روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران در گزارشی بررسی کرد

مبانی و شاخص‌های بهره‌وری آب در کشاورزی

کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران در گزارش اخیر خود به بررسی مبانی و شاخص‌های بهره‌وری آب در کشاورزی پرداخته و بر این باور است که تدوین استانداردی برای پایش بهره‌وری آب می‌تواند در یکسان‌سازی بانک اطلاعات، تحلیل شرایط و ارائه راهکارهای بهبود وضعیت و در نهایت برنامه‌ریزی و سیاست گذاری صحیح در حوزه مدیریت آب کشاورزی کمک زیادی کند.

07 اسفند 1395
کد خبر : 7223
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

«مبانی و شاخص‌های بهره‌وری آب در کشاورزی» عنوان تازه‌ترین گزارشی است که به همت کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران تهیه شده است.

در این مطالعه یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین راهکارهای مقابله با بحران آب، افزایش همزمان کارآیی آبیاری به همراه تخصیص بهینه مقدار آب مصرفی و به‌عبارت‌دیگر افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی، معرفی شده است.

این گزارش می‌افزاید: افزایش همزمان کارآیی آبیاری به همراه تخصیص بهینه مقدار آب مصرفی، در حفظ و ارتقای شرایط کسب‌وکار کشاورزان به‌عنوان قشر مولد کشور نیز مورد تأکید جدی بوده و ضرورت دارد این مهم به عنوان یک عامل مؤثر در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم سازی‌های آنی کشور مدنظر قرار بگیرد.

بر اساس آنچه در گزارش مذکور آمده است، شناخت مفاهیم پایه در زمینه بهره‌وری آب اهمیت بالایی در شناخت درست وضع موجود و فرصت‌های بهبود دارد. بدین ترتیب در این مطالعه روابط مربوط به انواع شاخص‌های بهره‌وری آب فیزیکی، اقتصادی و محیط زیستی- اجتماعی، محاسبه شده و روش‌های تحلیل این شاخص‌ها به‌علاوه اطلاعات موردنیاز برای برآورد آنها، بررسی و ارائه می‌شود.

در حال حاضر علی‌رغم وجود ظرفیت‌های بالقوه ارزشمند در بخش کشاورزی، عملکرد و تولید محصولات به ازای سطح کاشت و میزان آب مصرفی بسیار پایین است. کشاورزی نه تنها در اراضی دیم به‌واسطه بارش کم و نامنظم، بلکه حتی در اراضی آبی و مجهز به شبکه‌های مدرن آبیاری، عملکرد قابل قبولی در مقایسه با سایر کشورهای پیشرو ندارد. این موضوع بیش از گذشته اهمیت شناخت دقیق از وضعیت و لزوم ارائه راهکارهای منطقی و کارشناسی را نشان می‌دهد.

در مطالعه‌ای که از سوی کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران انجام شده است، برخی از مهم‌ترین شاخص های مرتبط با بهره‌وری آب ارائه و مورد بحث قرار می‌گیرد. در این مطالعه آمده است: در مطالعات مربوط به بهره‌وری آب، هر یک از شاخص‌های مورد اشاره بر اساس هدف مطالعه و تحلیل موجود و محدودیت‌ها و مزایای شاخص، می‌تواند موردتوجه قرار گیرد. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه در طرح‌های آبی به‌طورمعمول اهداف مختلفی مدنظر قرار می‌گیرد، بررسی و تحلیل چند شاخص در هر طرح می‌تواند تحلیل جامع‌تری ارائه کند. دراین‌ بین آموزش کاربرد هر یک از شاخص‌های بهره‌وری به کارشناسان، مدیران و متولیان مدیریت آب و کشاورزی برای فرهنگ‌سازی بهبود بهره‌وری توصیه می‌شود.

برای دسترسی به متن کامل گزارش اینجا را کلیک کنید.

در همین رابطه