شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته آخر فروردین سال ۱۴۰۳

کاهش نرخ صادرات چین، بهبود چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان از نگاه سازمان ملل، از دست رفتن جایگاه برتری اپل در بازار جهانی، و کاهش درآمد بانک‌های بزرگ آمریکایی از مهم‌ترین خبرهای اقتصادی هفته چهارم فروردین سال ۱۴۰۳ بوده است.

01 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69618
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در هفته‌ گذشته اعداد و ارقام متعددی درباره اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آن‌ها ازاین‌قرار است:

۷.۵ درصد

داده‌های رسمی گمرک چین نشان می‌دهد که صادرات این کشور در ماه مارس به‌شدت کاهش‌یافته است، درحالی‌که واردات نیز به‌طور غیرمنتظره‌ای نزولی شده است. نرخ صادرات از چین در ماه گذشته ۷.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش‌یافته است که بزرگ‌ترین کاهش از ماه اوت سال گذشته به شمار می‌رود. اقتصاددانان باور دارند سیاست محرک جامع‌تر و هدفمندتری برای چین موردنیاز است تا به هدف رشد بلندپروازانه اقتصادی خود دست یابد. براساس داده‌های هفته گذشته، در سه‌ماهه اول سال جاری، صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۵ درصد افزایش داشته است. صادرکنندگان این کشور در بیشتر سال گذشته به دلیل تقاضای کمتر خارج از کشور و سیاست‌های پولی سخت جهانی دوره سختی را تحمل کردند. تحلیلگران هشدار می‌دهند که نگرانی‌های غرب در مورد ظرفیت مازاد چین در برخی صنایع ممکن است موانع تجاری بیشتری را برای این کشور ایجاد کند. آژانس رتبه‌بندی فیچ هم چشم‌انداز خود را در مورد رتبه اعتباری چین به منفی کاهش داده است.

۲۷ درصد

سیتی گروپ، یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های آمریکا، در سه‌ماهه اول سال جاری ۲۷ درصد کاهش درآمد داشته است. این بانک سرمایه‌گذاری چندملیتی و شرکت خدمات مالی در ماه ژانویه تا ماه مارس ۳.۳۷ میلیارد دلار درآمد خالص ثبت کرد که نسبت به ۴.۶ میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته ۲۶.۷ درصد کاهش داشت. هم‌زمان، کل درآمد این نهاد به ۲۱.۱ میلیارد دلار رسید که ۱.۶ درصد از ۲۱.۴۵ میلیارد دلار درآمد قبلی کاهش داشته است. در پی انتشار این داده‌ها، هفته گذشته قیمت سهام سیتی گروپ در بورس نیویورک ۲.۱۲ درصد کاهش یافت. ولز فارگو، یکی دیگر از شرکت‌های خدمات مالی چندملیتی آمریکایی نیز براساس نتایج مالی خود که روز جمعه منتشر شد، شاهد کاهش درآمد خالص خود در سه‌ماهه اول سال جاری بود. این شرکت در سه ماه منتهی به مارس ۴.۶۲ میلیارد دلار درآمد خالص داشته است که ۷.۶ درصد از تقریباً پنج میلیارد دلار در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ کاهش داشته است.

۲.۶ درصد

سازمان تجارت جهانی اعلام کرد که تجارت جهانی کالاها باید در سال جاری بهبود یابد، اما این بهبود آهسته‌تر از حد انتظار خواهد بود. این نهاد تجاری اعلام کرد که کاهش فشارهای تورمی پس از کاهش ۱.۲ درصدی در سال گذشته باید به افزایش حجم تجارت کالا به میزان ۲.۶ درصد در سال ۲۰۲۴ و ۳.۳ درصد در سال ۲۰۲۵ کمک کند. سازمان تجارت جهانی پیش‌ازاین رشد ۳.۳ درصدی را در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی کرده بود. در همان زمان، سازمان تجارت جهانی در مورد خطرات ناشی از تقسیم تجاری به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی هشدار داد. نرخ تجارت جهانی قبل از سال ۲۰۲۳ ، تنها دو بار دیگر از زمان تشکیل این سازمان در سال ۱۹۹۵ کاهش‌یافته بود. نرخ تجارت جهانی طی همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ پنج درصد و در طول بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۹ بیش از ۱۲ درصد کاهش‌یافته بود. تقاضای واردات در سال ۲۰۲۳، به‌ویژه در اروپا که تحت تأثیر شدید افزایش قیمت انرژی و تورم بود، بسیار ضعیف بود.

۱۰ درصد

آمار یک شرکت تحقیقاتی نشان داد فروش گوشی‌های اپل در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴، با تشدید رقابت سازندگان گوشی‌های اندرویدی، حدود ۱۰ درصد کاهش‌یافته است و این شرکت، برتری خود در بازار گوشی‌های هوشمند را ازدست‌داده است. داده‌های موسسه IDS نشان می‌دهد فروش جهانی گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه ژانویه تا مارس، ۷.۸ درصد رشد کرده و به ۲۸۹.۴ میلیون دستگاه رسیده است و سامسونگ با کسب ۲۰.۸ درصد سهم از این بازار، اپل را کنار زده و به بزرگ‌ترین سازنده تلفن هوشمند تبدیل‌شده است. فروش شرکت اپل پس از عملکرد پرقدرتی که در سه‌ماهه منتهی به دسامبر ۲۰۲۳ داشت و از سامسونگ به‌عنوان سازنده گوشی شماره یک جهان، جلو زد، کاهش یافت و با سهم ۱۷.۳ درصدی از فروش جهانی گوشی، دوباره به جایگاه شماره دو بازگشت. شرکت چینی شیائومی با سهم بازار ۱۴.۱ درصد در سه‌ماهه اول، در رتبه سوم ایستاده است. شرکت کره‌ای در سه ماه اول سال جاری بیش از ۶۰ میلیون دستگاه گوشی فروخته است. براساس گزارش آی دی سی، اپل در سه‌ماهه اول امسال، ۵۰.۱ میلیون دستگاه آیفون فروخته است که کمتر از ۵۵.۴ میلیون دستگاه در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ بوده است. فروش گوشی‌های اپل در چین در همین بازه زمانی، ۲.۱ درصد کاهش داشته است.

