رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق یزد در نشست شورای گفت‌وگوی استان مطرح کرد

استفاده از ظرفیت‌های مردمی در دستور کار اتاق یزد است

مجتبی دستمالچیان، رئیس اتاق یزد، با تأکید بر اینکه این اتاق به دنبال استفاده از ظرفیت‌های مردمی است، گفت: مردمی سازی اقتصاد در راستای تحقق شعار سال از مسائلی است که باید مورد توجه بخش خصوصی باشد.

16 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69797
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد، گفت: بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف به‌منظور تحقق شعار سال در دستور کار اتاق یزد است و استفاده از ظرفیت‌های مردمی نیز همواره موردتوجه این اتاق بوده و در سال جدید به‌صورت ویژه به این حوزه پرداخته می‌شود و مردمی‌سازی باید سازوکار ویژه خود را داشته باشد و لازم است با برگزاری جلسات متعدد این طرح به پختگی لازم دست یابد.

مجتبی دستمالچیان در نود و یکمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد، افزود: در راستای اجرای مصوبات شورای گفت‌وگو، هر دستگاه و نهادی از این مهم سرباز زد اتاق موظف است تا این کوتاهی را اعلام کند.

دستمالچیان همچنین در خصوص تعطیلی رسمی روز پنجشنبه در کشور خاطرنشان کرد: لازم است پیگیری‌های لازم جهت انتقال تعطیلی رسمی از پنجشنبه به شنبه انجام گیرد؛ زیرا ایران تنها کشوری در منطقه است که با تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه چهار روز ارتباط تجاری خود با دنیا را از دست می‌دهد و اتاق اصفهان بررسی دقیقی از این موضوع به عمل‌آورده که طبق آن تعطیلی پنجشنبه و جمعه زیانی معادل 8 میلیارد دلار را به همراه خواهد داشت و با انتقال تعطیلی به شنبه 50 درصد این ضرر کاهش خواهد یافت.

وی همچنین در ادامه به کاهش تمایل یزدی‌ها به حوزه تجارت اشاره کرد و افزود: یزدی‌ها سابقاً بازار قوی داشته و بحث تجارت در یزد مطرح بود؛ اما امروز بیشتر تولیدکننده داریم تا تجار و این موضوع باید موردتوجه قرار گیرد؛ زیرا تجارت که سابقاً در یزد رونق داشته از بین رفته و کالای تولیدی به بازار تهران می‌رود و سود نیز نصیب تجار غیر یزدی می‌شود. خواهشمندم نگاهی ویژه به این حوزه وجود داشته باشد و ایجاد بازارهای تخصصی برای صنایع در استان می‌تواند به کاهش واسطه‌گری و همچنین تعدیل قیمت‌ها نیز کمک کند.

دستمالچیان در ادامه این جلسه با اشاره به قانون جدید سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی مطرح کرد: در اجرای قانون سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی در استان لازم است به جزئیات نیز توجه شود؛ زیرا نزدیک به 30 درصد از صنعت نساجی در استان یزد فعالیت دارند که مشتری آن‌ها اصناف هستند؛ اما جملگی پروانه خود را به خرده‌فروشی تغییر داده تا از پرداخت ارزش‌افزوده معاف شوند؛ بنابراین لازم است که اقدامات جدی دراین‌خصوص صورت گیرد.

رشد 71 درصدی درآمدهای مالیاتی یزد

مدیرکل امور مالیاتی استان یزد در خصوص عملکرد اداره کل امور مالیاتی در سال گذشته تشریح کرد: سال 1402 سال دشواری ازنظر مباحث اقتصادی و درامدهای مالیاتی بود اما خوشبختانه به نتایج خوبی دست یافتیم و سال را با 5/15 همت وصول مالیات به پایان رساندیم به‌طوری‌که مالیات‌های مستقیم وصولی در استان بالغ‌بر 97 هزار میلیارد ریال، مالیات‌های غیرمستقیم که بیش‌تر آن را ارزش‌افزوده تشکیل می‌دهد بالغ‌بر 57 هزار میلیارد ریال بوده است و پیش‌بینی سازمان برای سال گذشته 4/16 همت بود که از این مقدار 1/94 درصد آن وصول شد.

