رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در دیدار رئیس کمیته مشترک ایران و اندونزی با نایب رئیس اتاق ایران مطرح شد

ایران و اندونزی به‌دنبال احیای مبادلات تجاری 2 میلیارد دلاری

رودی رجب، نایب ریس کمیته مشترک ایران و اندونزی با اشاره به حجم مبادلات تجاری بین دو کشور گفت: حجم مبادلات دو کشور پیش از تحریم‌ها 2 میلیارد دلار بوده و بر اثر تحریم‌ها، به 200 میلیون دلار کاهش یافته است. لذا لازم است مجددا این رقم به 2 میلیارد دلاری افزایش یابد.

10 اسفند 1395
کد خبر : 7301
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اتاق ایران امروز میزبان فادل محمد، رئیس کمیته مشترک ایران و اندونزی، رودی رجب نایب رئیس کمیته مشترک ایران و اندونزی و هیات همراه آن‌ها بود.

در این دیدار حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق ایران به گفت‌وگو با اعضای کمیته مشترک پرداخت و گفت: با توجه به اشتراکات موجود بین ایران و اندونزی، انتظار مراودات و تعامل تجاری و اقتصادی بیشتری وجود دارد. امیدوارم تصمیماتی که در جریان سفر سال گذشته رئیس‌جمهور به اندونزی و همچنین سفر دو سال گذشته رئیس اتاق ایران به این کشور، گرفته‌شده با جدیت بیشتری پیگیری شود.

سلاح ورزی معتقد است که مهم‌ترین مشکل در مراودات بانکی فعالان اقتصادی دو کشور است.

او ادامه داد: صادرات خشکبار و خرمای ایران به اندونزی از طرف وزارت کشاورزی اندونزی با مشکلاتی مواجه بود، در زمینه خرما این مشکل حل شد اما در زمینه خشکبار هنوز موانعی وجود دارد.

به گفته نایب رئیس اتاق ایران، در صورت رفع مشکل ارتباطات بانکی امکان توسعه همکاری بیشتری در زمینه انرژی و فراورده‌های نفتی وجود دارد.

او همچنین اعلام کرد که در اواسط سال میلادی جاری، هیات تجاری ایران به اندونزی خواهد رفت.

رودی رجب،‌ نایب رئیس کمیته مشترک ایران و اندونزی نیز در این دیدار با اعلام علاقه اتاق اندونزی به ادامه فعالیت با اتاق ایران گفت: مهم‌ترین مساله‌ای که باید پیگیری شود، موضوع بانکی و پرداخت‌هاست که این موضوع با وزیر امور خارجه اندونزی مطرح شده است.

او ادامه داد: ایران می‌تواند سرمایه‌گذاری‌هایی در سه بانک اندونزی داشته باشد و سهم خریداری کند، از جمله بانک معاملات که بانکی اسلامی در اندونزی است.

حذف تعرفه‌‌‌ها بین ایران و اندونزی در آینده نزدیک

نایب ریس کمیته مشترک ایران و اندونزی با اشاره به حجم مبادلات تجاری بین دو کشور گفت: حجم مبادلات دو کشور پیش از تحریم‌ها 2 میلیارد دلار بوده و بر اثر تحریم‌ها، به 200 میلیون دلار کاهش یافته است. لذا لازم است مجددا این رقم به 2 میلیارد دلار افزایش یابد. البته تعرفه‌ها مانع تجارت آزاد اندونزی با ایران هستند و لذا تصمیم داریم 98 درصد از تعرفه‌ها را برداشته و راه تجارت را تسهیل کنیم.

به گفته رودی رجب، بخش خصوصی هر دو اتاق آماده همکاری با یکدیگر هستند و امید است که در آینده حجم مبادلات تجاری به 10 میلیارد دلار برسد.

او اظهار کرد: اندونزی باید طرح توجیهی بانکی در نظر گرفته و بخش سرمایه‌گذاری را بازبینی کند. ایران نیز باید گارانتی‌های طولانی مدت برای بخش نفت در نظر بگیرد.

در بخشی از این نشست، مباحثی در خصوص مشکلات صادرکنندگان اندونزی به ایران مطرح شد، از جمله اینکه برای صادرات قهوه به ایران، مانع صدور مجوز وجود دارد و از آن‌ها، تائیدیه استاندارد اروپا و آمریکا درخواست می‌شود. سلاح ورزی در پاسخ به این مساله اظهار کرد: این موضوع شبیه به موضوع صادرات خشکبار ایران است و موضوعات حوزه غذا و دارو، حساسیت‌ها و استانداردهای خاص خودش را دارد.

سپس فادل محمد، رئیس کمیته مشترک ایران و اندونزی گفت: از زمانی که دو رئیس جمهور ایران و اندونزی به کشور یکدیگر سفر کردند، رابطه این دو کشور را مهم‌تر از گذشته می‌دانیم و ایران در آینده برای ما یکی از کشورهایی است که می‌خواهیم صادرات بیشتری به آن داشته و روابط تجاری را تقویت کنیم.

تشکیل کمیسیون تخصصی ایران و اندونزی در جاگارتا

او ادامه داد: در جاگارتا کمیسیون تخصصی ایران و اندونزی تشکیل می‌شود تا مسائل مربوط به ایران مشخصاً در آن کمیسیون پیگیری شود. امیدواریم در اتاق ایران نیز مشابه این اقدام انجام شود.

سلاح‌‌ورزی نیز اعلام کرد که تشکیل شورای مشترک در دستور کار حوزه بین‌الملل اتاق ایران است.

در همین رابطه