شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

اتاق ایران در پی تعامل بیشتر با WCF

فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان (WCF) را بشناسید

عضویت پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران، در شورای عمومی فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان (WCF) بخش خصوصی را با فرصتی جدید برای تعامل با سازمان‌های اقتصادی بین‌المللی مواجه کرده است.

27 بهمن 1395
کد خبر : 7030
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پدرام سلطانی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اواخر پاییز امسال به عضویت شورای عمومی فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان انتخاب شد. این انتخاب فرصتی برای تعامل بیشتر بخش خصوصی و شرکت در برنامه‌های رقابت‌پذیری این فدراسیون را فراهم آورده است.

بخش خصوصی ایران در دوره های قبلی فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان، مشارکت جدی نداشته است اما امور بین‌الملل اتاق ایران برای سال 96 برنامه‌هایی در جهت هم‌افزایی مهارت و توان اتاق‌های استانی برای مشارکت در برنامه‌های این فدراسیون تدوین کرده است.

دوشنبه 25 بهمن‌ماه نمایندگان امور بین‌الملل اتاق‌های استانی کشور، به اتاق ایران آمدند و در کارگروه تخصصی معرفی ساختار فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان شرکت کردند، تا از اهمیت‌های ارتباط بیشتر بخش خصوصی با این سازمان مطلع شوند.

«پایگاه خبری اتاق ایران» به معرفی فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان، کنگره سالانه، برنامه‌های رقابت‌پذیری، نمایشگاه‌ها و نمونه پروژه های‌ سال قبل این فدراسیون پرداخته است.

***

فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان چیست؟

فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان(WCF) در اوایل سال 1951 تأسیس گردیده و به‌عنوان یکی از شاخه‌های تخصصی اتاق بازرگانی بین‌الملل باهدف یکپارچه‌سازی تصمیمات در سطوح اقتصاد بین‌الملل و همچنین ایجاد زمینه‌های متعدد همکاری در چارچوب‌های دو و چندجانبه، مدیریت سیستم کارنه، ATA و غیره میان اعضاء تشکیل‌شده است. این فدراسیون نهادی غیرسیاسی است که برقراری ارتباطات سازنده میان 12000 اتاق بازرگانی در بیش از 130 کشور را در دستور کار دارد.

تمامی اتاق‌های بازرگانی که از طریق شبکه کمیته ملی خود به عضویت ICC درآمده‌اند به‌صورت کاملاً خودکار عضو WCF نیز محسوب می‌گردند.

کنگره اتاق‌های بازرگانی جهان (WCC)

کنگره اتاق‌های بازرگانی جهان هردو سال یک‌بار توسط فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان(WCF) و با حضور هزاران نفر از نمایندگان بخش خصوصی کشورهای عضو و همچنین برخی از سران سیاسی، اقتصادی و صنعتی جهان برگزار می‌گردد و طی آن علاوه بر تبادل تجارب و اطلاعات و انجام ملاقات تجاری رودررو، مهم‌ترین مسائل و چالش‌های اقتصادی روز دنیا موردبررسی قرار می‌گیرد.

این برنامه، فرصت مناسبی برای رؤسا و مدیران اتاق‌ها است تا با مرور اقدام‌ها و تجربه‌های اتاق‌ها و انجمن‌های موفق جهان و تبادل آرا و عقاید به شیوه‌ای منسجم و هماهنگ عمل کنند. کنگره اتاق‌های بازرگانی جهان در قالب برگزاری چندین کارگروه تخصصی، میزگرد و جلسه‌های عمومی برگزار می‌گردد و غالباً به بررسی مشکلات فعالان کسب‌وکار، از روند تأثیر جهانی‌شدن بر بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط (SMEs) گرفته تا مسائلی نظیر راهبری شرکتی و حمایت از فعالیت جوانان وزنان کارآفرین در عرصه اقتصاد جهانی، می‌پردازد.

نخستین دوره این کنگره دوسالانه در سال ۱۹۹۹در فرانسه برگزار و پس‌ازآن به ترتیب در کشورهای کره جنوبی، کانادا، آمریکای جنوبی، ترکیه، مالزی، مکزیک، قطر و ایتالیا برگزارشده است.

