شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

امیر یوسفی در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین

ناهماهنگی تعطیلات هفتگی با جهان، مانع سرمایه‌گذاری است

رئیس اتاق گرگان تعیین روزهای پنجشنبه و جمعه به عنوان تعطیلات هفتگی را ناهماهنگ با بازارهای جهانی و مانعی در برابر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی دانست.

سارا ترابی

خبرنگار
03 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69631
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مدتی است که اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، تعیین روزهای تعطیل هفته را در دستورکار دارند و جلسات متعددی برای بررسی موضوع و انتخاب بین روزهای پنجشنبه و شنبه به عنوان دومین روز تعطیلی برگزار کردند.

به دنبال این اقدامات، روز گذشته (یکشنبه، دوم اردیبهشت) اعضای هیات رئیسه اتاق ایران نیز نشستی با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس داشتند که به نتیجه نرسید و قرار شد برای اتخاذ تصمیم نهایی، پاسخ استعلام‌ها برسد. در عین حال نظر کارشناسی اعضای هیات رئیسه اتاق ایران این بود که با توجه به شاخص‌های اقتصادی کشور، سطح ارتباط با کشورهای همسایه و اعمال تحریم‌هایی که فعالان اقتصادی را مجبور به انجام تعاملات اقتصادی و بانکی با چندین واسطه می‌کند، بهتر است روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیل هفته انتخاب شود، چراکه فعالان اقتصادی نمی‌توانند مانند سایر همتایان خود در دیگر کشورها کارهای روتین و مناسبات بانکی را انجام دهند، پس ضرر تعطیلی پنجشنبه‌ها بیش از این‌ها خواهد بود.

در این بین پیشنهاد مشخص اتاق ایران این است که با توجه به شعار سال و درراستای کمک به تولید، شنبه تعطیل باشد تا حداقل یک روز بیشتر با دنیا ارتباط و مناسبات اقتصادی داشته باشیم.

در همین ارتباط امیر یوسفی، رئیس اتاق گرگان در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین، تصریح کرد: برای ارتقای سطح فعالیت‌های تجاری خود باید تعطیلات هفتگی را تا حد ممکن با دیگر کشورها، هماهنگ کنیم. بنابراین انتخاب روزهای جمعه و شنبه مانند دیگر کشورهای مسلمان جهان به عنوان تعطیلات هفتگی، امکان ارتباط با سیستم مالی و بازارهای جهانی برای 4 روز را برای فعالان اقتصادی، فراهم می‌کند.

او ادامه داد: این انتخاب در شرایط تحریمی که اقتصاد کشور از ابعاد مختلف زیر فشار است تا حدی می‌تواند اثرات مثبت برای اقتصاد ایران به دنبال داشته باشد و به تقویت صادرات و افزایش درآمدهای ارزی کمک کند.

این فعال اقتصادی همکاری کمیسیون اقتصادی و کمیسیون اجتماعی مجلس درباره این موضوع را ضروری خواند و ادامه داد: چون تعیین روزهای تعطیل هفته، اثرات اقتصادی قابل توجهی برای کشور به دنبال دارد، بنابراین لازم است این موضوع از طرف کمیسیون اقتصادی مجلس نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران خاطرنشان کرد: به باور فعالان اقتصادی، تعیین روز پنجشنبه به عنوان دومین روز تعطیل هفته، خلاف عنوان سال بوده و نه تنها به جهش تولید هیچ کمکی نمی‌کند، بلکه مانعی در برابر آن نیز خواهد بود.

یوسفی تصریح کرد: تعطیلی روز پنجشنبه حتی می‌تواند مانع جذب سرمایه‌های جدید شود چون ناهماهنگی با بازارهای جهانی و نظام مالی بین‌المللی را افزایش می‌دهد و تعداد روزهایی که می‌توان با همتایان و شرکای تجاری در دیگر کشورها ارتباط داشت را به سه روز کاهش می‌دهد.

این فعال اقتصادی از نمایندگان مجلس خواست تا به نظرات و دیدگاه‌های کارشناسی و مستدل بخش خصوصی توجه کرده و از آنها استفاده کنند.

در همین رابطه