رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

معاون امور مجلس اتاق ایران در جلسه کمیسیون صنایع اتاق ایران مطرح کرد

کمیسیون صنایع اتاق ایران با کمیسیون صنایع مجلس نشست مشترک برگزار می‌کنند

فاطمه شعبانی، عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق معتقد است در ایران، قوانین منفی پایدار و طول عمر قوانین مثبت کوتاه است.

25 بهمن 1395
کد خبر : 6964
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جلسه کمیسیون صنایع اتاق ایران با محوریت بررسی مسائل تولید برگزار شد. در این جلسه ابتدا درباره 4 درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور بحث و گفتگو شد. در این زمینه نوید ایزدپناه، عضو هیات مدیره استیل البرز گفت: اتاق باید پیگیری کند تا فردی که در یکی از 13 مشاغل سخت و زیان‌آور شاغل است، حتماً 20 یا 25 سال در این حرفه اشتغال داشته باشد. امروزه راننده ذوب‌آهن را نیز جزو مشاغل زیان‌آور می‌دانند در حالیکه این درست نیست. مداومت در شغل سخت و زیان آور مبحثی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

سپس محمدرضا رمضانی، معاون امور مجلس اتاق ایران به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت برنامه ششم و بودجه در مجلس پرداخت و گفت: شورای گفت‌وگو و ماده 76 از زمان شروع به کار، فعالیت‌های خوبی داشتند، اما مشکل اینجا بود که اکثر مصوبات، ابتر می‌ماندند و کسی پاسخگوی آن‌ها نبود. بر اساس قانون سیاست‌های کلی 44 ماده 91 دولت باید زمینه‌ای فراهم کند که بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های کلان حضور داشته باشد.

به گفته او، قرار است نشست مشترکی بین کمیسیون صنایع اتاق ایران و کمیسیون صنایع مجلس تشکیل شود. رمضانی در ادامه به توضیح اقداماتی که در مجلس انجام شده پرداخت و گفت: قبل از اینکه پیشنهادات به لایحه تبدیل شوند، باید از اتاق نظرخواهی شود. اگر در برنامه ششم سیاست‌های کلی دولت را اصلاح نکنیم، وقتی که مصوبات در اختیار مجمع قرار می‌گیرد، مجمع در بسیاری موارد بخش خصوصی را رد می‌کند چرا که معتقد است بر اساس اصل 90، تصمیم‌گیری‌ها در حوزه دولت است و نه بخش خصوصی.

معاون امور مجلس اتاق ایران با بیان اینکه باید به هر نحوی بخش خصوصی واقعی را حمایت کنیم،‌ افزود: کشورهای دیگر برای حمایت از بخش تولید مشوق‌های مالیاتی، بیمه‌ای و ... در نظر گرفته‌اند؛ در حالیکه در کشور ما توجهی به بخش تولید نمی‌شود. او همچنین با اشاره به مالیات ارزش‌افزوده خاطرنشان کرد: این مالیات فشار زیادی به بخش تولید وارد می‌کرد. لذا با پیگیری‌ها در مجلس، تصویب شد که حلقه مصرف‌کننده نهایی این مالیات را پرداخت کند.

فاطمه شعبانی، عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در ادامه گفت: در ایران، قوانین منفی پایدار و طول عمر قوانین مثبت کوتاه است. مثلاً همین چند روز گذشته قرار شد وام‌های زیر 100 میلیون به صنایع کوچک بخشیده شود، به شرطی که ظرف مدت یک ماه وام‌ها تسویه شود. باید در این زمینه از بخش پارلمانی فرصت گرفته شود و از آن‌ها بخواهیم طول عمر ماده قانونی خوب در دستورالعمل اجرایی طولانی‌تر شود.

او در بخشی دیگر از سخنانش، به لزوم جداسازی قوانین صنایع کوچک و متوسط از قوانین دولتی اشاره کرد و گفت: مثلاً مشوق‌های مالیاتی باید برای 10 درصد اقتصاد که خصوصی هستند اعمال شود، نه برای بخش دولتی که بودجه دارد.

در پایان جلسه، اخوان‌فرد گزارشی درباره عوامل تعطیلی بنگاه‌های صنعتی از جانب دولت ارائه کرد.

موضوعات :
در همین رابطه