رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

در نشست بهمن‌ماه کمیسیون مطرح شد

انتقاد رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل اتاق ایران از ممنوعیت واردات واگن باری

رئیس کمسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران گفت: وزارت صمت به بهانه حمایت از تولید داخل، واردات واگن باری را ممنوع کرده است؛ این در حالی است که 85 درصد قطعات واگن‌های تولید داخل، وارداتی است.

26 بهمن 1395
کد خبر : 7002
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

امید ملک رئیس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در جلسه این کمیسیون که روز یکشنبه 24 بهمن به ریاست وی برگزار شد، گفت: جی‌دی‌پی حمل و نقل در دنیا دو رقمی و حدود 17 درصد است اما این صنعت در ایران علی‌رغم پراکندگی کشور و همچنین دسترسی به همه شقوق حمل و نقل و داشتن موقعیت استراتژیک در منطقه که محل تلاقی سه حوزه بزرگ آسیای میانه، اروپای شرق و خلیج فارس است، در بهترین حالت تنها 7 درصد است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران با اشاره به ممانعت وزارت صنعت، معدن و تجارت از واردات واگن باری به بهانه حمایت از تولید داخل افزود: این در حالی است که ما برای تولید واگن و کامیون در ایران، به ترتیب 85 و 80 درصد قطعات را وارد می‌کنیم و تولید داخل آنها تنها به صورت مونتاژ قطعات وارداتی است. از سوی دیگر اشتغال تولید واگن باری در ایران سالانه یک نفر است ولی بهره‌برداری از واگن باری سالانه 3 نفر به مدت 30 سال اشتغال ایجاد می‌کند. لذا ممانعت از واردات واگن باری به بهانه تولید داخل توجیهی ندارد.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی تحت هر شرایطی از بخش خصوصی در جلسات مختلف استقبال می‌کند، ادامه داد: عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سال گذشته جدیت فراوانی به خرج داد تا بخش خصوصی توانست بخشنامه حذف مالیات بر ارزش افزوده از ابقای بار در بنادر را از وزارت امور اقتصادی و دارایی اخذ کند و به سازمان بنادر و دریانوردی نیز دستور اکید داد تا این بخشنامه را اجرایی کند.

بارنامه واحد بین‌المللی صادر می‌شود

در ادامه این نشست، مهدی صفری‌مقدم مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل و نقل معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر محدود بودن اختیارات و منابع وزارت راه و شهرسازی برای رفع مشکلات فعالان بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل، گفت: باید برای حل مشکلات فعالان صنعت حمل و نقل، دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف با یکدیگر همکاری کنند. مطالبه‌گر این حرکت باید بخش خصوصی و اتاق ایران باشد.

مدیرکل دفتر مدل‌های حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی افزود: این وزارت موضوع پایش لجستیک را در دست اجرا دارد که در این طرح سالانه شاخص ال‌پی‌آی محاسبه و بررسی می‌شود.

به گفته صفری‌مقدم، شاخص ال‌پی‌آی، برنامه پایش صنعت لجستیکی ایران است که تجارت، حمل و نقل، گمرک و زیرساخت‌های حمل و نقلی کشور را بررسی کرده و آن را به بانک جهانی ارائه می‌دهد؛ 160 کشور عضو این طرح پایش سالانه لجستیکی هستند که هر ساله بر اساس آمارهای ارائه شده، این کشورها با یکدیگر مقایسه می‌شوند. نتایج این طرح می‌تواند در مدیریت صنعت لجستیک کشور  و توسعه ترانزیت بین‌المللی مؤثر باشد.

این مقام ارشد معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی یکی دیگر از برنامه‌های این وزارت را اخذ اطلاعات شرکت‌های لجستیکی و حمل و نقلی برای همسوسازی با کشورهای همسایه و صدور بارنامه واحد بین‌المللی در جهت تسریع تردد بار در مسیرهای گمرکی منطقه عنوان کرد.

در همین رابطه