رادیو مجازی اتاق ایران - 18 اردیبهشت 1403

محمدرضا بهرامن در جلسه اولین دوره DBA معدن در دانشگاه امیرکبیر

دوره DBA معدن فرصت باارزشی برای رشد مهارتی و مدیریتی این حوزه است

نایب‌رئیس اتاق ایران با تشریح ویژگی‌های دوره DBA معدن، برگزاری این دوره در دانشگاه امیرکبیر را فرصت باارزشی برای رشد مهارتی و مدیریت حوزه معدن عنوان کرد و خواستار تداوم آن شد.

08 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69689
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با تأکید بر ارزشمندی دوره DBA معدن و درخواست تکرار آن توسط دانشکده مدیریت دانشگاه امیرکبیر، گفت: درجه دکترای مدیریت بیزینس (Doctorate of Business Administration) یک مدرک دکترای تحقیقی است که تمرکز آن بر شیوه‌های کاربردی تجارت و بیزینس بوده و سطح دروس این دوره مانند Ph.D. خیلی بالاتر از دروس دوره‌های کارشناسی ارشد است.

محمدرضا بهرامن در جلسه اولین دوره DBA معدن در دانشگاه امیرکبیر، ضمن تقدیر از شرکت‌کنندگان در این دوره، افزود: تحقیقات در DBA بر مباحث کاربردی تجارت متمرکز است و نتایج حاصل از این تحقیقات مستقیماً به تخصص یا حرفه دانشجو مرتبط است. تحقیقات هم تئوری و هم عملی است. پایان‌نامه DBA ازنظر سطح دشواری، سعی و تلاشی که لازم دارد، سطح اطلاعات و معلومات و نظارت و ارزشیابی کاملاً مشابه پایان‌نامه Ph.D. است.

او ادامه داد: انتهای این دوره، همراه با یک پایان‌نامه یا پروژه جامع پایانی است که طی یک دفاعیه رسمی باید به تصویب برسد. و درجه دکتری کسب‌وکار معدنی وقتی به دانشجو اعطا می‌شود که، تحقیقات نوشتاری خود را با موفقیت به پایان برساند و پایان‌نامه او نیز به تصویب برسد.

نایب‌رئیس اتاق ایران گفت: افرادی که وارد دوره‌های Ph.D. می‌شوند، معمولاً جوانانی هستند که به‌تازگی از مقطع کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شده‌اند و سابقه کار اندکی دارند. اما افرادی که در دوره‌های DBA تحصیل می‌کنند، معمولاً در دهه ۳۰، ۴۰ و یا ۵۰ زندگی خود بسر می‌برند و دارای سال‌ها سابقه کاری و موقعیت شغلی خوبی هستند.

بهرامن افزود: این افراد معمولاً دانش‌آموختگان دانشگاهی هستند؛ اما به استفاده از دانش مدیریت در کارهای خود اهمیت می‌دهند. یکی از تفاوت‌های اساسی مابین این دو دوره، انگیزه‌هایی است که افراد را به هر یک از آنها سوق می‌دهد.

او اظهار کرد: برای دانشجویان Ph.D.، تدریس و تحقیق عامل اصلی است و برای دانشجویان DBA چالش‌های ایجاد شده در کار دلیل اصلی آن است، چراکه آنها در حال حاضر جایگاه شغلی خود را پیدا کرده‌اند؛ اما DBA برای این افراد فراتر از دانشی است که در دوره‌های پیشین همچون MBA آموخته‌اند، درواقع DBA آن‌ها را به محققانی تبدیل می‌کند که مسائل و مشکلات را از دید علمی‌تر می‌بینند.

بهرامن ادامه داد: دوره Ph.D. معمولاً دوره‌های تمام‌وقت است و دانشجویان در طی ۴ الی ۵ سال تنها بر تحصیل خود متمرکز هستند، اما دوره DBA به‌گونه‌ای طراحی شده که افراد در کنار شغل فعلی خود به آن می‌پردازند. همچنین، در دوره Ph.D. افراد موضوع پایان‌نامه خود را طوری انتخاب می‌کنند که خلأهای علمی موجود در تئوری‌های مدیریتی را پر کنند، اما دوره DBA تأکید بیشتری بر حل مسائل موجود دارد.

نایب‌رئیس اتاق ایران، تصریح کرد: یک دانشگاه برجسته و باسابقه، همچون امیرکبیر باوجود اساتید شایسته و متخصص در حوضه مدیریت که توانایی انتقال دانش و مهارت‌های عالی مدیریت را به افرادی که خود در بالاترین پست‌های مدیریتی و همراه با پیش‌زمینه تحصیلی مدیریت هستند، داشته و در نهایت دانش‌پژوهانی که به غنی شدن فضای کلاس‌های درس از طریق انتقال تجارب خود و دید تیزبین نسبت به مسائل و مشکلات، موجود کمک کنند فرصت باارزشی برای رشد مهارتی و مدیریتی در عرصه معدن بود.

در همین رابطه