رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

خورشید گزدرازی در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین

تعطیلی شنبه، هزینه های تجارت خارجی را کاهش می دهد

رئیس اتاق بوشهر معتقد است: تعطیلی پنجشنبه هزینه‌های گزافی برای صادرکنندگان و واردکنندگان، علاوه بر سایر هزینه‌های جاری آن‌ها ایجاد خواهد کرد. در حالی که تعطیلی شنبه، فاصله 4 روزه ما با دنیا را به سه روز کاهش خواهد داد.

10 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69696
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بوشهر، گفت: تعطیلی شنبه، می‌تواند با کاهش تعداد روزهای غیرفعال ما با دنیا از چهار روز به سه روز، هزینه‌های صادرات و واردات را کاهش دهد.

خورشید گزدرازی، در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین، ادامه داد: تعطیلی شنبه و یکشنبه در بیشتر کشورهای دنیا موجب شده تا دیگر کشورهای خاورمیانه و مسلمان هم تعطیلات آخر هفته خود را کم‌کم با آن‌ها تطبیق دهند تا روزهای فعال خود برای مراودات مالی با دنیا را به حداکثر برسانند.

او ادامه داد: در حالی در کشور ما شنبه، اولین روز کاری است که بسیاری از کشورها مثل امارات و قطر تعطیل هستند و سیستم اداری و اجرایی در حوزه واردات و صادرات تعطیل هستند. یعنی اگر کالایی در این روزها وارد بندر امارات شود، باید معطل بماند چون همه چیز تعطیل است و کاری انجام نمی‌شود. حالا اگر پنجشنبه و جمعه را هم در کشور خودمان به عنوان روزهای تعطیل در نظر بگیریم، دو روز دیگر ارتباط ما با دنیا قطع خواهد شد.

گزدرازی بیان کرد: بازار هدف ما در حوزه واردات چین است و در حوزه صادرات نیز کشورهای خلیج‌فارس و آفریقا عمده کشورهای هدف هستند. این کشورها شنبه و یکشنبه و برخی نیز جمعه و شنبه تعطیل هستند. بنابراین در نقل و انتقالات مالی و خرید ارز تجار ما شنبه و یکشنبه را از دست می‌دهند چون در این کشورها تعطیل رسمی است و در داخل هم اگر پنجشنبه و جمعه تعطیل باشد، دو روز دیگر را هم از دست می‌دهند.

او افزود: اگر ارتباط ما با سیستم بانکی دنیا برقرار بود، متوجه می‌شدیم که تعطیلی پنجشنبه چطور فاصله ما را با دنیا بیشتر می‌کند. در شرایط فعلی ارتباط مالی ما با دنیا از طریق صرافی‌هاست که آن‌ها هم در تعطیلات رسمی تعطیل هستند. بنابراین مشخص نیست برخی چطور می‌گویند می‌شود ارتباطات تجاری را از طریق شبکه‌های اجتماعی دنبال کرد و تعطیلی پنجشنبه آسیبی به تجارت وارد نمی‌کند!.

رئیس اتاق بوشهر، گفت: بسیاری کشورهای مسلمان از نظر امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و زیرساخت‌های اینترنت از امکانات بهتری نسبت به ما برخوردار هستند و اگر مشکل تعطیلی پنجشنبه و اختلاف روزهای غیرتعطیل ما با دنیا از طریق شبکه‌های اجتماعی قابل جبران بود، کشورهایی مثل ترکیه و امارات و قطر زودتر از ما به این نتیجه می‌رسیدند.

او تأکید کرد: تعطیلی پنجشنبه هزینه‌های گزافی برای صادرکنندگان و واردکنندگان، علاوه بر سایر هزینه‌های جاری آن‌ها ایجاد خواهد کرد. همین الآن هم که پنجشنبه‌ها نیمه تعطیل است در حوزه صادرات اداره استاندارد، سازمان صمت استان که متولی مجوزهاست، اداره جهاد کشاورزی و حتی گمرک در عمل تعطیل هستند.

گزدرازی ادامه داد: این تعطیلی برای تجار هزینه‌زا است. چون در عمل دو روز را به دلیل تعطیلی داخل و دو روز را هم به دلیل تعطیلی در خارج از کشور از دست می‌دهند. اگر شنبه تعطیل شود این 4 روز به سه روز کاهش پیدا می‌کند که به کاهش هزینه‌های ما کمک کرده و ما را بیشتر در بازارهای جهانی نگه می‌دارد.

در همین رابطه