رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

اپل، نتفلیکس و آمازون، درآمد شبکه‌های کابلی را به خطر می‌اندزند

قدرت نمایی پلتفرم‎ های آنلاین در پخش مسابقات ورزشی

ورود پخش‌کننده‌های آنلاین مانند آمازون، اپل و نتفلیکس به پخش مسابقات ورزشی، وضعیت اقتصادی شبکه‌های کابلی را که بیشتر از این طریق درآمد کسب می‌کنند، به خطر انداخته است.

16 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69796
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پخش تلویزیونی یک شاهراه درآمدی برای باشگاه‌های ورزشی و مسیری رقابتی برای شبکه‌های تلویزیونی به حساب می‌آید.

در حال حاضر این موضوع وارد فاز تازه‌ای از رقابت شده است به طوری که پلت‌فرم‌های پخش آنلاین مثل نتفیلیکس و آمازون، وارد رقابت جدی با شبکه‌های تلویزیونی برای دریافت حق پخش رقابت‌های ورزشی شده‌اند.

حق پخش تلویزیونی سهم ۷۰ درصدی از درآمدهای باشگاه‌های فوتبال دارد و در سمت مقابل شبکه‌های تلویزیونی نیز با پخش این رقابت‌ها مخاطبان خود را افزایش می‌دهند و تبلیغات بیشتری را جذب می‌کنند. این چرخه اقتصادی یک رابطه برد-برد را در جهان ساخته است.

در ایران اما این چرخه هنوز شکل نگرفته است چراکه رقابتی میان شبکه‌های تلویزیونی وجود ندارد و صداوسیما هم هنوز زیر بار پرداخت حق پخش مسابقات ورزشی نرفته است.

 رسانه سی‌بی‌سی CBC اخیراً در گزارشی به ورود پلتفرم‌های آنلاین به میدان حق پخش رقابت‌های ورزشی پرداخته است.

بر اساس این گزارش، علاوه بر شبکه‌های تلویزیونی و کابلی، پلتفرم‌ها و استریم‌های پخش آنلاین مانند اپل، آمازون و نتفلیکس وارد حوزه پخش مسابقات ورزشی شده‌اند تا از درآمدهایی که می‌توانند در این بخش داشته باشند، بی‌نصیب نمانند.

 سال‌هاست که تلویزیون‌های کابلی، مشترکان و ببینندگان غول‌های پخش مانند نتفلیکس، اپل و آمازون را جذب می‌کنند؛ اما اکنون، همین شرکت‌ها برای پخش زنده مسابقات ورزشی رقابت می‌کنند و درآمد کلان تلویزیون‌های کابلی از پخش مسابقات ورزشی را هدف گرفته‌اند.

سی‌بی‌سی(CBC) در گزارشی نوشت: در این زمینه AppleTV+قراردادی 10 ساله و چند میلیارد دلاری برای پخش مسابقات فوتبال لیگ آمریکا MLS و همچنین پخش برخی از بازی‌های لیگ بیسبال MLB دارد. نتفلیکس هم برای تضمین خرید حق پخش مسابقات کشتی کج WWE هزینه کرده است.

در بین این پخش‌کننده‌ها، آمازون جزو اولین پخش‌کننده‌هایی بود که برای پخش مسابقات ورزشی اقدام کرد و هفته گذشته پخش بازی‌های دوشنبه‌شب لیگ هاکی NHL را به پیشنهادات خود اضافه کرد.

در همین حال، چندین رسانه آمریکایی گزارش داده‌اند که آمازون نیز آماده است تا حق پخش بازی‌های فصل آینده NBA را خریداری کند.

وید پیسون دنی، تحلیلگر Parrot Analytics می‌گوید:«ورود این پخش‌کننده‌ها به پخش مسابقات ورزشی، نشانه بدی برای کسب‌وکار رو به کاهش تلویزیون کابلی است.»

به‌خصوص که بسیاری از برنامه‌های پرببیننده تلویزیونی شبکه‌های کابلی، برنامه‌های ورزشی هستند و هم در کانادا و هم در ایالات‌متحده، رتبه اول را به خود اختصاص داده است. در ایالات‌متحده، مسابقات لیگ فوتبال آمریکایی NFL و در کانادا، مسابقات هاکی در بین ده برنامه پرببینده تلویزیونی هستند..

تنها برنامه غیرورزشی که در این لیست‌ها جای گرفت، مراسم اسکار 95 بود. پخش اسکار 2023 هشتمین برنامه تلویزیونی پربیننده در کانادا و پانزدهمین برنامه پربیننده در ایالات‌متحده بود.

برنامه‌های ورزشی راه نجاتی برای غول‌های شبکه‌های کابلی است و دیوید هاردیستی، دانشیار بازاریابی و علوم رفتاری در دانشکده بازرگانی Sauder در دانشگاه بریتیش کلمبیا در این باره گفت: «[ورزش] یکی از تنها چیزهایی بود که مردم را به استفاده و خرید حق اشتراک شبکه‌های کابلی ترغیب می‌کرد.»

با مهاجرت بیشتر ورزش‌ها به پلتفرم‌هایی مانند آمازون و اپل، هاردیستی معتقد است که روند نزول و کاهش مخاطبان شبکه‌های کابلی سرعت بیشتری خواهد گرفت.

با وجود این تهدید اما پخش‌کنندگان سنتی یا همان تلویزیون کابلی نمی‌خواهند تسلیم شوند. رئیس و مدیرعامل تلویزیون کابلی راجرز گفت که قصد دارد قرارداد خود را برای پخش بازی‌های لیگ هاکی NHL تمدید کند.

این تلویزیون کابلی در سال 2013 یک قرارداد 12 ساله به ارزش 5 میلیارد و 200 میلیون دلار پخش بازی‌های لیگ هاکی امضا کرد، قراردادی که رقم آن در زمان فضای پخش هاکی کانادا را تغییر داد.

همچنین با اضافه شدن ورزش‌ها به پلتفرم‌های پخش، بسیاری از مصرف‌کنندگان ممکن است نیاز به اضافه کردن سرویس دیگری به صورت‌حساب اشتراک ماهانه خود احساس کنند.

با این حال به نظر می‌رسد مخاطبان باید برای خرید حق اشتراک پخش مسابقات ورزشی از استریم‌ها مانند اپل، آمازون و... نسبت به گذشته هزینه‌های بیشتری پرداخت کنند. ناظران صنعت استریم هشدار می‌دهند که روزهای هزینه‌های کم برای استریم به پایان رسیده است زیرا سکوهایی مانند نتفلیکس و دیزنی پلاس در مسیر افزایش سودآوری حرکت می‌کنند.

پیسون دنی به سی‌بی‌سی نیوز گفت: «بازسازی بزرگی که هم‌اکنون در حال انجام است، تماشای مسابقات تیم‌های مورد علاقه برای تماشاگران ورزشی دشوار و گران‌تر می‌کند.»

در حال حاضر، ورزش در چندین پلتفرم به‌طور همزمان پخش خواهد شد و این بدان معناست که طرفدارانی که نمی‌خواهند یک بازی را از دست بدهند، احتمالاً مجبور خواهند بود چندین سرویس استریم مختلف را مرور کنند و به پرداخت هزینه بسته‌های ورزشی تلویزیون کابلی که هنوز حق پخش کلیدی مسابقات ورزشی را دارند، نیز ادامه دهند.

موضوعات :
در همین رابطه