0.11 درصد

هفته گذشته، ین، واحد پول ژاپن در برابر دلار به پایین‌ترین سطح ۳۴ سال اخیر خود رسید و قیمت دلار 0.11 درصد برابر ین افزایش یافت. در بحبوحه افزایش هشدارهای مقامات ژاپنی درباره بازار ارز این کشور، ین ژاپن در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین نرخ خود در ۳۴ سال اخیر سقوط کرد. کاهش ارزش ین همچنین پس از انتشار آخرین گزارش تورم در آمریکا رخ داد. وزیر دارایی ژاپن تأکید کرد که تضعیف ین می‌تواند قیمت واردات را افزایش دهد و درنتیجه مستقیماً بر مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها تأثیر بگذارد و ازاین‌رو دولت باید اقداماتی را برای کاهش تأثیرات ضعیف ین بر خانوارها اتخاذ کند. معاون وزیر دارایی ژاپن هم اعلام کرد که دولت آماده است به نوسانات آشفته ارزی در ژاپن واکنش مناسب نشان دهد. هفته گذشته دلار با ۰.۱۱ درصد افزایش در برابر ین معامله شد و به ۱۵۳ ین رسید.

۱۶.۶ میلیارد 

ترکیه در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴، کسری بودجه ۱۶.۶ میلیارد دلاری ثبت کرد. ارقام رسمی نشان داد که تراز بودجه ترکیه در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی ۵۱۳.۵ میلیارد لیر برابر ۱۶.۶ میلیارد دلار کسری داشته که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دو برابر شده است. وزارت خزانه‌داری و دارایی ترکیه اعلام کرد که در دوره ژانویه تا مارس، درآمد این کشور درمجموع به ۱.۶۴ هزار میلیارد لیر برابر ۵۳ میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۰ درصد افزایش داشته است. هزینه‌های ترکیه هم بالغ‌بر ۲.۱۵ هزار میلیارد لیر برابر ۶۹.۶ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه ۱۰۶ درصد افزایش‌یافته است. سود پرداختی این کشور درمجموع ۲۵۰.۴ میلیارد لیر برابر ۸.۱ میلیارد دلار بوده است و تراز بودجه بدون بهره ۲۶۳ میلیارد لیر کسری داشته است. در ماه مارس، درآمدها و هزینه‌های کشور ترکیه به ترتیب ۴۸۳.۸ میلیارد لیر برابر ۱۵.۱ میلیارد دلار  و ۶۹۲.۸ میلیارد لیر برابر ۲۱.۶۵ میلیارد دلار بوده است. تراز بودجه ترکیه در ماه مارس ۲۰۸.۹۶ میلیارد لیر  برابر ۶.۵۵ میلیارد دلار کسری ثبت کرده است.

۲.۷ درصد

هفته گذشته سازمان ملل پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی جهان را بازبینی کرد. اجلاس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد پیش‌بینی خود از تولید ناخالص داخلی جهانی را از ۲.۵ درصد به ۲.۷ درصد برای سال ۲۰۲۳ و از ۲.۵ درصد به ۲.۶ درصد برای سال ۲۰۲۴ بازبینی کرده است. در بیانیه جدید این سازمان آمده است که ریسک‌هایی که رشد اقتصادی جهانی را در سال ۲۰۲۳ به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای تهدید می‌کردند، به‌طور کامل کاهش نیافتند.  برخی از اقتصادها ازجمله اقتصادهای بزرگ مانند چین، هند، اندونزی، روسیه و آمریکا از بحران‌های مالی که در اوایل سال به وجود آمد گریخته‌اند. این سازمان پیش‌بینی خود در سال ۲۰۲۴ را برای آمریکا از ۱.۹ درصد به ۲ درصد، برای منطقه یورو از ۱.۲ درصد به ۱.۵ درصد، برای انگلیس از ۰.۴ درصد تا ۰.۵درصد، برای روسیه از ۱.۹ درصد به ۲.۶ درصد و برای چین از ۴.۸ درصد به ۴.۹ درصد تغییر داده است. از سوی دیگر، پیش‌بینی سازمان ملل برای برخی کشورها ازجمله آلمان از ۱.۱ درصد به ۰.۹ درصد، کانادا از ۱ درصد به ۰.۸ درصد و استرالیا از ۱.۵ درصد به ۱.۴ درصد کاهش داده است. صندوق بین‌المللی پول هم هفته گذشته پیش‌بینی رشد اقتصاد جهانی برای سال ۲۰۲۴ را به ۳.۲ درصد تغییر داد که ۰.۱ درصد بیشتر از تخمین قبلی ارائه‌شده در ماه ژانویه بود.

موضوعات :
در همین رابطه