رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق قم در نشست شورای گفت‌وگوی استان

مشکلات مالیاتی، دست و پای تولیدکنندگان را بسته است

محمد ایرانی، رئیس اتاق قم با انتقاد از مشکلات و موانع عدیده در مسیر واحدهای تولیدی و صادرکنندگان، حل چالشهای حوزه تولید و صادرات را خواستار شد.

16 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69800
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم گفت: مشکلات مالیاتی، دست و پای تولیدکنندگان را بسته است به‌گونه‌ای که تولیدکنندگان باور دارند دولت قوانینی را اتخاذ کرده تا بخش خصوصی علاوه بر بروکراسی و مشکلات تسهیلات بانکی با موضوع اصلی مالیات دست‌وپنجه نرم کند.

محمد ایرانی در شصت و یکمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان قم، با اشاره به مشکلات مرتبط با فعالان اقتصادی استان اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که پیش روی تولیدکنندگان استان است، قطعی برق در فصل گرم سال بوده که امیدواریم تدبیر درستی در این خصوص صورت گیرد و هزینه‌های سنگینی بر تولید و صنعت استان تحمیل نشود.

رئیس اتاق قم تصریح کرد: با شروع فصل گرم سال و ناترازی تولید و مصرف برق، نگرانی واحدها از خسارات ناشی از قطعی است که مهم‌ترین تأثیر این مسئله بر قیمت تمام‌شده کالا خواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه یکی از بحث‌هایی که در قم بیشتر از استان‌های دیگر درگیر آن هستیم، تخصیص ارز است گفت: از ابتدای بهمن‌ماه سال گذشته تابه‌حال، در واحدهای خُرد استان تقریباً هیچ تخصیص ارزی نداشته‌ایم.

ایرانی با ذکر این نکته که در واحدهای کلان و نیازمند ارزهای بالای یک‌میلیون دلار نیز این وضعیت را شاهد هستیم گفت: بانک مرکزی بعضاً برای واحدهایی که از محل صادراتشان تأمین ارز کرده‌اند نیز کارسازی انجام نداده است.

رئیس اتاق قم، تداوم این روند را منجر به افزایش شدید قیمت نهاده‌های تولید دانست و گفت: دوره گردش مالی و مدت‌زمانی که منابع بانکی برای واردات کالا در اختیار واحدهای اقتصادی استان قرار می‌گیرد، از سه ماه به ۹ ماه افزایش یافته است.

ایرانی با بیان این مطلب که حضور نماینده بانک مرکزی در استان ضروری است، افزود: نماینده بانک مرکزی حداقل باید برای واحدهای کوچک استان که فقط به ۵۰ هزار دلار تا ۱۰۰ هزار دلار ارز نیاز دارند، پاسخ‌گو باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: مواد اولیه‌های وارداتی که تبدیل به کالای نهایی می‌شوند و ارزش افزوده ایجاد می‌کنند را نباید مشمول مالیات کرد چراکه این موضوع به‌راحتی ما را از گردونه رقابت جهانی حذف می‌کند و امروز تولیدکنندگان درگیر مسائل و چالش‌های این‌چنینی هستند که به‌راحتی توسط تصمیمات اجرایی و مدیریتی مدیران در استان‌ها با پیگیری از مقامات بالادستی حل‌وفصل می‌شود.

ایرانی خاطرنشان کرد: چند شورا برای رفع موانع تولید در کشور ایجاد شده درصورتی‌که چه کسی مانع برای تولید ایجاد می‌کند جز مدیران؛ رهبری بارها تأکید کرده‌اند که موانع تولید را بردارید، اما همچنان شاهدیم این موانع موجب کاهش صادرات شده است.

وی با بیان اینکه بیش از 80 درصد گرانول EVA کشور در قم تولید می‌شود، کاهش صادرات این محصول از استان را مورد توجه قرار داد و گفت: برخوردهای مدیران موجب شده دست و پای تولیدکننده بسته و از تولید و صادرات فراری شوند.

موضوعات :
در همین رابطه