به‌عنوان نمونه نهمین کنگره اتاق‌های بازرگانی جهان در تاریخ ۲۲ -۲۰ خرداد ۱۳۹۴ و با حضور بیش از 1100 نفر از نمایندگان 110 کشور ( شامل بنگاه‌های اقتصادی، بیش از 210 اتاق بازرگانی و 30 کمیته ملی اتاق بازرگانی بین‌الملل) در توری نو- ایتالیا برگزار شد. هدف از برگزاری کنگره مذکور ‌تقویت همکاری و کشف ایده‌ها و پروژه‌های جدید و برتر در میان اعضاء بود و در آن سخنرانان پیرامون موضوعاتی از قبیل: یک جهان باثبات: غذا، آب، انرژی و منابع طبیعی- پویایی جهانی -کارآفرینان جوان –تامین مالی شرکت های کوچک و متوسط - اعتماد به دولت و .... به ایراد سخنرانی پرداختند.

دهمین کنگره اتاق های بازرگانی جهان:

این برنامه با مشارکت اتاق بازرگانی بین‌الملل و اتاق بازرگانی سیدنی از تاریخ 30-28 شهریورماه سال 96 در سیدنی- استرالیا برگزار خواهد شد.

نمایشگاه:

یکی از ابتکارات فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان، اقدام به برپایی نمایشگاهی است که هر دو سال یک‌بار در حاشیه کنگره اتاق‌های بازرگانی جهان برگزار می‌گردد. این نمایشگاه باهدف آشنایی اتاق‌های بازرگانی با خدمات یکدیگر و نیز فعالیت‌های اعضاء اتاق‌ها و بنگاه‌های اقتصادی با ملیت‌های گوناگون صورت می‌گیرد و فرصت می‌دهد تا تجربیات ارزشمندی را با یکدیگر به اشتراک‌گذارند و از نوآوری‌های موجود الگوبرداری نمایند. تمامی اعضای اتاق‌های بازرگانی ازجمله شرکت‌های فعال در هر دو بخش خصوصی و دولتی می‌توانند در صورت تمایل، برای شرکت در نمایشگاه اتاق‌های بازرگانی جهان ثبت‌نام نمایند. به‌طورکلی بازدیدکنندگان این نمایشگاه را اتاق‌های بازرگانی، شرکت‌ها اعم از SMEs و MNCs ، دولت‌ها ، تولیدکنندگان ، سازمان های غیردولتی (NGOs) ، رسانه‌ها و ... تشکیل می‌دهند.

برنامه رقابت اتاق‌های بازرگانی جهان

برگزاری رقابت‌های اتاق‌های بازرگانی جهان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات WCF، فرصت برابری را در معرفی ابداعات و ابتکارات در اختیار اتاق‌های سراسر جهان قرار می‌دهد و به این طریق راهکاری در جهت تقویت تشکیلات اقتصادی به شمار می‌رود.

برنامه مذکور این امکان را برای اتاق‌های بازرگانی عضو ایجاد می‌کند تا با بهره‌مندی از تجارب سایر کشورهای موفق بتوانند در جهت بهبود خدمات‌رسانی به اعضاء خود و توسعه بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط گام بردارند. اتاق‌های متقاضی نه‌فقط از کشورهای توسعه‌یافته بلکه از کشورهای درحال‌توسعه و کمتر توسعه‌یافته نیز می‌توانند در این برنامه ثبت‌نام نمایند.

برنامه رقابت در چهار سطح زیر برگزار می­گردد:

  • پروژه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها (Corporate Social Responsibility Project)

