رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

نیازمند ثبات در سیاست‌گذاری و قوانین تجارت خارجی هستیم

عباس آرگون، با تاکید بر ضرورت ثبات در سیاست‌گذاری و قوانین و مقررات تجارت خارجی، گفت: توسعه صادرات نیازمند تنوع در بازارها و کالاهای صادراتی و فروش با قیمت و کیفیت مناسب کالا است.

24 فروردین 1403
کد خبر : 69555
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ضمن تشریح دلایل تشدید کسری تراز تجاری در سال ۱۴۰۲، بر لزوم تنوع‌بخشی به بازارها و کالاهای صادراتی تاکید کرد.

عباس آرگون، با بیان این‌که کسری صادرات غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۷ میلیارد دلار رسید، اظهار کرد: کسری تراز تجاری غیرنفتی در ۱۰ سال اخیر به بالاترین میزان رسیده و یکی از مهم‌ترین دلایل این وضعیت این است که بخش عمده‌ای از صادرات غیرنفتی ایران محصولات پتروشیمی است که قیمت‌های جهانی آنها در سال گذشته کاهش داشته است. علاوه بر این بحث پیمان سپاری ارزی و اختلاف نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد باعث کم‌اظهاری در حوزه صادرات شده است.

آرگون با بیان اینکه پیش‌اظهاری در حوزه واردات برای استفاده بیشتر از ارز ارزان‌تر هم عامل دیگر افزایش کسری تراز تجاری است، گفت: محدودیت‌های تحریمی هم همچنین بر افت صادرات اثر دارد و صادرکنندگان مجبور هستند کالاهای خود را از طریق واسطه‌ها به دست مصرف‌کننده نهایی برسانند. علاوه بر این قوانین و مقررات و عوارض صادراتی هم بر افت صادرات اثر داشته است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به لزوم ثبات در حوزه تجارت خارجی، تصریح کرد: در شرایط تحریمی با کوچک‌ترین تغییرات در سیاست گذاری امکان از دست دادن برخی بازارهای صادراتی وجود دارد، چرا که مشتری منتظر تصمیم‌گیری شما نمی‌ماند و اگر نتواند رفتار مبدا را پیش‌بینی و برای بازه بلندمدت کالای مورد نیاز خود را تامین کند از شما عبور می‌کند.

وی با بیان اینکه نیاز تجار ثبات در سیاست‌گذاری و قوانین و مقررات تجارت خارجی است، اظهار کرد: توسعه صادرات نیازمند تنوع در بازارهای صادراتی است، البته در همین راستا اتفاقات خوبی مثل پیمان‌های بریکس و شانگهای محقق شده است.

به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تنوع کالاهای صادراتی موضوع دیگری است که باید در نظر گرفته شود و متناسب با نیاز مقصد کالاهای متنوع تولید شود. مدیریت بهای تمام شده اهمیت زیادی دارد و کالاها باید با کیفیت و قیمت مناسب در بازارهای صادراتی عرضه شوند.

در همین رابطه