رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

ابوالحسن خلیلی در نشست تخصصی صنایع غذایی در حاشیه ایران‌ اکسپو

رشد 8 درصدی صادرات صنعت غذا قابل دسترسی است

رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران، حجم صادرات صنعت غذای کشور را متناسب با دانش و بهره‌مندی از خطوط تولیدی بر اساس تکنولوژی‌های جدید، یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برآورد کرد.

16 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69793
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران با نگاهی به توانمندی‌های صادراتی صنعت غذای کشور، رشد بین 7 تا 8 درصدی صادرات این صنعت با برنامه منظم و مشخص در طول سه یا پنج سال آینده را هدف صادراتی صنایع غذایی کشور عنوان کرد و گفت: این صنعت علی‌رغم تحریم‌ها در سال 1402 یک‌میلیارد و 800 میلیون دلار صادرات داشته است.

ابوالحسن خلیلی در نشست تخصصی صنایع غذایی در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو 2024، افزود: علی‌رغم فشارهای ناشی از تحریم‌ها، صنعت غذا در سال ۱۴۰۲ صادرات حدود دو میلیون تن کالا با ارزش تقریبی دو میلیارد دلار را ثبت کرد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، اقلیم‌های متفاوت کشاورزی در ایران، خطوط تولیدی مجهز به تکنولوژی‌های جدید و از سوی دیگر دانش تخصصی که در حوزه تولید و صادرات در این سال‌ها در صنعت غذا کسب شده را بیانگر ظرفیت صادراتی بیش از دو میلیارد دلار این صنعت، دانست.

رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران، خاطرنشان کرد: صنایع غذایی از جمله صنایعی هستند که به دلیل دارا بودن مزیت‌های نسبی در صادرات، ایجاد ارزش‌افزوده، اشتغال‌زایی بالا و توسعه فعالیت‌های کشاورزی می‌تواند نقش مؤثری در اقتصاد ایران بازی کند.

او ادامه داد: صنعت لبنیات، شیرینی و شکلات، صنایع پیشرو در صنعت غذا هستند و قادرند زمینه رشد صادرات صنایع غذایی را تا پنج میلیارد دلار افزایش دهند. البته باید توجه داشت که تحریم‌ها بخش زیادی از محدودیت‌ها را به تولیدکننده و صادرکننده تحمیل می‌کند؛ اما از آنجایی که غذا مشمول تحریم‌ها نیست، راه‌هایی برای کاهش این فشارها در روند صادرات محصولات غذایی وجود دارد.

این فعال اقتصادی سهم صنایع غذایی از تولید ناخالص داخلی را برابر با 3.7 درصد، سهم آن را در کل اشتغال صنعتی کشور بالغ بر 18 درصد و سهم آن از ارزش‌افزوده بخش صنعت را حدود 11 درصد برآورد کرد. بر اساس اظهارات او سهم صادرات صنعت غذا از کل صادرات صنایع هم 7.3 درصد است.

خلیلی ابراز امیدواری کرد: در سال ۱۴۰۳ با برنامه‌ریزی منظم‌تر و حمایت‌های واقعی دولت، شاهد رشد حداقل هفت تا هشت درصدی در بخش صادرات باشیم.

در همین رابطه