مسئولیت‌ اجتماعی شرکت‌ها روش یا راهکاری است که شرکت‌ها به کار می‌گیرند تا علاوه بر اینکه به خود سود رسانند، برای جامعه نیز سودمند باشند. یکی از اصول بااهمیت CSR پایداری است. پایداری به این معنا است که سازمان تنها به زمان خود فکر نکند و نسل‌های آینده را نیز در نظر بگیرد.‌ جهت دستیابی به پایداری مواردی همچون نوآوری، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، مشارکت مشتری و ... بایستی توسط شرکت‌ها لحاظ گردد. درواقع در این پروژه که هر دو بخش دولتی و خصوصی می‌توانند مشارکت داشته باشند، ارتباط کسب‌وکار با مسئولیت‌های اجتماعی شامل فعالیت‌های اجتماعی بشردوستانه و محیط‌زیست موردسنجش قرار می‌گیرد. در این طرح که یکی از مهم‌ترین اهداف آن دسترسی به رشد پایدار است، میزان تأثیرگذاری فعالیت‌های تجاری بر موارد اجتماعی، شیوه‌های کسب‌وکار اخلاقی و همچنین میزان و نحوه تأثیرگذاری در ترویج بهترین شیوه توسعه بحث مسئولیت‌های اجتماعی در میان شرکت‌ها و مؤسسات مورد تأکید است.

  • پروژه اشتغال‌زایی و توسعه کسب‌وکار (Job Creation & Business Development project)

این پروژه جهت نیل به مأموریت‌های اتاق‌های بازرگانی که همانا اشتغال‌زایی، بهبود و توسعه فضای کسب‌وکار شرکت‌های عضو اتاق‌ها می‌باشد، طرح‌ریزی‌شده و می‌تواند قابلیت الگوبرداری توسط سایر اتاق‌ها را نیز داشته باشد.

  • پروژه تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط ( SMEs Financing Project)

در این گروه ابتکارات و پروژه‌هایی مدنظر قرار می‌گیرند که برای کمک به شرکت‌های کوچک و متوسط و کارآفرینان جهت تأمین منابع مالی خود برای رفع نیازهای توسعه کسب‌وکار به انجام رسیده باشد. این بنگاه‌ها به دلیل نوپا بودن و ریسک بالای خود با مشکلات متعددی در تأمین مالی روبه‌رو هستند و نیازمند سرمایه‌گذاری در نوآوری و ارتقاء کیفیت محصولات خود هستند. این شرکت‌ها درعین‌حال می‌توانند نقش به سزایی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها ایفا نمایند.

حمایت‌هایی همچون ضمانت واحدهای تولیدی کوچک نزد بانک‌ها، دریافت کمک‌های فنی و تأمین بودجه لازم از طریق سازمان های تخصصی ذی‌ربط و همچنین مساعدت به ایشان جهت فراهم نمودن مواد اولیه و ماشین‌آلات جدید ازجمله اقداماتی است که می‌تواند توسط اتاق‌های بازرگانی در این خصوص انجام پذیرد.

  • پروژه غیرمتعارف (Unconventional Project)

در این خصوص یک پروژه خاص که در ارتباط با مأموریت‌ها و اهداف اتاق‌های بازرگانی نیست، مورد لحاظ قرار می‌گیرد. پروژه باید الهام‌بخش و نوآورانه باشد ضمن اینکه نشان دهد برای نیازها و اهداف اتاق و شرکت‌های کوچک و متوسط عضو ازنظر اشتغال‌زایی و بهبود وضعیت اقتصادی مثمر ثمر می‌باشد. اتاق‌های بازرگانی علاوه بر اهدافی از قبیل نوآوری، تغییر وضع موجود و تقویت روابط خود با دیگر مجامع، برنامه‌های زیست‌محیطی، امداد به آسیب دیدگان و برنامه‌های مهاجرت را نیز می‌توانند در دستور کار داشته باشند.

*برندگان هر رده برای به اشتراک گذاشتن تجارب خود با جامعه جهانی به سیدنی دعوت خواهند شد (5 فینالیست برای هر پروژه). افرادی که به مرحله نهایی راه می‌یابند از پرداخت حق ثبت‌نام در اجلاس معاف می‌باشند اما پرداخت هزینه سفر بر عهده خود ایشان خواهد بود.

