رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در نشست تجاری ایران و ترکمنستان مطرح شد

حجم مراودات تجاری بین ایران و ترکمنستان رو به افزایش است

در نشست تجاری ایران و ترکمنستان، ارزش تجارت دو کشور حدود 450 میلیون دلار عنوان شد که بر اساس اظهارات رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان این رقم با توجه به ظرفیت‌های دو طرف در حال رشد است.

سارا ترابی

خبرنگار
10 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69726
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه ایران‌اکسپو 2024، یک هیات 150 نفری از فعالان اقتصادی ترکمنستان به سرپرستی اتاق بازرگانی این کشور به ایران سفر کردند و تعدادی از آنها در نشست تجاری با فعالان اقتصادی ایرانی در اتاق ایران حضور یافتند.

در ابتدای این جلسه شهرام خاصی‌پور، مدیرکل معاونت بین‌الملل اتاق ایران با بیان اینکه امکانات مناسبی در اختیار دو کشور قرار دارد تا سطح همکاری‌های خود را در حوزه حمل‌ونقل ارتقا دهند، گفت: سرمایه‌گذاری مشترک در بخش انرژی، ظرفیت دیگری است که امکان همکاری بین دو کشور را فراهم می‌کند.

او حرکت به سمت سرمایه‌گذاری مشترک را هدف دولت‌های ایران و ترکمنستان دانست و افزود: بر اساس مذاکراتی که بین مقامات دولتی دو کشور انجام شده است، جذب سرمایه‌های خارجی و تعریف پروژه‌های مشترک از برنامه‌های اصلی دو کشور است. در این بین گردشگری سلامت نیز می‌تواند به عنوان یکی از زمینه‌های همکاری بین ایران و ترکمنستان مدنظر باشد.

خاصی‌پور برگزاری نشست‌های تجاری، اعزام و پذیرش هیات‌ها و ارائه اطلاعات لازم از اقتصاد دو طرف را جزو وظایف اتاق‌ها عنوان کرد و ادامه داد: زمانی که اتاق‌های بازرگانی و صنعت دو کشور پای کار بیایند، برآیند آن، جهش در مناسبات تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک خواهد بود.

در ادامه نشست، حسین میرشفیع، مشاور وزیر راه‌وشهرسازی از مذاکرات بین مقامات دو کشور و توافقات خوبی که در کمیسیون اقتصادی ایران و ترکمنستان حاصل شد، صحبت کرد.

او تصریح کرد: دو مرز سرخس و اینچه‌برون، ظرفیت بالایی در بخش حمل‌ونقل دارند. در عین حال امکانات خوبی برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های ریلی برای دسترسی ترکمنستان به بنادر چابهار و بندرعباس از طرف دولت ایران ایجاد شده است. در رابطه با ایجاد زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای نیز سرمایه‌گذاران ایرانی آماده فعالیت در ترکمنستان هستند و از طرف مقابل هم برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی شده است؛ ایران آمادگی جذب سرمایه‌های فعالان اقتصادی ترکمنستان را دارد.

در این بین رمضان بهرامی، رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان از شروع فصل جدیدی در مناسبات بعد از سفر روسای جمهور دو کشور به ایران و ترکمنستان سخن گفت و افزود: بعد از دعوت اتاق مشترک ایران و ترکمنستان از هیات تجاری این کشور برای بازدید از ایران‌اکسپو 2024، بعد از سال‌ها شاهد سفر رئیس اتاق ترکمنستان در رأس یک هیات بزرگ به ایران بودیم که بسیار امیدوارکننده است.

او حضور 150 تاجر ترکمنستانی در ایران طی برگزاری نمایشگاه ایران‌اکسپو را مورد توجه قرار داد و افزود: در این شرایط که شاهد تقویت سطح روابط هستیم، باید برای ایجاد زیرساخت‌ها، پیگیر اجرای مصوبات کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان باشیم و این مهم باید از طرف فعالان اقتصادی دو طرف انجام شود.

این فعال اقتصادی حجم مراودات بین دو کشور را بالغ‌بر ۴۵۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: در تلاشیم تا پایان سال جاری، جهش قابل توجهی در حجم مراودات داشته باشیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان در راستای حل چالش‌های پیش‌روی بخش خصوصی دو طرف گفت: باید زمینه تردد و عرضه کالاهای دو طرف در کشور مقابل روان‌سازی شود. در حال حاضر این روند در ترکمنستان به سختی امکان‌پذیر است. در مرز اینچه‌برون تردد و روابط بین دو کشور ضعیف شده که باید رونق بگیرد، حتی در مرز سرخس و باج‌گیران نیز شرایط مناسب نیست. بنابراین در قدم اول باید شرایط را مناطق مرزی بهبود ببخشیم و شاهد رونق مراودات مرزی بین دو کشور باشیم.

در انتهای نشست فرصتی فراهم شد تا فعالان اقتصادی دو طرف به صورت رودررو با یکدیگر مذاکره کنند. اعضای هیات ترکمنستان در حوزه‌های صنایع‌غذایی، آشامیدنی، نفت و پتروشیمی، صنعت ساختمان و نساجی، تجهیزات پزشکی، نصب و نگهداری دستگاه‌های صنعتی و گلخانه، فعال بودند.

 

در همین رابطه