روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

نایب‌رئیس اتاق ایران تشریح کرد

«یک تشکل، یک کشور» محور برنامه‌های بین‌المللی تشکل‌های اتاق ایران در سال 96

توسعه تعاملات بازرگانی و سرمایه‌گذاری با کشورهای هدف، محور نشست امروز تشکل‌های بخش خصوصی با معاونت بین‌الملل اتاق ایران بود که با حضور پدرام سلطانی نایب‌رئیس اتاق ایران برگزار شد.

15 اسفند 1395
کد خبر : 7403
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

توسعه تعاملات بازرگانی و سرمایه‌گذاری با کشورهای هدف، محور نشست امروز تشکل‌های بخش خصوصی با معاونت بین‌الملل اتاق ایران بود که با حضور پدرام سلطانی نایب‌رئیس اتاق ایران برگزار شد.

حضور جدی و پررنگ بخش خصوصی در محافل بین‌المللی می‌تواند در بهبود اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور مؤثر باشد. در این مرحله فعالان اقتصادی نقش سربازان را بازی می‌کنند و از طریق بازاریابی و استحکام جایگاه خود در بازار کشورهای هدف می‌توانند به توسعه اقتصادی کمک کنند؛ این‌ها محور سخنان حاضران در نشست تشکل‌های بخش خصوصی با معاونت بین‌الملل اتاق ایران بود.

نادر سیف، سرپرست معاونت تشکل‌های اتاق ایران با توجه به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های هیات رئیسه اتاق ایران در دوره هشتم، برگزاری چنین جلسه‌ای با هدف توسعه تعاملات بازرگانی و سرمایه‌گذاری با کشورهای هدف را مه دانست و گفت: تشکل‌ها باید در بخش بین‌المللی فعال شوند و این مهم در برنامه کاری سال آینده اتاق ایران به‌عنوان یک اولویت در نظر گرفته شده است؛ از این رو، زمینه برگزاری این جلسه را فراهم کردیم.

تأکید بر اجرای نقشه تقسیم‌کار فراگیر

پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران، با اشاره به «نقشه تقسیم‌کار فراگیر» که به تصویب هیات نمایندگان اتاق ایران نیز رسیده، از تشکل‌های اتاق خواست نقطه نظرات خود را در مورد این طرح به اتاق ایران ارائه کنند. سلطانی از تشکل‌های بخش خصوصی خواست بر اساس نقشه تقسیم‌کار فراگیر، یک یا دو کشور را به‌عنوان اولویت کاری خود متناسب با ظرفیت‌های تشکل موردنظر و پتانسیل‌هایی که در آن کشور خاص وجود دارد، تعیین و نتیجه را به اتاق اعلام کنند.

وی گفت: تشکل‌ها اولویت اصلی خود را در قالب یک یا دو موضوع قابل پیگیری که دغدغه اصلی اعضای آن تشکل است تعیین و به‌عنوان برنامه اصلی در سال آینده پیگیری کنند.

نایب‌رئیس اتاق ایران، نقشه تقسیم‌کار فراگیر را راهکار تحقق اهداف بخش خصوصی دانست و افزود: اجرایی کردن این طرح از سوی بخش‌های مختلف اتاق، یک امتیاز مهم تلقی می‌شود تا آنجا که در بودجه سال آینده ردیفی برای آن تعریف شد تا در صورت لزوم حمایت‌هایی از آن صورت گیرد.

سلطانی تقویت و هدفمند شدن حضور فعالان اقتصادی کشور در عرصه جهانی را ضرورتی انکارناپذیر دانست و تأکید کرد: خوشبختانه امور بین‌الملل اتاق ایران در همین رابطه فعال شده و برنامه‌های خوبی را تدوین کرده است. با توجه به اینکه در این زمینه، تشکل‌های تولیدی و صادراتی به‌عنوان مخاطب اصلی مدنظر هستند، در تلاش هستیم که نهادها، تشکل‌ها و سازمان‌های متناظر هر تشکل را در کشورهای هدف شناسایی کرده و زمینه ارتباط با آن‌ها را مهیا سازیم.

همکاری اتاق با وزارت امور خارجه برای هدفمند شدن مناسبات اقتصادی

پدرام سلطانی در ادامه از مذاکرات انجام شده با وزیر خارجه در خصوص فراهم کردن زمینه همکاری بیشتر اتاق ایران با سفارتخانه‌های ایران در دیگر کشورها خبر داد و گفت: عنوان هدف اصلی، 'یک تشکل، یک کشور' است. بر این اساس، هر تشکل متناسب با ظرفیتی که دارد با یک تا پنج کشوری که معرفی می‌کند، ارتباط برقرار کرده و سفارتخانه‌های ایران در این کشورها درهای همکاری خود را با تشکل‌ها می‌گشایند. معاونت امور بین‌الملل اتاق ایران هم حامی و پشتوانه این ارتباط خواهد بود.