برخی اطلاعات مرتبط با برنامه رقابت اتاق های بازرگانی جهان سال 2017:

  • پروژه بایستی در طی 24 ماه گذشته (منتهی به ژانویه 2017) عملیاتی و به نتیجه رسیده باشد.
  • هر اتاق بازرگانی تنها می‌تواند یک پروژه ارائه نماید.
  • حداکثر یک صفحه باید خلاصه پروژه تهیه و از طریق وب‌سایت ارسال گردد.
  • کل پروژه حداکثر می‌تواند 10 صفحه باشد.
  • ضرب‌الاجل اعلام‌شده جهت ارائه پروژه 15 فروردین‌ماه 96 ( 4 آوریل) می‌باشد.
  • پروژه باید به انگلیسی ارائه شود.
  • در صورت پذیرش پروژه به‌عنوان یکی از پروژه‌های برتر نهایی، اتاق مربوطه بایستی نسبت به ارائه آن به کمیته داوری در اجلاس استرالیا اقدام نماید.
  • اتاق‌های بازرگانی نمی‌توانند پروژه‌ای که دریکی از برنامه‌های گذشته ارائه کرده‌اند را مجدداً تعریف و ارسال کنند.

معیارهای انتخاب پروژه برتر:

1- خلاقیت و نوآوری در تعریف و اجرای پروژه

2-تأثیرات پروژه بر اتاق بازرگانی مربوطه و یا سایر نهادهای تجاری

3-نتایج قابل‌اندازه‌گیری ازلحاظ مواردی همچون اشتغال‌زایی و بهبود کسب‌وکار، تأمین مالی و نرخ مشارکت ( اعضاء، داوطلبان، شرکا) در اجرای پروژه

4- میزان ارتباط پروژه با یکی از 4 زمینه اعلام‌شده فوق‌الذکر

5- قابلیت اجرا و پذیرش پروژه توسط اتاق‌های بازرگانی سایر کشورها

*هیات داوران متشکل خواهد بود از نمایندگان ذی‌ربط فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان و پنل نیز دربرگیرنده برندگان پیشین این مسابقه می‌باشد.

پروژه‌های برتر دور پیشین رقابت اتاق‌های بازرگانی جهان (سال 2015)

