رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

نایب رئیس اتاق ایران در شورای گفت‌وگوی لرستان

با وجود اجماع برای جذب سرمایه، نتیجه مطلوب نبوده است

سی‌ویکمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان لرستان با حضور استاندار، رئیس سازمان صنعت، معدن تجارت و رئیس اتاق لرستان برگزار شد.

01 اسفند 1395
کد خبر : 7072
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 

سی‌ویکمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان لرستان با حضور استاندار، رئیس سازمان صنعت، معدن تجارت و رئیس اتاق لرستان برگزار شد.

نایب رئیس اتاق ایران و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان در این نشست گفت: مادامی‌که الگوی فکری‌مان تغییر نکند، امکان توسعه وجود ندارد. در هیچ مقطعی به‌اندازه‌ی امروز در استان تلاش برای توسعه از طریق جذب سرمایه‌گذار صورت نگرفته، با این‌حال علیرغم اجماع نسبی در این حوزه، نتیجه‌گیری موفقیت آمیز نبوده است.

حسین سلاح ورزی با اشاره به حضور شهردار تبریز در جلسه اخیر هیات نمایندگان اتاق ایران، افزود: شهرداری فهرستی از خدمات رایگان شهری را در موضوع استقبال از سرمایه‌گذاران بیان و اعلام می‌کند که زمین‌های مرغوب و ارزشمند شهری را به قیمت گردشگری به سرمایه‌گذاران واگذار می‌کند.

سلاح‌ورزی تصریح کرد: واقعیت این است که شهرها و استان‌های توسعه‌یافته، بسته‌ها و مشوق‌های متنوعی در همه‌ی بخش‌ها برای سرمایه‌گذاران لحاظ می‌کنند؛ در حالی که در لرستان نه‌تنها خبری از این مشوق‌ها نیست، بلکه موانع و مشکلاتی برای سرمایه‌گذاران ایجاد می کنند.

دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان با تأکید بر وجود بخشی از مشکلات در حوزه شهرداری‌ها بیان داشت: بهانه‌ی عدم ارائه‌ مشوق‌ها و بسته‌های حمایتی این است که شهرداری فاقد درآمد است، در حالی که می‌دانیم اول باید سرمایه‌گذاری اتفاق بیفتد، بعد درآمد حاصل شود. بهانه‌ی دیگرشان فشار دستگاه‌های نظارتی است؛ در همین خصوص باید از آن‌ها پرسید که آیا در شهری مانند تبریز دستگاه‌های نظارتی وجود ندارند؟ 

تنگ نظری آفت توسعه

استاندار لرستان با انتقاد از عملکرد شهرداری و شورای شهر خرم‌آباد در این جلسه اظهار داشت: تنگ‌نظری بزرگ‌ترین آفت توسعه استان بوده و باید در پی رفع عیوب در عملکرد خود باشیم.

هوشنگ بازوند با اشاره به فرار سرمایه گذاران بخش خصوصی ادامه داد: گلایه‌های بخش خصوصی به‌حق است، ولی بخش خصوصی نباید از این وضعیت ناامید شود. برخی رفتارها با بخش خصوصی و سرمایه‌گذار مایه تأسف است، ولی ریشه این برخوردها، به خودمان برمی‌گردد.

بازوند با اشاره به خرید 81 درصدی سهام کارخانه لاستیک سازی خرم آباد توسط سرمایه گذار تبریزی گفت: این امر نشان دهنده تمایل سرمایه گذاران بخش خصوصی علیرغم قیمت بالای این مجموعه است.

استاندار لرستان با اشاره به مشکلات موجود در شهرداری و شورای شهر افزود: تنگ نظری موجود در این دو نهاد باعث عقب ماندگی خرم آباد می شود. ما به شورای شهر رأی می دهیم و آنها شهردار را انتخاب می کنند تا با تصمیمات صحیح خود باعث توسعه شهر شوند. ولی متأسفانه شاهد فرار سرمایه گذاران به علت تنگ نظری های موجود هستیم.

بازوند ادامه داد: در یک مورد، ورود شرکت «آباد راهان» برای سرمایه گذاری هزار میلیارد تومانی جهت بهبود گلخانۀ دیناروند به گونه‌ای اتفاق افتاد که در ابتدا قبول نکردند و بعد از شش ماه طی تماس با مدیرعامل شرکت اعلام آمادگی جهت همکاری کردند. این امر منجر به فرصت سوزی برای سرمایه‌گذاری شد. در این خصوص می توان به موارد متعددی از جمله ورود سازمان اقتصادی کوثر و سیتی سنتر جهت سرمایه گذاری، پروژه زیرگذر بهارستان و ورود همزمان قرارگاه و شرکت آبادراهان به این پروژه اشاره کرد.

وی در بخشی دیگر از سخنانش ادامه داد: یک دانشگاه، هتل خود را از طریق قانونی به مزایده گذاشته ولی یک گروه سیاسی اطلاعیه صادر و به همین دلیل مدیر دانشکاه را بازخواست کردند. سوال اینجاست که آیا وظیفه دانشگاه هتلداری است؟

ایجاد اشتغال در حوزه صنعت لرستان ۱۱ درصد رشد یافت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان از رشد ۱۱ درصدی ایجاد اشتغال در حوزه صنعت این استان خبر داد.

محمدرضا صفی‌خانی با بیان اینکه گفتمان برخورد با بخش خصوصی از سوی دستگاه‌های اجرایی استان نسبت به گذشته متفاوت شده است، اظهار داشت: طی 3 سال و نیم اخیر تحولی جدی در بخش صنعت استان داشته‌ایم؛ به‌طوری‌که در این حوزه شاهد رشد ۲۲۶ درصدی سرمایه‌گذاری بوده‌ایم.

صفی‌خانی با اشاره به رشد 11درصدی اشتغال در حوزه صنعت استان گفت: تعداد واحدهای صنعتی افتتاح‌شده در استان ۱۵ درصد طی این مدت افزایش یافت.

وی گفت: در حال حاضر محور توسعه در حوزه صنعت لرستان مشخص‌شده و ۱۸ طرح بزرگ برای رفع موانع فعالیت آن‌ها شناسایی‌ و ۲۴ واحد بزرگ استان نیز آمادگی دارند در صورت تزریق اعتبار طرح‌های توسعه‌ای خود را عملیاتی کنند.

صفی‌خانی بابیان اینکه تاکنون دو هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی و کشاورزی لرستان در سامانه بهین‌یاب ثبت‌نام کرده‌اند گفت: برای این واحدها ۴۰۵ میلیارد تومان تسهیلات پیش‌بینی‌شده که از این میزان تاکنون ۹۴ درصد تحقق پیداکرده است. همچنین علاوه بر این میزان اعتبار، ۱۲۰ میلیارد تومان دیگر به‌صورت مستقیم از سوی بانک‌ها به واحدهای استان پرداخت‌شده است.

موضوعات :
در همین رابطه