به گفته سلطانی در چارچوب توافق انجام شده با وزارت خارجه، سفارتخانه موردنظر باید روی حوزه خاص متمرکز شده و اطلاعات تجاری، اطلاعات خریداران و شرکت‌های مربوط را جمع‌آوری کرده و در اختیار تشکل داخلی قرار دهد. در مقابل، تشکل هم باید روابط خود را با نهادها و تشکل‌های متناظر معرفی شده، شکل دهد و در رویدادها، نمایشگاه‌ها و همایش‌های مربوط به حوزه فعالیت خود، حضور جدی داشته باشد.

گفتنی است، در سال آینده باید اعزام و پذیرش یک هیات تخصصی از سوی هر یک از تشکل‌ها طبق برنامه‌ریزی انجام شود.

سلطانی خاطرنشان کرد: در نوع برقراری روابط بین تشکل‌های داخلی با طرف‌های خارجی، سرمایه‌گذاری مشترک، سرمایه‌گذاری خارجی، صادرات، انتقال تکنولوژی و مواردی از این‌ دست قابل پیگیری خواهد بود.

نایب رئیس اتاق ایران شرایط آینده کشور در سطح بین‌الملل را نگران‌کننده خواند و گفت: از یک‌ طرف شاهد لغو تحریم‌ها هستیم از سوی دیگر برخی رویدادهای بین‌المللی به ضرر ایران دنبال می‌شود. در این شرایط باید از فرصت‌هایی که داریم، به بهترین شکل بهره‌برداری کنیم. تشکل‌ها باید حضور در محافل بین‌المللی را دغدغه اصلی خود بدانند و با برنامه حرکت کنند.

وی پیشنهاد مطرح‌شده از سوی تشکل‌ها مبنی بر لزوم فعال شدن رایزنان بازرگانی حاضر در سفارتخانه‌های ایران را مهم دانست و افزود: باید از طریق سازمان توسعه تجارت از سفارتخانه‌ها بخواهیم که رایزنان را توجیه کنند هرماه یک گزارش تحلیلی در مورد وضعیت اقتصادی کشور موردنظر ارائه دهند.

سلطانی در پاسخ به سئوال مطرح‌شده در خصوص نوع نگاه سفارتخانه‌ها به تشکل‌ها و حتی اتاق ایران، گفت: با توجه به عدم آشنایی و ارتباط لازم بین این دو بخش، مذاکرات خود را از بالاترین سطح، یعنی وزیر امور خارجه آغاز کردیم و توانستیم نتایج خوبی به دست آوریم.

نایب‌رئیس اتاق ایران تأکید کرد: تشکل‌ها با هر تعداد کشوری که همکاری می‌کنند، روند خود را ادامه دهند. هدف از این طرح و تعیین یک کشور خاص برای عمیق‌تر شدن روابط در آن کشور است که بعد از یک سال باید همان روند را ادامه داده و به سراغ کشوری دیگر با هدف بازاریابی‌ جدید رفت.

به گفته او تشکل‌ها می‌توانند در صحنه بین‌المللی به‌گونه‌ای رفتار کنند که طرف مقابل از دولت خود مطالبه گر شود؛ آن‌ها باید از دولت خود بخواهند که مسیر تجارت با ایران را باز کنند و به دنبال لغو تحریم‌ها، زمینه نقل و انتقالات بانکی را مهیا سازند.

استفاده از ظرفیت تشکل‌ها، مأموریت معاونت بین‌الملل اتاق ایران

محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران، استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی تشکل‌ها را جزو اسناد بالادستی و از مأموریت‌های معاونت بین‌الملل برشمرد و گفت: حمایت از اتاق‌ها و شوراهای مشترک، اتاق‌های استانی و تشکل‌ها در بحث بین‌المللی، استراتژی این معاونت بوده و این سه بخش به‌عنوان سه ضلعی که باید در همکاری با هم در توسعه مناسبات بین‌المللی کشور حضورداشته باشند، در نظر گرفته‌شده‌اند.

وی حضور تشکل‌ها در هیات های اعزامی، همایش‌ها و رویدادهای بین‌المللی را کم‌رنگ و غیرقابل‌دفاع ارزیابی کرد و گفت: این رویکرد باید تغییر کند.

کرباسی از تشکل‌های بخش خصوصی خواست اطلاعات خود را برای تهیه بروشور و سایت‌های اطلاع‌رسانی در اختیار معاونت بین‌الملل اتاق قرار دهند.

در همین رابطه