  • برترین پروژه حمایت از سیاست‌ها به اتاق بازرگانی سانتیاگو-شیلی برای پروژه "ثبت الکترونیکی خریدهای بخش دولتی شیلی" تعلق گرفت. آن اتاق باهدف حمایت از بخش خصوصی به‌ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط و با در نظر گرفتن توانایی‌های فنی و منابع انسانی خود، مشارکت در مناقصات دولتی را در دستور کار قرارداد. ازآنجایی‌که خریدهای انجام‌شده توسط بخش دولتی بازار بسیار جذابی برای شرکت‌های خصوصی است (خریدهای بخش دولتی شیلی هرسال 2 میلیون فرصت تجاری را شامل می‌شود.) اتاق بازرگانی سانتیاگو نسبت به راه‌اندازی یک سیستم ملی به‌روز شده و مدرن برای خریدهای بخش دولتی که قادر باشد از طریق اینترنت خریدهای سالانه را ثبت نماید، اقدام نمود. درواقع ایجاد مدیریت شایسته بر ارتباط خریدار – عرضه‌کننده از طریق بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته، فراهم آوردن امکان مشارکت گسترده شرکت‌های عرضه‌کننده بخش خصوصی، ایجاد یک پلتفرم آنلاین تجارت الکترونیک B2B جهت ارائه طیف‌های گسترده کالاها و خدمات موجود، از بین بردن بروکراسی اداری و کاهش پروسه تشریفات اداری و تعاملات تجاری تا حدود 50%، فراهم آوردن امکان تبلیغات برای SMEs از طریق وب‌سایت مربوطه، رتبه‌بندی و اعتباربخشی به همه اسناد و مدارک تجاری ازجمله مهم‌ترین اهداف این پروژه بوده است.
  • برترین پروژه ایجاد اشتغال و توسعه کسب‌وکار به اتاق بازرگانی کوجالی – ترکیه برای پروژه "دهکده ما- مرکز تولید برای معلولان" تعلق گرفت هدف عمده این پروژه ایجاد شغل برای افراد معلول و کمک به آن‌ها در پیوستن به جامعه بوده است.
  • برترین پروژه غیرمتعارف به اتاق بازرگانی کل گری- کانادا برای پروژه "بازگشت و ازسرگیری کسب‌وکار پس از سیل" تعلق گرفت. پس از سیل سال 2013 کل گری، اتاق بازرگانی این شهر یک گروه عملیاتی بازگشت به کسب‌وکار را شکل داد وبرترین طرح‌های پیشنهادی بخش خصوصی را جمع‌بندی و در قالب یک پروژه جامع ارائه نمود. به لطف تلاش‌های این اتاق از هزاران کسب‌وکاری که با خطر ورشکستگی روبرو بودند بیش از 99 درصد توانستند کسب‌وکار خود را بازگشایی نموده و به موفقیت برسند. برآورد کردن خسارت، مشخص کردن نیازها و مرتبط کردن کسب‌وکارها به منابع، ایجاد یک پرتال آنلاین برای طرف یابی شرکت‌های نیازمند، مشاوره تجاری، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، راه‌اندازی پایگاه تماس اضطراری تجاری همگانی برای تعامل شرکت‌ها در طول وضعیت فاجعه‌بار باهم دیگر و محدود نمودن تأثیر فاجعه بر کسب‌وکارهای موجود ازجمله اقدامات انجام‌شده در این خصوص بوده است.
  • برترین پروژه مسئولیت اجتماعی به اتاق بازرگانی فنلاند برای پروژه "برنامه رهبری زنان" تعلق گرفت. تعداد کم رهبران کسب‌وکار زن به‌ویژه مدیران موضوع مهمی است که درباره آن زیاد در سراسر جهان صحبت شده است و شرکت‌ها و کل جامعه زمانی سود می‌برند که رهبران زن استعدادهای نهفته خود را پیدا کنند. اتاق فنلاند با درک حضور کم بانوان در مسئولیت‌های اجرایی بررسی‌هایی در خصوص سهم زنان در اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌های فهرست شده انجام و نتیجه آن را به مقامات دولتی و همچنین رسانه‌ها منعکس می‌نمود. برنامه اتاق فنلاند سطح بالای آموزشی برای مدیران زن، ایجاد یک پلتفرم دیجیتال ، لینک نمودن بانوان به یکدیگر، انتشار بیانیه‌ها، مقالات و ارتباط با شرکت‌ها را شامل می‌گردید ضمناً سهامداران موجود را وادار به انتخاب رئیسان زن می‌نمود. هزینه‌های این پروژه از طریق جمع‌آوری شهریه دانشجویان زن در برنامه آموزشی و از طریق حامیان مالی که سالن‌ها و پذیرایی برای درس گروهی‌های برنامه آموزشی را ارائه می‌دادند، تأمین می‌شد. بانوان دانشجو پس از آموزش‌های لازم، متقابلاً صدها فرصت کارآموزی برای جوانان بیکار فراهم می‌نمودند.
  • جایزه تجارت برای صلح: اتاق بازرگانی بین‌الملل(ICC) با همکاری موسسه تجارت برای صلح اسلو نسبت به اعطاء جایزه" تجارت برای صلح اقدام می‌نماید. رقابت سالانه "کسب‌وکار برای صلح (Business For Peace)" برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ از سوی اتاق بازرگانی بین‌المللی همه(ICC) و با مشارکت بنیاد کسب‌وکار برای صلح برگزار شد. این جایزه یکی از مهم‌ترین جوایز بین‌المللی است که هرسال به فعالان کسب‌وکار که توانسته‌اند رابطه میان کسب‌وکار و صلح را از طریق ترویج مسئولیت اجتماعی و اخلاق کسب‌وکار تقویت کنند، اعطا می‌گردد و نقش مهمی در تشویق و معرفی دستاوردهای فردی و موفقیت‌های بخش خصوصی دارد. اتاق بازرگانی بین‌الملل درواقع از زمان تأسیس «اتاقی برای صلح» نام‌گرفته و ضمن مخالفت با هرگونه محدود‌سازی بازارها بر این تأکید دارد که صرفاً از طریق تجارت است که می‌توان صلح را در سراسر جهان فراهم ساخت. این مسابقه فرصت مناسبی برای اتاق‌های بازرگانی است تا از این طریق به معرفی کسب‌وکارهای محلی و بومی و به اشتراک گذاردن تجربیات و شیوه‌های موفق کاری خود بپردازند. به‌علاوه تمامی شرکت‌کنندگان در این رقابت، در کتابی که از سوی بنیاد کسب‌وکار برای صلح منتشر می‌شود، معرفی می‌شوند.
در همین رابطه