رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان خبر داد

سفر وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان و هیات همراه به اردبیل

رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان از سفر شاهین مصطفی‌اف وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان و هیئت 60 نفرِ اقتصادی و صنعتی بلندپایه از کنفدراسیون کارفرمایان آن کشور به اردبیل خبر داد.

03 اسفند 1395
کد خبر : 7142
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان از سفر شاهین مصطفی‌اف وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان و هیئت 60 نفرِ اقتصادی و صنعتی بلندپایه از کنفدراسیون کارفرمایان آن کشور به اردبیل خبر داد.

بهروز پورسلیمان گفت: این هیئت به سرپرستی شاهین مصطفی‌اف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان و هیئت اقتصادی همراه روز چهارشنبه به اردبیل سفر می‌کنند.

پورسلیمان این رویداد را کم‌نظیر برای استان اردبیل توصیف کرد و افزود: سفر یک وزیر کشور خارجی آن‌هم در سطح یک هیئت60 نفره به همراه صاحبان شرکت‌های بزرگ اقتصادی به استان اردبیل اقدامی کم‌نظیر است که جا دارد فعالان اقتصادی ما از این فرصت بهینه استفاده کرده و با طرف قرارداد خود اقدام به همکاری درازمدت کنند.

رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان خاطرنشان کرد: این سفر که همراه با رایزنی اتاق مشترک ایران و آذربایجان، اتاق اردبیل و روسای کمیسیون‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور انجام‌یافته، فرصتی تاریخی ایجاد کرده است تا بتوانیم موانع پیش روی در مسیر گسترش روابط با جمهوری آذربایجان را برطرف کنیم.

پورسلیمان بیان داشت: این سفر روز چهارشنبه چهارم اسفند انجام خواهد شد و وزیر همراه با هیئت همراه در کنار بازدید از بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در نشست خصوصی روسای کمیسیون اقتصادی دو کشور ایران و آذربایجان شرکت کرده و همایش مسئولان و فعالان اقتصادی استان اردبیل با حضور وزرای دو کشور و نشست و مذاکرات رودرروی فعالان اقتصادی ایران و آذربایجان برگزار خواهد شد.

وی گفت: در این سفر همچنین بازدید از واحدهای صنعتی برای میهمانان پیش‌بینی‌شده که امیدواریم این بازدید نتایج خوبی را نیز به همراه داشته باشد.

نائب رئیس اتاق اردبیل به رئوس پیشنهاد‌ها و راهکارهای موردنظر با رویکرد رفع موانع و گسترش روابط با کشور جمهوری آذربایجان باهدف تقویت همگرایی اشاره و اظهار داشت: درمجموع 15 پیشنهاد و راهکار در این سفر ارائه خواهیم کرد.

پورسلیمان اضافه کرد: اتصال راه‌آهن بیله سوار-آذربایجان به گمرک بیله سوار ایران باهدف اتصال به راه‌آهن شمال به جنوب، تسریع در عملیاتی کردن احداث خط آهن از ایستگاه هورادیز آذربایجان تا بندر خشک در منطقه اصلاندوز باهدف ایجاد پایانه صادراتی در خاک ایران و تکمیل نهایی شدن اقدامات و تمهیدات انجام‌شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ازجمله ایجاد حساب کارتی مخصوص برای فعالان اقتصادی با ارز ملی دو کشور، اتصال سوئیچ ملی کارت‌های بانکی ایران و آذربایجان، ارتقای سطح فعالیت شعبه بانک ملی ایران در باکو و ... ازجمله این پیشنهاد‌ها است.

وی گفت: در این سفر توافق و تثبیت ارزش‌های واقعی کالاهای صادراتی ایران به شکل سالانه، فعالیت مجدد بازارچه مرزی طرفین در بیله سوار، تعیین جدول زمان‌بندی و تسریع در الحاق به اتحادیه گمرکی اوراسیا و صدور ویزا در گمرکات خروجی آستارا و بیله سوار و عملیاتی کردن توافقات روسای جمهوری دو کشور مطرح خواهد شد.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق اردبیل از ارائه تمهیدات لازم برای برقراری پرواز هوایی اردبیل- باکو و تشکیل طرف آذری اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان خبر داد و تصریح کرد: در این سفر از هیئت جمهوری آذربایجان خواستار اختصاص زمین و یا محلی رایگان برای ایجاد نمایشگاه دائمی محصولات ایران در آذربایجان خواهیم شد و پیشنهاد صدور ویزای یک‌ساله برای فعالان اقتصادی دو کشور را ارائه می‌کنیم.

پورسلیمان همچنین ضرورت تشکیل شرکت مشترک حمل‌ونقل ترکیبی بین آذربایجان و ایران را خواستار شد و ابراز داشت: استقرار نمایندگی وزارت امور خارجه کشور آذربایجان در اردبیل برای تسهیل و آسان‌سازی روابط مسئولان دولتی و فعالان اقتصادی ضروری به نظر می‌رسد.

رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان بیان کرد: در این سفر یکی از پیشنهاد‌های ما مساعدت در ایجاد پارک علم و فناوری در جمهوری آذربایجان توسط پارک علم و فناوری استان اردبیل خواهد بود که با توجه به اعلام آمادگی دولت جمهوری آذربایجان امیدواریم زمینه این کار فراهم آید.

پورسلیمان در پایان از عزم جدی برای عملیاتی کردن مفاد تفاهمات کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان از طریق کمیته پیگیری تفاهمات خبر داد.

در همین رابطه