رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

با افزایش مسابقات فوتبال در قاره سبز

جوایز لیگ قهرمانان اروپا به 2.47 میلیارد یورو رسید

با تغییر فرمت برگزاری لیگ قهرمانان فوتبال اروپا و افزایش درآمد آن به 4.4 میلیارد یورو در فصل آینده، مبلغ 2.47 میلیارد یورو به عنوان جوایز بین تیم‌‎های شرکت‌کننده توزیع خواهد.

17 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69808
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 لیگ قهرمانان به منحصر به فردترین جشن فوتبال اروپا تبدیل شده است؛ بالاترین سطح رقابت فوتبال باشگاهی دنیا که میلیون‌ها ببیننده و تماشاگر برای تماشای مسابقات تیم‌های محبوبشان لحظه‌شماری می‌کنند؛ روی دیگر این مسابقات، درآمدهای مالی و جوایزی که با توجه به عملکردی که تیم‌ها دارند، بین آنها توزیع می‌شود.

اتلتیک انگلیس در گزارشی نوشت: سود مالی باشگاه‌های اروپایی از حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان، سبب شده تا کسب سهمیه این مسابقات تبدیل به هدف بزرگ برای تیم‌های لیگ‌های مختلف کشورهای قاره سبز تبدیل شود.

لیگ قهرمانان در فصل آینده با فرمت جدیدی برگزار خواهد شد، فرمتی که با توجه به افزایش تعداد مسابقات، درآمدزایی بیشتری را هم برای یوفا به‌عنوان اتحادیه فوتبال اروپا هم خواهد داشت.

بر اساس این فرمت، از فصل آینده به جای 125 بازی فعلی، 189 بازی لیگ قهرمانان برگزار خواهد شد و بازی‌های بیشتر به معنای پول بیشتر برای کسانی است که درگیر هستند.

تلاش برای افزایش درآمد از طریق حق پخش تلویزیونی و معاملات تجاری، همیشه در تغییرات لیگ قهرمانان نقش اساسی داشته است.

یوفا تخمین می‌زند که کل درآمد از چهار رقابت (لیگ قهرمانان اروپا، لیگ اروپا، لیگ کنفرانس اروپا و سوپرجام) از 3.5 میلیارد یورو در این فصل به 4.4 میلیارد یورو در فصل آینده افزایش خواهد یافت که سبب خواهد شد باشگاه‌ها هم درآمد مالی بیشتری داشته باشند.

جوایز باشگاه‌های شرکت‌کننده تقریباً 600 میلیون یورو افزایش پیدا می‌کند. تخمین زده می‌شود که جوایز لیگ قهرمانان اروپا برای فصل 2025 - 2024 تقریباً 2.47 میلیارد یورو باشد. جوایز فصل جاری 2.03 میلیارد یورو است.

در مدل توزیع موجود، پول به چهار صورت تقسیم می‌شود. 25 درصد از کل درآمدها به‌صورت حق مشارکت بین تیم‌ها توزیع می‌شود، 30 درصد جوایز با توجه به عملکرد بین تیم‌ها توزیع می‌شود. 30 درصد دیگر هم با توجه به محاسبه ضریب عملکرد 10 ساله باشگاه‌ها در لیگ قهرمانان بین تیم‌ها توزیع می‌شود و 15 درصد بر اساس ارزش حق‌پخش تلویزیون فروخته شده در کشور مربوط به باشگاه است.

 بر اساس فرمت توزیع درآمدها، هر یک از 36 باشگاه حاضر در لیگ قهرمانان، در ابتدا 18.6 میلیون یورو به دلیل کسب سهمیه و حضور در این مسابقات کسب می‌کنند. در فصل جاری تیم‌های حاضر 15.6 میلیون یورو دریافت می‌کنند و برای فصل آینده 3 میلیون بیشتر دریافتی دارند.

تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان، برای هر برد در این مسابقات 2.1 میلیون یورو و هر تساوی 700 هزار یورو آورده مالی خواهند داشت.

هر چه تیم‌ها به مراحل بالاتری صعود کنند درآمدشان بیشتر خواهد شد. هشت تیم برتر برای راهیابی به مرحله حذفی، 2 میلیون یورو اضافی به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند و یک میلیون یورو به تیم‌های نهم تا شانزدهم تعلق می‌گیرد.

جوایز حضور در مرحله یک‌چهارم نهایی و 12.5 میلیون یورو، نیمه‌نهایی 15 میلیون یورو و فینال 18.5 میلیون یورو خواهد بود. تیم برنده می‌تواند 6.5 میلیون یورو دیگر و همچنین 4 میلیون یورو بیشتر برای رسیدن به فینال سوپر جام یوفا در سال 2025 درآمد کسب کند.

این جوایز از سهم 30 درصدی بخش عملکرد تیم‌ها بین باشگاه‌ها تقسیم خواهد شد و مبلغ آن 915 میلیون یورو پیش‌بینی می‌شود. مبلغ پرداخت‌های مربوط به عملکرد در فصل جاری تنها 600 میلیون یورو بود.

موضوعات :
در همین رابطه