افزایش ۳ ماهه، جدیدترین افزوده به رونق بی‌سابقه ثروت در آمریکا است که در سال ۲۰۲۰ با آغاز همه‌گیری کرونا آغاز شد. از سال ۲۰۲۰، ثروت «یک درصد ثروتمند» نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد دلار یا ۴۹ درصد افزایش‌یافته است. آمریکایی‌های طبقه متوسط نیز شاهد افزایش ثروت بوده‌اند؛ به‌طوری‌که ۵۰ تا ۹۰ درصد آمریکایی‌های طبقه متوسط شاهد افزایش ۵۰ درصدی ثروت خود بوده‌اند.

اقتصاددانان می‌گویند رشد بازار سهام به‌واسطه پدیده «اثر ثروت» به بهبود مصرف و مخارج مصرف‌کننده کمک می‌کند. وقتی مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران می‌بینند که ارزش سهامشان افزایش می‌یابد، برای خرج و ریسک کردن اعتمادبه‌نفس بیشتری دارند.

مارس زندی، اقتصاددان ارشد Moody's Analytics می‌گوید که اثر ثروت ناشی از افزایش قیمت سهام، یک تقویت‌کننده قوی برای اعتماد مصرف‌کننده، هزینه‌ها و رشد اقتصادی گسترده‌تر است. البته، این آسیب‌پذیری اقتصاد را در صورت تزلزل بازار سهام نشان می‌دهد. این محتمل‌ترین سناریو نیست، اما با توجه به اینکه به نظر می‌رسد سهام بالاتر از حد خود ارزش‌گذاری شده‌اند یک سناریو قابل‌ انتظار است.

بااین‌حال، گزارش جدید همچنین وضعیت انحصار مالکیت سهام در آمریکا را با وضوح بیشتری نشان می‌دهد. طبق گزارش فدرال رزرو، ۱۰ درصد از آمریکایی‌ها صاحب ۸۷ درصد سهام و صندوق‌های مشترک هستند. «یک درصد ثروتمند» در این کشور، نیمی از سهام را در اختیاردارند.

اقتصاددانان می‌گویند رشد بازار سهام منافع زیادی را برای ثروتمندان به همراه دارد که عمدتاً باعث بهبود بازارهای مصرف‌کننده و هزینه‌ها می‌شود. ثروت آمریکایی‌های طبقه متوسط و کم‌درآمد بیشتر به دستمزد و ارزش خانه بستگی دارد تا سهام. به گفته زندی  آن خانوارهایی که یک‌سوم بالای توزیع درآمد و بخش عمده سهام را در اختیاردارند، تقریباً دوسوم هزینه مصرف‌کننده را تشکیل می‌دهند.

در همین رابطه