شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

ناظران بازار می گویند

رشد قیمت طلا و بیت کوین، نتیجه نگرانی از وخامت بدهی آمریکا بود

فعالان و تحلیلگران بازارهای جهانی طلا و رمزارز می‌گویند: نگرانی در مورد افزایش سریع بدهی دولت آمریکا تا حدودی عامل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا و بیت کوین بوده است.

01 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69614
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 براساس گزارش دفتر بودجه کنگره آمریکا، کسری بودجه آمریکا در سال مالی ۲۰۲۳ به ۱٫۷ هزار میلیارد دلار افزایش‌یافته است و در مسیر رسیدن به ۲٫۶ هزار میلیارد  دلار تا سال ۲۰۳۴ قرار دارد. در همین حال، بدهی دولت آمریکا که در اختیار مردم است، در حال رسیدن به رکورد ۱۰۶ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال ۲۰۲۸ است که از ۹۷ درصد در سال مالی ۲۰۲۳ افزایش‌یافته است. این بدهی همچنین از ۱۷ هزار میلیارد دلار در اوایل سال ۲۰۲۰ و 5 هزار میلیارد  دلار در سال ۲۰۰۷ به ۲۷ .هزار میلیارد  دلار افزایش‌یافته است.

رشد کنترل نشده بدهی دولت آمریکا توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند زیرا پرداخت‌های نرخ بهره نیز سهم بیشتری از بودجه دولت را می‌گیرد و حتی در برخی ماه‌ها از هزینه‌های دفاع ملی هم فراتر می‌رود. این روند رو به وخامت، تقاضا برای بیت کوین و طلا را افزایش داده است، که اغلب به‌عنوان پوششی در برابر تورم و کاهش ارزش خرید ارز آمریکا استفاده می‌شود.

بازده بدهی‌های خزانه‌داری تا حد زیادی منعکس‌کننده انتظارات از سیاست نرخ بهره فدرال رزرو است. گاهی اوقات این بازده تحت تأثیر افزایش عرضه بدهی قرار می‌گیرند. بانک مرکزی آمریکا به‌طور متناوب اوراق خزانه‌داری را در تلاش برای تحریک رشد خریداری کرده است که می‌تواند بازدهی را پایین بیاورد و عرضه دلار را افزایش دهد.

اختلالات عرضه، رکورد مخارج دولت و سیاست‌های پولی بسیار سست به دلیل تعطیلی مشاغل به دلیل همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ منجر به افزایش فشار قیمت‌ها شد که هنوز به‌طور کامل کاهش نیافته است.

اقتصاددانان باور دارند به این دلیل هم به طلا و هم به بیت کوین علاقه زیادی وجود دارد، زیرا تورم در ۲ سال گذشته ناپایدار بوده است. نگرانی اصلی این است که افزایش بدهی و کسری بودجه در زمان صلح، و باوجود اقتصادی رخ‌داده است که وضعیت اشتغال در آن بی‌نقص است.

معمولاً در چنین شرایطی باید مازاد اقتصادی وجود داشته باشد اما اقتصاد آمریکا حتی به این وضعیت نزدیک هم نیست. ازاین‌رو این نگرانی وجود دارد که در رکود بعدی، جهشی حتی بزرگ‌تر در بدهی رخ دهد.

مطمئناً عوامل اصلی دیگری نیز وجود دارد که باعث علاقه سرمایه‌گذاران به بیت کوین و طلا شده است. بیت کوین توسط صندوق‌های جدید قابل معامله در مبادلات (ETF) که در این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند و سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب می‌کنند، تقویت‌شده است. همچنین زمانی که پاداش استخراج بیت کوین ۵۰ درصد کاهش می‌یابد، میزان سرمایه‌گذاری در آن‌هم به نصف می‌رسد.

ارزش بیت کوین در ماه مارس به رکورد ۷۳ هزار و ۸۰۳ دلار رسید. افزایش طلا همچنین ناشی از انتظارات کاهش نرخ بانک مرکزی و خرید توسط بانک‌های مرکزی خارجی است که در حال متنوع ذخایر خود هستند. این اقدامات تا حدی به دلیل نگرانی‌های تورمی و همچنین راهی برای محافظت در برابر تحریم‌های احتمالی آمریکا در مناقشات ژئوپلیتیکی است. طلا هفته گذشته به رکورد ۲ هزار و ۴۳۱ دلار در هر اونس رسید.

وضعیت مالی آمریکا که به‌سرعت رو به وخامت است، برای برخی سرمایه‌گذاران محرکی کلیدی است. مایکل هارتنت، استراتژیست سرمایه‌گذاری در بانک آمریکا، در گزارش اخیر این مرکز اعلام کرد که اوج‌های اخیر در سهام طلا و فناوری نشان می‌دهد که وضعیت نامطلوب مالی دولت آمریکا به‌ناچار منجر به اجرای سیاست‌هایی ازجمله کنترل منحنی بازده برای جلوگیری از وقوع یک بحران بدهی خواهد شد. در کنترل منحنی بازده، بانک مرکزی اوراق قرضه را به‌منظور حفظ نرخ بهره هدف خریداری می‌کند که می‌تواند هزینه‌های استقراض دولت را کاهش دهد.

در همین رابطه