رضا نجف‌زاده افزود: استان یزد در سال گذشته 49 درصد رشد درآمدهای مالیاتی را تجربه کرده که به نسبت رشد 71 درصدی کشور رشد نسبتاً پایینی بوده است همچنین یزد رتبه دهم را ازنظر وصول درآمدهای مالیاتی در کشور به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: در حوزه تولید با ارزش‌افزوده، 45 درصد مالیات‌ها از بخش تولیدی اتخاذ شده است و 5 شرکت بزرگ استان 60 درصد درآمد مالیاتی استان را شامل می‌شوند همچنین در سال گذشته هزار و 300 میلیارد استرداد منابع مالیاتی استان بوده است و با 208 درصد رشد در شاخص استرداد روبه‌رو بودیم، عوارض عمومی نیز از دیگر شاخص‌هایی است که وصل آن بر عهده اداره کل امور مالیاتی است که در مقایسه با سال‌های گذشته رشد بسیار خوبی را در سال 1402 تجربه کردیم به‌گونه‌ای که در سال 1400، هزار و 400 میلیارد تومان، در سال 1401، 2 هزار و 300 میلیارد تومان و در سال 1402 این عدد به 3 هزار و 130 میلیارد تومان رسیده است که این عوارض مستقیماً بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان توزیع می‌گردد.

تأکید استاندار بر اتصال بدنه دانشگاهی با اتاق

استاندار یزد در این نشست با تأکید بر اینکه باید اتصال بدنه دانشگاهی با اتاق و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی برقرار شود و از تخصص دانشگاهیان برای رفع چالش‌ها و حل مشکلات استفاده شود، افزود: در سال ۱۴۰۲ فعالیت‌های خوبی توسط اتاق یزد انجام شد و فعالیت‌ها نسبت به قبل بسیار بیشتر بود و این موضوع قابل‌تجلیل است؛ اما برای کارایی بیشتر، اتصال بدنه دانشگاه و اتاق و کمیسیون‌های شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی باید پیگیری و عملیاتی شود.

مهران فاطمی همچنین به تأثیرگذاری جلسات شورای گفت‌وگو اشاره کرد و گفت: جلسات گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی هنگامی فایده دارد که بعد از هر جلسه مشکلی حل شده و گشایشی را در فعالیت‌ها و کسب‌وکارها شاهد باشیم کما اینکه اصل گفت‌وگو بسیار خوب است؛ اما مصوبات شورای گفت‌وگو باید کاملاً پیگیری شده و حتی به‌گونه‌ای اقدام شود که در سطح ملی هم مطرح شده و به‌عنوان الگو استفاده شود.

وی افزود: به‌عنوان‌مثال سکوهای تنظیم بازار و عرضه کالاهای اساسی در استان یزد انجام شد که با ۳۰ درصد زیر قیمت بازار محصولات عرضه می‌شود و با استقبال مردم مواجه شده و لذا برای معافیت مالیاتی این بخش نیز در سفر وزیر اقتصاد به یزد پیگیری شد و مصوبات خوبی اخذ شد و اکنون باید اجرایی شدن آن پیگیری شود.

استاندار یزد تصریح کرد: شورای گفت‌وگو باید در واحدهای تولیدی و به‌صورت میدانی برگزار شود تا ضمن حل مشکل واحد صنعتی و مشاهده مشکلات و چالش‌ها به‌صورت میدانی جلسات همچنین ارتقای سطح آموزش‌ها نیز در نظر گرفته شود هرچند این دوره‌های آموزشی از دیگر نقاط مثبت این دوره است که باید همچنان ادامه پیدا کند.

فاطمی ادامه داد: ارتباطات بین‌المللی و دیپلماسی اقتصادی استان باید توسط اتاق یزد فعال شود و قراردادها و تفاهم‌نامه‌های منعقد شده نیز پیگیری گردد همچنین خواهرخواندگی‌هایی که انجام شده باید پیگیری و از این فرصت به‌درستی بهره‌برداری شود.

موضوعات :
در همین رابطه