رادیو مجازی اتاق ایران - 31 اردیبهشت 1403

رئیس انجمن آزمایشگاه‌های همکار آزمون و واسنجی ایران مطرح کرد

عضویت در اتحادیه بین المللی اعتباربخشی آزمایشگاهی، هزینه تجارت را کاهش می دهد

رئیس انجمن آزمایشگاه‌های همکار آزمون و واسنجی ایران، می‌گوید: عضویت مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران در اتحادیه تأیید صلاحیت آسیا-اقیانوسیه و اتحادیه بین‌المللی اعتباربخشی آزمایشگاهی، به کاهش هزینه تجارت کمک می‌کند.

12 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69736
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کسب اعتبار و عضویت کامل و قطعی مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران در اتحادیه تأیید صلاحیت آسیا-اقیانوسیه و اتحادیه بین‌المللی اعتباربخشی آزمایشگاهی، پس از 26 سال انتظار، با همت و تلاش شبانه‌روزی مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران و پشتیبانی سازمان ملی استاندارد، محقق شد.

انجمن آزمایشگاه‌های همکار آزمون و واسنجی ایران، یکی از ذینفعان مهم در امر کیفیت کشور است که به‌واسطه این توافقنامه مهم، بیش از 1000 آزمایشگاه این جامعه، دارای اعتبار بین‌المللی شده و پاسخ‌های آزمون کالا و خدمات آن در بیش از 100 کشور دنیا قابل‌قبول خواهد بود.

رئیس هیات مدیره انجمن آزمایشگاه‌های کشور با تأکید بر اهمیت عضویت مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران در APAC گفت: این که کیفیت ایران به‌واسطه اعتبار بین‌المللی نظام تأیید صلاحیت در کشورهای جهان پذیرفته می‌شود موضوعی بسیار مهم است که آثار آن در بازرگانی و صنعت مشهود خواهد بود.

علیرضا محب علی افزود: پیش‌ازاین هیچ‌یک از کشورها، حتی کشورهای همسایه، پاسخ آزمون‌های آزمایشگاه‌های کشور ما را قبول نداشتند که تاجر و صنعتگر ایرانی مجبور بود مبالغ بسیار زیاد دلاری و یورویی جهت آزمون در کشورهای دیگر هزینه کند و این در شرایطی بود که انتقال نمونه و ارسال نمونه هم مشکلات خاص خود را داشت.

او ادامه داد: این موضوع نه‌تنها موجب خروج ارز از کشور می‌شد بلکه هزینه صادرات را بسیار افزایش می‌داد و درنهایت، فرد باید منتظر می ماند که آیا قبول می‌شود یا نه که خود داستان مفصلی بود؛ اما با عضویت ایران در اتحادیه تأیید صلاحیت آسیا و اقیانوسیه این مشکلات حل شد.

محب علی با اشاره به منافع بی‌شمار و آثار پرمخاطب عضویت مرکز ملی تأیید صلاحیت در این اتحادیه، گفت: با تحقق این عضویت، یک‌بار در ایران، کالا آزمون می‌شود و نتایج آن در سراسر جهان پذیرفته می‌شود. این تحقق علمی و عملی و گام اول جهش تولید است. این توافقنامه چارچوبی معتبر و از نظر فنی قدرتمند برای دولت، حاکمیت و بخش خصوصی ایجاد می‌کند که بر اساس آن می‌توان موافقت‌نامه‌های تجاری بین‌المللی دوجانبه یا چندجانبه را توسعه داد.

به گفته او، رسمیت یافتن خدمات و نتایج آزمایشگاه‌های آزمون و کالیبراسیون توسط کشورهای دیگر، فرایندهای تجاری را تسریع و تسهیل نموده و صدور نتایج قابلیت اطمینان، کاهش هزینه‌های تجار را موجب می‌شود.

رئیس انجمن آزمایشگاه‌های کشو، گفت: افزایش اعتماد عمومی به کالا و خدمات ایرانی یکی دیگر از مزایای عضویت در اتحادیه جهانی است. مصرف‌کنندگان با علم به اینکه نتایج ارزیابی انطباق محصولات و خدمات توسط یک سازمان تأیید صلاحیت شده بین‌المللی حمایت شده و دارای اعتبار جهانی است می‌توانند به آن اعتماد کرده و قضاوت خود را به داده‌های محکم، مستند کنند.

محب علی اظهار کرد: نتایج به دست آمده از آزمایشگاه‌های معتبر، می‌توانند برای حفاظت از منافع عمومی توسط قانون‌گذاران، تصمیم گیران و تصمیم‌سازان استفاده شود تا افزایش سطح کیفیت جامعه را همراه داشته باشد. این عضویت در حوزه‌های آزمایشگاه‌های آزمون و کالیبراسیون، در حوزه تأیید صلاحیت آزمایشگاه‌های تشخیص طبی با استاندارد 15189، اثرات مستقیم بر کیفیت و سلامت جامعه داشته و نقش والایی در پیشرفت و توسعه علوم پزشکی، فرایندهای تشخیصی و ارتقا سلامت در کشور خواهد داشت.

او در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان آزمایشگاه‌های تأیید صلاحیت شده توسط مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران را شناسایی کرد، گفت: آزمایشگاه‌های آزمون و کالیبراسیون که دارای گواهینامه 17025 و آزمایشگاه‌های تشخیص طبی که دارای گواهینامه 15189 از مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران باشند در دامنه تأیید شده دارای اعتبار بین‌المللی هستند که فهرست آنها از طریق پرتال مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران قابل دریافت است.

به عقیده محب علی، عضویت مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران در اتحادیه تأیید صلاحیت آسیا-اقیانوسیه و اتحادیه بین‌المللی اعتباربخشی آزمایشگاهی، سرآغازی در مسیر توسعه همه‌جانبه کشور است.

در همین رابطه